شناسه خبر:65458
1401/11/8 09:56:31

سپهرغرب، گروه شهر: نوآوری‌های نوسازی شهری نقش بسیار مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ایفا می‌کند، ضمن این‌که در افزایش فراگیری، امنیت، تاب‌آوری و پایداری سکونتگاه‌های انسانی بسیار اثربخش است.

یکی از ابتدایی‌ترین نمونه‌های موفق نوسازی شهری به‌عنوان روشی برای اصلاح جامعه در اواسط قرن نوزدهم در انگلستان اتفاق افتاد که به‌دنبال آن، شرایط بهداشتی و فقر شهری ناشی از صنعتی شدن سریع منچستر بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرد. امروزه پروژه‌های نوسازی شهری می‌تواند به عنوان ابزاری بسیار مهم جهت مدرن‌سازی موفقیت‌آمیز شهرها عمل کند و ارتقای کیفیت زندگی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد. در واقع، اغلب فرصت‌های شغلی، مسکن، سرمایه‌گذاری، فراگیری و برابری به دنبال نوسازی‌های شهری اتفاق می‌افتد که همه این مؤلفه‌ها از طریق کمک به رشد اقتصادی و حمایت از کسب‌وکارهای شهری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند.
علاوه بر این، رویکردهای مربوط به نوسازی شهری اغلب شامل بهبود امکانات یک منطقه از طریق شناخت نیازهای زیرساختی و حمل‌ونقل است که به جذب سرمایه‌گذاران نیز کمک می‌کند و از این طریق نیز در افزایش رونق اقتصادی مؤثر است.
در ادامه بهترین راهبردهای نوسازی شهری معرفی می‌شود که در نقاط مختلف دنیا از طریق مشارکت میان دولت‌های محلی با نهادهای غیردولتی پیاده شده است و پایداری درازمدت را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.
  طرح سکونتگاه طبیعی شهری در بوگوتا، کلمبیا
رویکرد HabitARTE که از نظر لغوی به معنای سکونتگاه طبیعی شهری است، یک نوآوری اجتماعی به‌شمار می‌رود که در آن، شهروندان با همکاری یکدیگر به بهبود نماهای ساختمانی و فضاهای عمومی مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌پردازند. شرکت‌کنندگان قبل از شروع این اقدامات، تحت آموزش قرار می‌گیرند و پس از یادگیری فنون مختلف به همکاری با یکدیگر می‌پردازند. جالب است بدانید که افرادی با مهارت بالا در زمینه آموزش‌های ارائه شده به استخدام مراکز دولتی محلی در می‌آیند و در آن‌جا به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سایر شهروندان مشغول می‌شوند. مدیران بوگوتا، پایتخت کلمبیا، از این استراتژی برای نوسازی شهر بهره گرفته‌اند و توانسته‌اند فراگیری و همزیستی شهروندانی با فرهنگ‌های مختلف را در سراسر شهر تقویت کنند، ضمن این‌که از همین طریق نیز به ارتقای دانش ساکنان در مورد مهارت‌های شهری پرداخته‌اند.
  راهبرد eKhaya در ژوهانسبورگ
نام eKhaya یک پروژه موفق نوسازی شهری در ژوهانسبورگ، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی که در میان مردم به شهر طلا شهرت دارد، با الهام از یکی از محله‌های مسکونی شهر با همین عنوان، در منطقه هیلبرو انتخاب شده است. هیلبرو در تمام طول تاریخ به خاطر نرخ بالای بیکاری، فقر، جرم و تراکم جمعیت شهرت داشته است و به همین دلیل، شهروندان در وضعیتی بحرانی برای زندگی به سر می‌بردند. مدیران در سال 2004 تحت حمایت دولت ژوهانسبورگ و کمپانی مسکن این شهر، به پیاده‌سازی یک برنامه جدید برای بهبود منطقه پرداختند و توانستند کمپانی‌های مدیریت مسکن، مالکان دارایی‌های منطقه، نگهبانان املاک مهم شهری و ساکنان را نیز با خود همراه کنند. در نتیجه این طرح، یک پروژه پایین به بالا و مردم‌محور در واکنش به مشکلات منطقه پیاده شد و نوسازی منطقه را به دنبال داشت که این امر به سهم خود کیفیت زندگی ساکنان را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشید.
  برنامه Technopole Angus در مونترآل، کانادا
فروشگاه‌های آنگوس (Shops Angus)، تولیدکننده واگن‌های باری و سواری قطارها، در منطقه روزمونت در زمان‌های قدیم به عنوان قلب اقتصادی مونترآل، بزرگ‌ترین شهر استان کبک در کانادا، شناخته شده است. با این حال در اوایل دهه 1990، صنعتی‌زدایی در مونترآل، افزایش باورنکردنی نرخ بیکاری در سراسر شهر، به‌ویژه در منطقه روزمونت را به دنبال داشت، چراکه اغلب فروشگاه‌های آنگوس فعالیت خود را متوقف کردند. مدیران شهر برای جبران این بحران تلاش کردند رویکردی فراگیر پیاده کنند که در آن، تمام نیازهای ساکنان مورد توجه قرار می‌گیرد و توسعه پایدار و رشد اقتصادی را برای همگان به ارمغان می‌آورد که این استراتژی بسیار موفقیت‌آمیز بود. بر اساس این طرح، چندین کسب‌وکار، از جمله مراکز مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین خدمات غذایی، در کنار یکدیگر رشد پیدا کرده‌اند. با احداث یک منطقه بوم‌گردی جدید نیز، این محل هزاران نفر از اقشار مختلف جامعه، ازجمله دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به سمت خود جذب کرده است.
  نوسازی ساختمان‌های فرسوده در اصفهان، ایران
مدیران اصفهان به منظور افزایش کارآمدی انرژی و ایمنی سازه‌های شهری به نوسازی ساختمان‌های فرسوده در آن پرداخته‌اند و متخصصانی در زمینه طراحی شهری را برای پیاده‌سازی این پروژه به کار گرفته‌اند. در این راستا، متخصصان به بازدید از ساختمان‌های قدیمی شهر می‌پردازند تا شرایط آن‌ها را از نظر پایداری و مصرف انرژی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. سپس دولت محلی کمک‌های مالی خود را برای نوسازی این سازه‌ها در اختیار طراحان قرار می‌دهد و پس از نوسازی کامل، گواهینامه سلامت برای این سازه‌ها صادر می‌کند.
  رویکرد Usquare در بروکسل
رویکرد Usquare در بروکسل، پایتخت بلژیک، به تبدیل یکی از ساختمان‌های نظامی اوایل قرن بیستم به فضایی عمومی و باز در قرن بیست‌ویکم مربوط می‌شود که از کاربری چندگانه‌ای برخوردار است. این ساختمان، نه‌تنها به عنوان یک دانشکده مورد استفاده قرار گرفته است، بلکه مدیران از تبدیل آن به مرکزی پویا در آینده خبر داده‌اند. اصول تغییر کاربری این سازه بر پایداری مبتنی بوده است و به همین دلیل نوسازی آن افزایش نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورده است، ضمن این‌که در رونق اقتصاد مدور و افزایش دانش شهری نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

شناسه خبر 65458