شناسه خبر:64036
1401/9/30 08:54:31

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر فراهم کردن مباحث زیرساختی، امروز هفت پروژه به‌صورت هم‌زمان با اعتباری بالغ‌بر 107 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

هم‌زمان با روز راهداری، آیین بهره‌برداری از پروژه‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های بهار و اسدآباد در گلوگاه شهیدزارعی بهار برگزار شد.
در این آیین معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری، گفت: امروز «راهداری برای خدمت به مردم» است و هر زمان که دشمنان سعی کردند از طریق حمل‌ونقل در کشور رخنه کنند، رانندگان آن‌ها را با شکست مواجه کردند و امیدواریم مشکلات حوزه حمل‌ونقل به حداقل برسد.
رضا اکبری افزود: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی در کریدور غرب کشور و در مسیر سفر عتبات قرار گرفته و بسیار حائز اهمیت بوده که به‌دلیل مسائل مالی، تورم و معارضین، این پروژه به طول انجامیده است.
وی ابراز کرد: پروژه‌های مرتبط با رفع نقاط حادثه‌خیز و تداخلات ترافیکی در کشور باید زودتر به نتیجه برسد.
اکبری افزود: با وجود سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند، دولت در مسائل زیرساختی بسیار خوب عمل کرده و درحال حاضر 30 هزار میلیارد تومان پروژه فعال در حوزه راهداری کشور وجود دارد که تنها کمتر از 10 درصد پروژه‌ها رکود طولانی را تجربه کردند و هیچ پروژه‌ای تعطیل نیست و برخی پروژه‌ها با سرعت کم و با منابع محدود درحال انجام است.
اکبری اظهار کرد: حدود 600 پروژه اصلاح نقاط حادثه‌خیز در کشور درحال اجرا است و از این شمار 300 پروژه شبیه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی ساخته می‌شود و پروژه‌ها تا پایان سال مالی 1401 به بهره‌برداری می‌رسند.
وی افزود: در هفته حمل‌ونقل و راهداری 14 هزار میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری در کشور وجود دارد.
این مقام مسئول گفت: از ابتدای امسال حدود 250 پروژه به بهره‌برداری رسیده‌اند، 73 پروژه رفع نقاط حادثه‌خیز در این هفته افتتاح می‌شوند و مابقی با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف درحال اجرا هستند.
وی اظهار کرد: سه هزار کیلومتر آسفالت گرم و یک‌هزار و 600 کیلومتر راه روستایی در هفته حمل‌ونقل و راهداری به ارزش ریالی 12 هزار میلیارد تومان در سطح کشور افتتاح خواهد شد.
اکبری بر اتمام ریزه‌کاری‌ و ظرافت پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی تأکید کرد و گفت: در راستای زیباسازی پروژه آمادگی تخصیص اعتبار بیشتر وجود دارد تا پروژه با شرایط بهتری تحویل داده شود.
وی به اعتبارات استانی اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: اعتبار امسال اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای 400 میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال بیش از 80 درصد تخصیص یابد.
استاندار همدان گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر فراهم کردن مباحث زیرساختی، امروز هفت پروژه به‌صورت هم‌زمان با اعتباری بالغ‌بر 107 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
علیرضا قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی یکی از نقاط حادثه‌خیزی بود که از سال‌های گذشته مورد توجه مردم و مسئولین قرار گرفت و در یک‌سال اخیر با پیگیری‌های مجدانه و اقدام جهادی و انقلابی به اتمام رسید تا شاهد کاهش حوادث در این نقطه باشیم.
وی با اشاره به تأکید ریاست محترم جمهور در رفع نقاط حادثه‌خیز استان، گفت: در سفر هیئت دولت به استان، مبلغ سه هزار و 500 میلیارد تومان برای مباحث زیرساختی، راه و راه‌آهن تخصیص داده شد.
این مقام مسئول ادامه داد: از 14 هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که بخشی در حوزه راه و راهداری هزینه خواهد شد.
در ادامه نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی از سال 98 آغاز شده و مسکوت مانده بود که به همت اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به اتمام رسید.
فتح‌الله توسلی افزود: مسائل و مشکلات مالی و فنی و وجود معارضین باعث طولانی شدن مدت‌زمان اجرای پروژه شد.
وی ابراز کرد: یکی از پروژه‌های مهم سال آینده اجرای راه همدان- گل‌تپه- علیصدر است که ماده 23 آن گرفته شد و 100 میلیارد تومان در اعتبارات امسال و 300 میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به این مهم اختصاص یافت.
این مقام مسئول نبود خط‌کشی، تابلوها و علائم رانندگی در برخی از محورهای شهرستان را مشکل‌ساز دانست و گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و تصادفات بسیار، در برخی محورها به نصب تابلوها و علائم رانندگی و خط‌کشی نیاز داریم.
وی همچنین بر تأمین ماشین‌آلات راهداری و تأسیسات در شهرستان بهار تأکید کرد.
سپس مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: محور همدان- کرمانشاه- بهار یکی از پُرترددترین محورهای مواصلاتی استان با بیش از 200 میلیون تردد در سال است که از نقاط حادثه‌خیز استان بود.
صفر صادقی‌راد افزود: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی از سال 98 آغاز شد، اما عمده پروژه در یک‌سال گذشته انجام شده و تا امروز حدود 19 میلیارد تومان اعتبارات ملی برای این منظور هزینه شده و دو میلیارد تومان نیز اقدامات امانی صورت گرفته است.
وی ابراز کرد: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی برای روان‌سازی ترافیک و ایمن‌سازی محور بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسئول از شناسایی 63 نقطه حادثه‌خیز در استان خبر داد و گفت: از سفر ریاست‌جمهوری 300 میلیارد تومان برای حوزه راهداری تخصیص یافته که اصلاح نقاط حادثه‌خیز در اولویت است.
وی به اقدامات شاخص اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر 40 مجتمع خدماتی رفاهی در استان همدان وجود دارد و 17 مجتمع رفاهی خدماتی نیز در دست ساخت است.
این مقام مسئول اذعان کرد: در 9 ماهه امسال 257 کیلومتر روکش آسفالت صورت گرفته و شانه‌سازی در محور‌ها و نقاط حادثه‌خیز، تعریض گردنه اسدآباد، ترانشه‌برداری در 85 نقطه و اصلاح شیب نیز صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اصلاح 10 نقطه حادثه‌خیز در استان، احداث 9 زیرگذر، احداث و تعریض 115 پُل و خط‌کشی یک‌هزار و 580 کیلومتر، از دیگر اقدامات بوده است.
صادقی‌راد اظهار کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با 35 راهدارخانه و تأمین تجهیزات، مصالح و نیروهای انسانی آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی در زمستان را دارد.
در ادامه معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، معاون امور عمرانی استاندار، نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار بهار و مسئولین از دوراهی زاغه (مجتمع صنفی تریلی‌سازان غرب کشور واقع در حد فاصل جاده کرمانشاه و شهر صالح‌آباد و همچنین از ابتدای جاده روستای سیمین بازدید کردند و قول مساعد برای ایجاد زیرگذر در این دو نقطه با تأمین منابع استانی و ملی صادر شد.
لازم به ذکر است تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی ازلحاظ موقعیت جغرافیایی در سه‌راهی صالح‌آباد و در کریدور مرکز به غرب قرار گرفته است و جداکننده ترافیک استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان بوده که جزء تقاطع‌های استراتژیک غرب کشور به‌خصوص راه کربلا محسوب می‌شود.
پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهیدزارعی از محل منابع ملی و استانی با 19 میلیارد تومان تأمین اعتبار شد و دارای روگذر به متراژ 400 متر و زیرگذر 685 متر است.
هدف از اجرای پروژه، حل گره ترافیکی‌ و رفع نقطه حادثه‌خیز به‌منظور ارتقای ایمنی وسایل نقلیه و درنتیجه کاهش تصادفات و جلوگیری از بروز معضلات اجتماعی و اقتصادی به‌خصوص در ایام نوروز و اربعین حسینی است.

شناسه خبر 64036