شناسه خبر:63999
1401/9/29 09:11:11

سپهرغرب، گروه خبر: عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر نگاه ویژه به احیای بافت فرسوده این شهر، گفت: در همدان پنج منطقه ازجمله خضر، حصار، کوی ولیعصر، دیزج و قاسم‌‌آباد نیازمند ارتقای کیفیت زندگی هستند؛ چراکه در بسیاری از این مناطق دسترسی به خرید نان هم به‌سختی انجام می‌شود.

علی‌اکبر نظری اظهار کرد: مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران بافت فرسوده درنظر گرفته شده که ازجمله آن‌ها افزایش طبقات ساختمان در خیابان‌های شش و هشت متری است، اما مشوق‌های مذکور در این شهر کارگشا نیست، چراکه در حالت عادی نیز در همدان مشکل ارتفاع داریم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: از طرفی در بافت فرسوده که اهالی آن بیشتر به شکل سنتی زندگی می‌کنند و زندگی دورهمی بین مردم آن مناطق رواج دارد، نمی‌توان بلندمرتبه‌سازی کرد.

وی افزود: بر همین اساس در شهر همدان برای ترغیب به احیای بافت فرسوده باید به‌ دنبال سایر مشوق‌ها ازجمله تسهیلات بانکی بود.

نظری همچنین با بیان اینکه در دولت قبل و دوره‌های گذشته شورا برای بافت فرسوده دولت تخفیفات 50 درصدی گذاشته بود، عنوان کرد: این اقدام طلب پنج میلیارد تومانی را برای شورای اسلامی شهر از دور چهارم به‌جا گذاشت و متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریتی، تاکنون هم نتوانستیم این مبلغ را دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان ابراز کرد: از حدود 6 هزار هکتار مساحت شهر همدان، 500 هکتار بافت تاریخی و حدود چهار هکتار بافت فرسوده است که مهم‌ترین ضعف در این خصوص، پراکندگی این بافت در فضای شهری همدان است و باعث شده احصای آن سخت شود.

نظری با اشاره به اینکه حلقه مفقوده ساخت مسکن در همدان بافت فرسوده است، تأکید کرد: در همدان پنج منطقه ازجمله خضر، حصار، کوی ولیعصر، دیزج و قاسم‌آباد نیازمند ارتقای کیفیت زندگی هستند؛ چراکه در بسیاری از این مناطق دسترسی به خرید حتی نان مصرفی هم با سختی انجام می‌شود، چه رسد به امکانات تفریحی و رفاهی!

وی ابراز کرد: محلات دارای بافت فرسوده دارای معابر تنگ و بعضاً صعب‌العبور برای خودروهای امدادی ازجمله آتش‌نشانی هستند؛ به‌نحوی که وجود این‌دست مسائل باعث نارضایتی عمیق و سلب آسایش مردم شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه رفع این مسائل در محلات و بافت‌های فرسوده دغدغه و هدف کمیسیون خدمات شهری شورا در همدان است، افزود: کارهای خوبی در بافت‌های فرسوده درحال صورت گرفتن است که سبب بازگشایی چندین خیابان و معبر استاندارد شده که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان الگویی مطلوب برای سایر محلات نیز ایده گرفت.

شناسه خبر 63999