شناسه خبر:64307
1401/10/7 08:41:40

سپهرغرب، گروه خبر: معاون خدمات شهری و بحران شهرداری همدان با بیان اینکه ساختمان خیابان شهید زمانی پایدار شده است، گفت: این ساختمان که در معرض ریزش بود، با استفاده از 2000 تن مصالح سنگی پایدار شده است و خطر از بیخ گوش همدان گذشت.

حامد جلیلوند با تأکید بر اینکه گودبرداری فرآیندی حساس در ساخت وسازهاست که باید مهندسان ناظر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، اظهار کرد: برای اجرای پروژه ساخت مسکن باید سازه نگهبان در نقشه‌ها دیده و اجرا می‌شد در حالیکه طراحی سازه نگهبان توسط تیم مهندسی صورت نگرفته بود.
وی با بیان اینکه مبحث گودبرداری در ساخت و سازها باید ویژه دیده شود و نظام مهندسی باید به طور مستقیم ورود کند، تصریح کرد: این پروژه که منجر به آسیب به آپارتمان مجاورش شده، باید طراح ساختمان در زمان گودبرداری حضور پیدا می‌کرد چراکه وجود یک طبقه منفی و اختلاف سطح دو معبر، منجر به صدمه به آپارتمان مجاور شد.
جلیلوند خاطرنشان کرد: ساعت دو و نیم روز یکشنبه 20 آذرماه تماسی مبنی بر تخریب یک ساختمان به علت گودبرداری با شهرداری گرفته شده بود که بلافاصله مسئولان و تیم آتش‌نشانی در محل حاضر شدند و گزارش‌ها حاکی از وضعیت خطرناک ساختمان بود.
وی با بیان اینکه جلساتی در همان محل با حضور فرماندار، شهردار، رئیس سازمان نظام مهندسی و دادستان و سایر مسئولان برگزار شد و درباره رفع خطر این ساختمان تصمیم گیری صورت گرفت، ادامه داد: پروژه مجاور این ساختمان که در حال گودبرداری بود، حدود 6.5 متر گودبرداری بدون هیچ گونه تمهیدات مهندسی اجرا کرده بود.
معاون خدمات شهری و بحران شهرداری همدان یادآور شد: مقرر شد سازه نگهبان و دیوار شیروانی و سپر خاکی برای رفع خطر ساختمان اجرا شود که بلافاصله تیم اجرایی وارد کار شده و نزدیک به 25 آرماتوربند همزمان آغاز به کار کردند.
وی با بیان اینکه هر لحظه امکان ریزش این ساختمان وجود داشت، افزود: ساختمان مرتب پایش می‌شد و آرماتوربندی نیز در سطح وسیعی صورت گرفت همچنین بتن ریزی در حجم قابل توجهی در ساعت یک بامداد همان روز انجام شد که کار مهندسی بی‌نظیری بود تا ساختمان تثبیت شود.
جلیلوند با اشاره به اینکه با انجام اقدامات مهندسی رانش خاک زیر پی ساختمان تثبیت شد، بیان کرد: مجدداً جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد سپر خاکی برای مقاوم سازی ساختمان انجام شود که سازمان پسماند شهرداری وارد کار شد و تا ساعت شش صبح گودبرداری با استفاه از 2000 تن مصالح سنگی پر شد.
معاون خدمات شهری و بحران شهرداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر این ساختمان پایدار شده است، اظهار کرد: همچنان رصد می‌شود و تاکنون تغییر شکلی گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه مالکان ساختمان هفت واحدی و ساختمان‌های کوچه مجاور نیز همکاری خوبی با مسئولان داشتند و بلافاصله ساختمان‌ها را تخلیه کردند، گفت: ساکنان این ساختمان و ساختمان‌های کوچه مجاور در ساختمان‌های شهرداری و یا در منازل اقوام خود ساکن شدند و خوشبختانه به کسی آسیبی وارد نشد و یک کار تیمی موفق صورت گرفت.
جلیلوند با بیان اینکه با توجه به تغییر شکل و رانش پی ساختمان اگر ساختمان مهندسی سازی نبود به طور قطع دچار مشکل می‌شد، تصریح کرد: خاک زیر پی این ساختمان رونده بود و با این وجود ساختمان توانست دوام بیاورد.
این مقام مسئول درباره مقاوم سازی دائمی این ساختمان بیان کرد: یک شرکت مهندسی برای مقاوم سازی و پایدارسازی دائمی این ساختمان انتخاب و وارد مذاکره شده است تا ساختمان به حالت اول برگردد.
معاون خدمات شهری و بحران شهرداری همدان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چه کسی در این زمینه مقصر بوده است؟ گفت: در این زمینه باید مرجع قضایی ورود کند تا مشخص شود قصور از سوی مالک بوده یا مهندس ناظر؟
جلیلوند با بیان اینکه رفع خطر این ساختمان با کمترین چالش صورت گرفت اما متأسفانه آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشد، تأکید کرد: اگر این ساختمان ریزش می‌کرد فاجعه وحشتناکی برای همدان رخ می‌داد و خطر از بیخ گوش همدان گذشت بر همین اساس موضوع گودبرداری‌ها که در ساخت و سازها غیرقابل اجتناب است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 64307