شناسه خبر:65142
1401/11/1 11:53:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نخستین مطالبه این مجموعه از مدیریت شهری را نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده عنوان کرد و گفت: این معضل، آلودگی هوای شهر را تشدید کرده است.

سیده‌مریم محمدی روز پنجشنبه با بیان اهمیت حوزه محیط‌زیست در مدیریت شهری، اظهار کرد: براساس مطالعه داده‌های آماری در زمینه انتشار آلودگی هوای همدان، مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای این شهر به‌ترتیب حرکت خودروهای شخصی سواری، حمل‌ونقل عمومی و خودروهای سنگین دیزلی است؛ بنابراین انتظار می‌رود شهرداری همدان نسبت به سامان‌دهی این ناوگان و راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در شهر اقدام کند.
وی با بیان اینکه حتی یک دوربین سطح شهر همدان به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران وصل نیست، تأکید کرد: به‌کارگیری دوربین‌های «LEZ» برای کنترل و کاهش آلایندگی خودروها بسیار مؤثر است که شهرداری باید این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان تصریح کرد: برخورد قانونی با «ترک فعل» در زمینه «قانون هوای پاک» در کشور شروع شده، همچنین در بسیاری از شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور اداره محیط‌زیست راه‌اندازی شده که می‌طلبد شهرداری همدان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
محمدی یکی از تکالیف شهرداری‌ها را توسعه فضای سبز و ایجاد کمربندهای سبز در اطراف شهر برشمرد و افزود: چراکه همدان با کمبود فضای سبز مواجه بوده؛ همچنین در بخش‌های عمده شاهد تغییر کاربری‌های فضای سبز هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه عوارض آلایندگی اغلب مواقع در جای خود به‌درستی هزینه نمی‌شود، از سال آینده نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی‌ها رصد می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اضافه کرد: نظارت و بازدید سرزده از مراکز معاینه فنی خودرو‌های سبک و سنگین استان همدان در سال جاری افزایش داشته و از ابتدای سال ١٦٣ مورد بازدید، نظارت و تست‌های مقایسه‌ای صورت گرفته است.
محمدی یادآوری کرد: روز گذشته در نشست اعضای کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیستی و بهداشت وضعیت آلاینده‌های هوا موضوعاتی شامل توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فضای سبز به‌عنوان مهم‌ترین مطالبه محیط‌زیست با حضور مدیران و کارشناسان حفاظت محیط‌زیست و فعالان مدنی این حوزه در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان بررسی شد.
24 تا 30 دی‌ماه هفته هوای پاک نام‌گذاری شده و «تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی»، شعار امسال این هفته است.

شناسه خبر 65142