شناسه خبر:65715
1401/11/16 09:27:14

سپهرغرب، گروه خبر: ورزش پیکل‌بال که به‌تازگی وارد ایران شده است، فعالیت رسمی خود را از همدان آغاز کرد.

مراسم افتتاحیه و کارگاه آموزشی ورزش پیکل‌بال که به‌تازگی وارد ایران شده است، با حضور حسن مهاجرمنقوش رئیس پیکل‌بال ایران، عباس حاجیلو دبیرکل پیکل‌بال ایران و آزاده رسایى‌منش نایب‌رئیس بانوان پیکل‌بال ایران به همراه معاونین و مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و جمعى از ورزشکاران برگزار شد.
رئیس کمیته پیکل‌بال ایران در مراسم راه‌اندازی رشته پیکل‌بال در استان همدان اظهار کرد: این رشته جزء رشته‌هایی است که در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از سال 2010 تا به امروز در 70 کشور جهان توسعه یافته؛ پیکل‌بال تنها رشته‌ای است که دارای انجمن فدراسیون علمی بوده و در مدت‌زمان کوتاهی در دنیا رشد قابل توجهی داشته است.
مهاجرمنقوش با اشاره به اینکه این رشته به سختی وارد ایران شد و دو سال زمان برد تا در وزارت ورزش تأیید شد، تصریح کرد: 12 سال است که فدراسیون جهانی پیکل‌بال فعالیت خود را آغاز کرده و این رشته مهیج هرروز درحال گسترش است و در المپیک 2028 قهرمانان این رشته به میزبانی آمریکا حضور دارند.
وی پیکل‌بال را یک رشته خانوادگی دانست و بیان کرد: پیکل‌بال ترکیب سه رشته تنیس، بدمینتون و پینگ‌پنگ بوده که ضعف‌های هر سه رشته در پیکل‌بال اصلاح ‌شده است.
رئیس پیکل‌بال کشور با اعلام اینکه پیکل‌بال جزء رشته‌های المپیکی است، مطرح کرد: در این رشته برای بیش از 10 استان نماینده معرفی کردیم و به‌زودی در کل ایران حضور خواهیم داشت.
همچنین نایب‌رئیس بانوان پیکل‌بال کشور ضمن ابراز خرسندى از آغاز به‌کار این رشته در استان همدان، استقبال مسئولین و ورزشکاران همدانى از پیکل‌بال را نقطه عطفى براى توسعه و ترویج این رشته نوین در بُعد قهرمانى و همگانى از این استان دانست.
آزاده رسایى‌منش در ادامه از تدوین تقویم سالانه این رشته خبر داد و گفت: درنظر داریم با جلب مشارکت سازمان‌ها، نهادهاى دولتى و غیر دولتى به‌ویژه سازمان‌هاى شهردارى، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و غیره و با عقد تفاهم‌نامه‌هاى همکارى، نسبت به معرفى و گسترش این رشته مهیج اقدام کنیم.
رسایى‌منش همچنین از برگزارى کارگاه‌هاى آموزشى تئورى و عملى در سایر استان‌هاى کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: پیکل‌بال کشور درصدد است تا بعد از معرفى و آموزش این رشته و جذب حداکثرى علاقه‌مندان و ورزشکاران، دوره‌هاى مربیگرى و داورى را برگزار کند.
پس از اتمام دوره آموزشی از کتاب مبانی پیکل‌بال رونمایی شد؛ در این کتاب قوانین و مقررات و نحوه بازی به تفصیل ارائه شده است.
دبیرکل پیکل‌بال ایران که به همراه فریده نوروزی‌شهری، رئیس کمیته تحقیقات و پژوهش پیکل‌بال ایران این کتاب را گردآوری کرده است، گفت: در کارگاه برگزارشده بخشی از کتاب شامل ویژگی‌ها، قوانین، مقررات و نحوه بازی پیکل‌بال ارائه شد، با توجه به اینکه پیکل‌بال شهریورماه 1401 به‌طور رسمی وارد ایران شده است و هیچ منبع آموزشی در دسترس ورزشکاران نبود، باعث ایجاد مشکلاتی در روند توسعه آن شده بود و نظر به اینکه پیکل‌بال در آینده به رشته‌های ورزشی المپیک می‌پیوندد و همچنین در راستای توسعه علمی این رشته و نیاز مبرم به متون مرتبط جهت استفاده ورزشکاران علاقه‌مند به این رشته، بر آن شدیم تا با همکاری کمیته تحقیقات و پژوهش پیکل‌بال ایران اقدام به گردآوری و نگارش کتاب مبانی آن کنیم و خوشبختانه با ارائه این کتاب بخشی از مسائل رشته ورزشی مذکور مرتفع شد.
عباس حاجیلو در تشریح این رشته ورزشی گفت: پیکل‌بال از رشته‌های پُرطرفدار راکتی در جهان است و با سرعت بسیار زیاد در سراسر جهان درحال توسعه بوده؛ این ورزش برای نخستین‌بار به‌عنوان یک ورزش خانوادگی ارائه شد و همچنان می‌تواند این ویژگی را داشته باشد. این ورزش در فضاهای باز و سرپوشیده قابل بازی است و برای هرکدام از این فضاها توپ مخصوص خود را دارد. ابعاد زمین این رشته 610 سانتی‌متر در یک‌هزار و 341 سانتی‌متر است، با توری به ارتفاع 91 سانتی‌متر که زمین را به دو نیم تقسیم می‌کند. راکت این ورزش برخلاف راکت تنیس که یک توری است، راکتی سخت بوده و به راکت پینگ‌پنگ شباهت دارد. قوانین حاکم بر بازی شبیه به تنیس است، البته ویژگی پیکل‌بال این بوده که برای عادلانه بودن بازی در امتیازگیری قوانین بازی به‌صورتی تدوین شده است که در همه‌حال شانس امتیازآوری یکسان باشد. به‌طور مثال قوانین حاکم بر نحوه سرویس و آغاز بازی به‌گونه‌ای است که شدت سرویس و ضربه بازگشت به یک اندازه بوده و در امتیازگیری برای سرویس زننده و دریافت‌کننده شرایط عادلانه‌ای را ایجاد می‌کند.

شناسه خبر 65715