شناسه خبر:63584
1401/9/20 10:38:59
شهردار همدان در جلسه هم‌اندیشی با جامعه مهندسین همدان:

دستگاه‌های مختلف با نقد سازنده یاریگر مدیریت شهری باشند

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان ابراز کرد: دستگاه‌های مختلف با نقد سازنده یاریگر مدیریت شهری باشند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، در نشست هم‌اندیشی شهردار همدان با جامعه مهندسین در تالار قرآن مسائل مربوط به مدیریت شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران به بیان نقد، نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
در ابتدای جلسه سیدمسعود حسینی با بیان اینکه باید نوع نگاه به شهرداری‌ها تغییر کند، عنوان کرد: شهرداری‌ها با 372 وظیفه و نوع فعالیت مبتنی بر درآمد و هزینه‌ها کار سختی دارند‌.
شهردار همدان شهرداری‌ها را خاکریز نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: فعالیت شهرداری‌ها تأثیر مستقیمی بر سرمایه اجتماعی دارد و این نهاد با وجود گستردگی وظایف و تحریم‌ها، با خوداتکایی درحال خدمت‌رسانی به مردم است.
وی بر سیاست‌گذاری توسط شهرداری‌ها تأکید کرد و یادآور شد: باید از نگاه سلیقه‌ای به مدیریت شهری پرهیز شود و به سمت مسئله‌محوری حرکت کنیم و بر اساس همین مسئله‌محوری برنامه‌ریزی کنیم.
این مقام ارشد مدیریت شهری به ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری جدید پرداخت و گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته طی یک‌سال گذشته 60 درصد بدهی‌ها پرداخت و 91 درصد بودجه سال 1400 محقق شد.
حسینی به بودجه سال 1401 اشاره کرد و افزود: از بودجه دو هزار و 200 میلیاردی 57 درصد به مباحث عمرانی اختصاص یافته است و براساس اصلاحیه بودجه به دو هزار و 500 میلیارد رسیده است.
شهردار همدان اجرای خزانه‌داری را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: اجرای خزانه‌داری موجب عدالت توزیعی خدمات و بودجه‌بندی مناسب و حذف سلیقه‌های شخصی شده است.
حسینی اجرای سیستم یکپارچه شهرسازی را از مطالبات مردم عنوان کرد و افزود: کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و ساده‌سازی فرآیندها و الکترونیکی شدن استعلامات از اهداف این برنامه بود.
شهردار همدان گفت: معبرگشایی، اجرای سامانه نظارت بر آسفالت، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فیبر نوری 90 کیلومتری، اتمام پروژه سینا و کسب رتبه نخست در حوزه تاب‌آوری، ازجمله دستاوردهای این دوره مدیریت شهری است.
حسینی سیاست مدیریت شهری را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و شروع پروژه‌های جدید دانست و افزود: با تلاش شبانه‌روزی مجموعه مدیریت شهری تقاطع غیر هم‌سطح غدیر و سردار همدانی به 99 و 95 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده‌ است.
شهردار همدان به پروژه‌های آتی و مهم سرمایه‌گذاری اشاره و عنوان کرد: طرح‌های مطالعاتی برای تقاطع بهشت و تپه حاج‌عنایت درحال انجام است و محوطه کبابیان به‌عنوان طرح تجاری، گردشگری و ترافیکی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا درحال انجام است.
وی در ادامه بازار خودرو شماره دو، قطعات خودرو، پارک آمادای، شهر فرش، بیمارستان هزار تختخوابی، شهرک سلامت، مجموعه آبی و تفریحی، بازآفرینی بافت‌های فرسوده، سامان‌دهی ورودی‌های شهر، بازیافت هواپیما و سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری را ازجمله پروژه‌های مهم و آتی شهرداری دانست که درحال پیگیری است.
در ادامه اعضای جامعه مهندسان همدان به بیان نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود برای توسعه شهر همدان پرداختند که برخی از این پیشنهادات شامل موارد زیر بوده است:
1- متمرکزسازی بلندمرتبه‌سازی
2- گسترش منطقی شهر و تعیین تکلیف املاک بلاتکلیف
3- سامان‌دهی ساخت‌وسازها در باغات
4- سامان‌دهی ورودی‌های شهر
5- جلوگیری از توسعه باغ بهشت
6- احیای محله‌های قدیمی شهر
7- برگردان اعتماد به شهرداری
8- ایجاد درآمد پایدار
9- شفافیت در قوانین و دریافت عوارض
10- چاپ قوانین برای شهروندان
11- تکریم ارباب رجوع
12- قدردانی از زحمات شهرداری همدان در توسعه و حفظ فضای سبز در بحران بی‌آبی
13- سامان‌دهی شریان‌ها و خیابان‌های اصلی که تبدیل به مرکز تجاری و ایجاد ترافیک شده است
14- هماهنگی با ادارات متولی در حوزه پُل‌سازی
15- استفاده از آسانسور در پُل‌های عابر پیاده
16- رفع مشکلات محدودیت ارتفاع توسط سازمان میراث فرهنگی
17- تعیین تکلیف پارک ولایت و سد اکباتان
18- رفع مشکلات سیستم یکپارچه شهرسازی
19- تعیین تکلیف قطار شهری
20- تلاش برای به‌کارگیری عامل چهارم و مشاور کارفرما در پروژه‌های عمرانی و غیره
21- ضعف شهرداری در اقناع افکار عمومی
22- نظارت بر جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی
23- به‌کارگیری شرکت‌های مرتبط با سامان‌دهی پارک خودروها
24- برنامه زمان‌بندی پروژه‌های شهری
25-عدم تبعیض در برخورد با ساخت‌وسازهای غیر مجاز
26- احداث شهرک اداری
27- عدم تعیین تکلیف میدان بار
28- توزیع عادلانه فضای سبز
29- سامان‌دهی ترافیک مربوط به نوع استقرار ادارات دولتی
30- راهنمایی ارباب رجوع و ارائه اطلاعات لازم
در ادامه شهردار همدان، وحید علی‌ضمیر معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری و امیر فتحیان‌نسب معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان به ارائه پاسخ سؤالات حاضران پرداختند.

شناسه خبر 63584