شناسه خبر:62354
1401/8/19 00:12:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی استان براساس آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه خبر داد و گفت: دولت عزم راسخی برای ساماندهی این سکونتگاه‌ها در استان کرمانشاه دارد.

«مهرداد آهکی»، در چهارمین جلسه کارگروه مولدسازی دارایی‌های سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تشریح آیین نامه بند (ک) از قانون بودجه سال جاری اظهار کرد: براساس این شیوه نامه، با توجه به اینکه موضوع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع بند 6 سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بوده، به سرعت در دستور کار قرار گرفته است.وی تصریح کرد: بر همین اساس، با توجه به عنایت دولت و مجلس خدمتگزار و با تصویب قانون بودجه سال 1401 و آیین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (11) ماده واحده قانون مذکور، جهت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، تمام شهروندان که در محدوده و حریم شهرها و شهرک‌ها، اراضی دولتی را اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تصرف کرده‌اند، جهت واگذاری قانونی و تشکیل پرونده با در دست داشتن مدارک و مستندات مربوطه باید به معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند.

آهکی تاکید کرد: این مهلت فقط تا پایان سال جاری (1401) قابل اجراست و بدیهی است پس از آن اجرای این قانون ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

ساختمان‌های قدیمی و ناایمن کرمانشاه شناسایی می‌شوند

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش از تشدید نظارت بر ساخت و سازها و شناسایی ساختمان‌های قدیمی و ناایمن استان خبر داد و گفت: با تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و پیگیری استاندار، نظارت بر ساخت و سازها و شناسایی ساختمان‌های ناایمن به شدت در دستور کار قرار داد.

آهکی افزود: بر این اساس در اداره کل راه و شهرسازی استان نظارت عالیه در حوزه ساخت و ساز وجود دارد. بر همین اساس نظارت‌ها را تشدید و همچنین عملکرد نظام مهندسی و سایر زیرمجموعه‌ها بیش از پیش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به حجم وسیع ساخت و ساز در استان تصریح کرد: اینکه تمام ساخت و سازها را به دقت کنترل کرد و کوچکترین تخلفات آنها را احصا کنیم، کار بسیار سختی است. بنابراین این مهم بی‌تردید، همکاری و مساعدت بیشتری از همکاران نظام مهندسی و شهرداری را می‌طلبد.

آهکی در خصوص نظارت بر ایمنی ساخت و سازهای قدیمی گفت: این موضوع مرحله دوم کار بوده که بسیار سخت و دشوار است اما در حد مقدورات در دستور کار قرار گرفته و تا حد توان نقشه‌های اجرایی بررسی شده، تخلفات احصا و نسبت به رفع آنها اقدام خواهد شد.

با متخلفین در ساخت و سازها، به شدت برخورد خواهد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش از دستور استاندار در برخورد با متخلفین در ساخت و سازها خبر داد و گفت: از دستورات اکید استاندار در نشست‌های شورای مسکن، برخورد با متخلفان حوزه ساخت و ساز است.

آهکی افزود: مطمئناً تخلف در این امر، خسارت جانی و مالی بسیاری را به دنبال خواهد داشت و آنچه در حوزه این اداره کل است، نظارت عالیه بر این امر است، اما آنچه از همکاران حوزه نظام مهندسی انتظار می‌رود، گزارش مهندس آن ناظر در خصوص هرگونه تخلف و از شهرداری هم توقع جلوگیری از هرگونه ادامه ساخت و ساز در صورت نادیده گرفتن قوانین موجود می‌رود.

وی اظهارکرد: ناظر، طراح پروژه، مجری و سایر عوامل همگی سهمی در ساخت و ساز داشته و مسئولیتی در این زمینه دارند، بنابراین تخلف در هر یک از این بخش‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و باید جلوی آن با جدیت گرفته شود.

شناسه خبر 62354