شناسه خبر:63438
1401/9/16 08:38:28

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس هیئت کاراته استان همدان با اشاره به میزبانی 10 مسابقه کشوری در همدان، گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در این رشته ورزشی بودیم که برای نمونه می‌توان به بهره‌مندی از خانه‌های ورزش روستایی اشاره کرد.

ورزش کاراته در سال 1342 توسط آقای فرهاد وارسته وارد ایران شد و در ادامه آقای مرتضی کاتوزیان، نخستین فردی بود که در کشور موفق به دریافت کمربند مشکی در خردادماه سال 1349 شد.
حال آنکه ورزش کاراته با سبک‌های‌کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو در ایران شروع و به مرور زمان سبک‌های دیگر به آن اضافه شد؛ به‌گونه‌ای که سال 1351 آکادمی کاراته به‌عنوان نخستین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خودش را آغاز کرد و در پی آن در همان سال برای نخستین‌بار تیم ملی کاراته کشور تشکیل شد و با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی رفت و درنهایت موفق به کسب نشان برنز کمیته تیمی و عنوان پنجم این دوره از مسابقه‌ها شد.
جالب‌تر اینکه درست یک سال بعد یعنی سال 1353 فدراسیون کاراته ایران تأسیس و مسئولیت آن به آقای فرهاد وارسته داده شد؛ اما درحال حاضر فدراسیون کاراته مسئول امور مربوط به سبک‌های آزاد ورزش کاراته ازجمله دو شکل رینگی و غیر رینگی نیز هست.
جالب‌تر اینکه رشته ورزشی مذکور در استان همدان مورد استقبال جوانان و نوجوانان زیادی قرار گرفته و حتی در دورترین نقاط استان نیز علاقه‌مندانی دارد. مسابقات این ورزش زیر نظر فدراسیون جهانی کاراته (WKF) برگزار می‌شود که در سال‌های اخیر تلاش کرده است المپیکی شدن کاراته را تصویب کند که سرانجام موفق شد. با المپیکی شدن کاراته، استقبال از این رشته در کشور و نیز استان همدان بیشتر از گذشته شده است.
این درحالی است که گفته می‌شود بنیان‌گذار کاراته در همدان استاد حاج‌حسین رجبی بوده که در سال 1360 کاراته را به‌صورت رسمی‌ وارد این استان کرد؛ بر این اساس با توجه به جایگاه ویژه این رشته ورزشی در استان، بر آن شدیم تا در این شماره گفت‌وگویی را با سیدمهدی وفایی، رئیس هیئت این رشته ورزشی در همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت کاراته استان همدان با بیان اینکه چیزی حدود یک سال و اندی است که مسئولیت این هیئت را پذیرفته‌ام، گفت: طی این مدت تمام تلاش ما این بوده است که هم به‌لحاظ کمی و هم به‌لحاظ کیفی سطح ورزشکاران و مربیان فعال در این رشته را بالا ببریم.
سیدمهدی وفایی با تأکید بر اینکه برای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت پیشکسوتان و نیز افراد دارای جایگاه و مقبولیت در بین ورزشکاران این رشته بهره بردیم، ابراز کرد: دراین‌بین از توان افراد فعال در این رشته ورزشی نیز غفلت نکردیم تا بتوانیم یک گام رو به جلو حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی برای هیئت کاراته استان افتاده است، تشریح کرد: نخستین کاری که انجام شد این بود که میزبانی اردوهای تیم‌های ملی را به همدان بیاوریم.
وفایی با بیان اینکه از آن تاریخ به بعد به‌طور متوسط هر 10 روز یک برنامه ویژه در استان برای رشته کاراته برگزار کردیم، اظهار کرد: طی این مدت میزبانی از 10 مسابقه کشور تنها بخشی از اقداماتی بوده که انجام شده و آخرین مورد آن مسابقات قهرمانی بسیج کشور بود که به میزبانی مشترک سپاه همدان و نیز هیئت کاراته انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری دوره‌های مربیگری، بازآموزی، ارتقای مربیگری، داوری، آموزشی و نیز مسابقات استانی و سبکی از دیگر کارهای انجام‌شده است، تشریح کرد: در این مدت هشت تن از ورزشکاران موفق به راهیابی به تیم‌های ملی شدند.
وفایی ادامه داد: پس از برگزاری این اردوها اعتماد به نفسی در بین ورزشکاران همدان شکل گرفت و به همکاران اعلام کردیم آمادگی برگزاری رویداد ملی و بین‌المللی را داریم و کاراته استان همدان به حدی ظرفیت دارد که جزء بهترین‌ها باشد.
رئیس هیئت کاراته استان همدان با اشاره به اینکه دراین‌بین چند تن از ورزشکارانمان نیز توانسته‌اند به مسابقات آسیایی و بین‌المللی اعزام شوند، بیان کرد: برای نخستین‌بار در این مسابقات یکی از دختران ورزشکار ما یعنی یلدا بیرانوند توانست به‌عنوان عضو تیم ملی کشور نشان برنز آسیا را از آنِ خود کند.
وفایی با تأکید بر اینکه معرفی سه تن از مربیان استان به‌عنوان مربی تیم‌های ملی از دیگر افتخاراتی است که طی یک سال گذشته حاصل شده است، تشریح کرد: درحال حاضر آقای الله‌کرم شهگل به‌عنوان مربی تیم ملی جوانان، آقای ناصر سلطانی به‌عنوان مربی تیم ملی نونهالان و درنهایت خانم فائزه ترکمان به‌عنوان مربی تیم ملی امید کشور از استان همدان در سطح ملی فعالیت دارند.
وی بیان اینکه این اتفاق در تاریخ کاراته استان همدان بی‌نظیر بوده است، تصریح کرد: ازنظر تعداد ورزشکاران بیمه‌شده در این رشته ورزشی نیز از یک‌هزار و 500 نفر ورزشکار در اوایل سال 1400 به چهار هزار نفر درحال حاضر رسیدیم.
رئیس هیئت کاراته استان همدان با اشاره به اینکه هیئت درحال حاضر یکی از پُرجمعیت‌ترین هیئت‌های ورزشی استان است، تشریح کرد: به‌لحاظ زیرساخت‌ها نیز روزی که وارد هیئت شدم هم به‌واسطه تعطیلات گسترده بیماری کرونا و هم به‌دلیل عدم توجه هیئت کاراته در سنوات قبل، یک خانه کاراته بسیار نامناسب با کمترین امکانات در اختیار ما قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه تجهیزات این سالن از تاتمی گرفته تا دیگر تجهیزات همگی نامناسب بودند، گفت: در بغرنج بودن وضعیت تجهیزات خانه کاراته همین بس که رایانه‌ای که در اختیار ما قرار گرفت، حتی امکان نصب ویندوز روی آن نبود و مشخص بود که عمری بیش از 25 سال را سپری کرده است.
وفایی با اشاره به اینکه حتی خانه کاراته فاقد شماره حساب بوده و بدتر اینکه شماره تلفن ثابت خانه به‌دلیل بدهی 300 تا 400 هزار تومانی قطع شده بود، اظهار کرد: درواقع هیچ امکاناتی در هیئت برای شروع کار وجود نداشت؛ پس دست به دامان اداره کل ورزش و جوانان شده و درعین‌حال از نماینده شهرستان آقای حاجی‌بابایی کمک گرفتیم تا از اعتباری که در اختیار دارند، رقمی را به هیئت کاراته اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها هم توانستیم تجهیزات مناسب برای خانه کاراته استان تهیه کنیم و هم تعمیرات مناسبی را به‌لحاظ عمرانی انجام دهیم تا شکل و شمایل خانه بهبود پیدا کند، تشریح کرد: همچنین به‌دلیل کمبود جا متناسب با تعداد ورزشکاران این رشته که خانه کاراته کفاف ساعات تمرینات مربیان را نمی‌داد، پیگیر گرفتن یک سالن دیگر با همکاری اداره کل ورزش و جوانان شده و در مناقصه و مزایده‌ها شرکت کردیم و توانستیم سالن دیگری نیز بگیریم.
وفایی تصریح کرد: همچنین با مسئولان اداره‌ کل آموزش‌وپرورش، فرمانداران و نیز مدیران اداره کل ورزش و جوانان در شهرستان‌های استان وارد مذاکره شدیم تا از فضای ورزشی آن‌ها استفاده کنیم که ورزش دانش‌آموزی فعال شود و سالن‌های آن‌ها را هم تجهیز کرده‌ایم.
وی تأکید کرد: ورزش روستایی را پیگیری کردیم و مقرر شده فضاهای خانه ورزش روستایی موجود تجهیز شود و در اختیار رزمی‌کاران قرار بگیرد؛ چون در روستاها ظرفیت خوبی داریم.
رئیس هیئت کاراته استان همدان گفت: خیلی از ورزشکاران ما و مدال‌آوران کاراته در روستاها زندگی می‌‎کنند و در بعضی از مسابقات استانی نیز تیم‌های روستایی ازجمله ویان به عناوین برتر دست پیدا کرده‌اند.
وفایی اشاره کرد: نماینده مردم بهار و کبودراهنگ و نیز اداره کل ورزش و جوانان در شهرستان کبودراهنگ کمک کردند تا چند خانه ورزش روستایی برای رشته کاراته تجهیز شد.
رئیس هیئت کاراته استان همدان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت برای ارتقای کاراته استان استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با افراد فعال این حوزه برگزار شده و از آن‌ها درخواست یاری کردیم؛ همچنین در هیئت‌رئیسه از افراد توانمند و علاقه‌مند استفاده شده و وزنه هیئت‌رئیسه کاراته استان وزنه سنگینی است.

شناسه خبر 63438