شناسه خبر:65546
1401/11/10 10:08:53

سپهرغرب، گروه خبر: بیش از 40 روز است که 154 تانکر حامل مواد سوختنی در مرز باشماق به‌دلیل عدم انطباق با معیارهای استاندارد در مرز باشماق بلاتکلیف هستند.

از 40 روز گذشته تاکنون، 1٥0 کامیون حامل سوخت به‌دلیل عدم انطباق بار با استاندارد و عدم تأیید آن‌ها از سوی اداره استاندارد در مرز باشماق زمین‌گیر شده و حق عودت بار و یا خروج از مرز هم به آنان داده نمی‌شود.
محمول سوختی که مبدأ آن از سلیمانیه عراق و به مقصد شرکت نفت تبریز به ایران وارد شده، حالا به‌دلیل عدم انطباق بار با معیارهای استاندارد، موجب سرگردانی رانندگان و کامیون‌ها در مرز باشماق شده است.
کامیون‌هایی با بارهای سوخت اما خطرناک که هرآن ممکن است به‌دلیل کوچک‌ترین اشتباه و ضرب‌های شعلهور شود.
گذشت ٤0 روز از معطلی و خوابیدن کامیون‌ها و شکایت رانندگان و عدم پاسخگویی به آن‌ها سبب تجمع آن‌ها مقابل درب ساختمان استانداری شد.
سیروس، یکی از کامیون‌دارهای حاضر در مرز باشماق گفت: ٤0 روز از معطلی کامیون‌ها در مرز باشماق می‌گذرد و همچنان در مرز سرگردان و بلاتکلیف هستیم.
وی یکی از دلایل توقف ماشین‌ها در مرز باشماق را عدم تأیید استاندارد بیان کرد و گفت: متأسفانه در این چهل روز معطلی، هیچگونه هزینه‌ای بابت خواب کامیون‌ها پرداخت نشده است.
عباسی افزود: متأسفانه در این مدت ضرر و زیان‌های بسیاری گریبانگیر رانندگان شده و در مرز از آن‌ها سرقت شده است.
رشید، یکی‌دیگر از کامیون‌داران عنوان کرد: از 1٥0 کامیون حامل سوخت 22 ماشین خروج خورده؛ اما هنوز که هنوز است مشخص نشده که این بارها کجا باید تخلیه شود و در حال حاضر کسی هم جوابگوی وضعیت ما نیست.
در ادامه خسروی از دیگر رانندگان معترض گفت: این بارها کاملاً دولتی است و از سلیمانیه عراق بارگیری و به مقصد شرکت نفت تبریز وارد شده و به هیچ‌وجه بار شخصی نیست.
وی دلیل توقف کامیون‌ها را این‌گونه بیان کرد و افزود: یکی از دلایل اداره استاندارد برای توقف کامیون‌ها این است که این بار برای مصرف داخل بوده و طبق شاخص‌های استاندارد نبوده و سبب آلودگی هوا می‌شود.
حال این رانندگان مدعی هستند که پس از گذشت 40 روز هیچ ارگانی پاسخگوی مشکلات آنان نبوده و خواستار رسیدگی هرچه بیشتر به حل مشکل آنان شدند.
ایجاد بحران مهم‌ترین مسئله بلاتکیلیفی کامیون‌های حامل سوخت مرز باشماق است
مدیر پایانه مرزی باشماق، اظهار کرد: حدود بیش از یک ماه پیش تعداد 154 تانکر مواد سوختی وارد مرز باشماق شد که آنالیز و استاندارد محموله توسط اداره کل استاندارد تأیید نشده است.
حمیدرضا عبدالملکی افزود: با توجه به اینکه این تانکرها در محوطه مرز جایگاه مناسبی ندارند، احتمال وجود بحران و هرگونه حادثه آتش‌سوزی وجود دارد چراکه بار این تانکرها مواد سوختنی است.
وی، عنوان کرد: بر اساس ماده 105 گمرکی اگر این کالا استاندارد کافی ندارد یا باید مرجوعی شود و یا بر اساس ماده 27 گمرکی این کالا در مخزن تحت نظر گمرک تخلیه شود تا رنندگان هم از بلاتکلیفی خلاص شوند.
به گفته این مسئول، بیش از 40 روز است که کامیون این رانندگان به‌عنوان مخزن استفاده شده و در مرز باشماق بلاتکلیف مانده‌اند که باید حق‌الحساب خواب آن‌ها پیگیری شود و سازمان‌های متولی جوابگوی رانندگان باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند.
عبدالملکی مسئله اصلی را در این زمینه احتمال بحران و به‌وجود آمدن هر نوع حادثه ذکر و تأکید کرد: این مسئله باید هرچه سریعتر پیگیری و رفع شود.

شناسه خبر 65546