شناسه خبر:65719
1401/11/16 09:39:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از رشد 196 درصدی بودجه سرمایه‌ای شرکت در سال جاری و افزایش 9 درصدی تولید و 16 درصدی فروش محصولات پنج‌گانه این شرکت در 9 ماهه اخیر نسبت به سال قبل خبر داد.

روح‌اله نوریان روز پنجشنبه اظهار کرد: در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، این پالایشگاه با توجه به برنامه‌ریزی‌های مدون و هدفمند اجرای بیش از 100 پروژه در حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این پروژه‌ها به‌منظور رفع مشکلات و چالش‌های عملیاتی و اجرای طرح‌های اصلاحی، توسعه‌ای، هوشمندسازی و همچنین پروژه‌های مرتبط با حوزه HSE و پدافند اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تأکید کرد: برخی از این پروژه‌ها تاکنون به سرانجام رسیده و بخشی دیگر در دهه مبارکه فجر و یا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.
نوریان ادامه داد: در حوزه رفع مشکلات عملیاتی به‌منظور بهبود عملکرد بویلرها، پروژه ارتقای سیستم کنترل و تجهیزات مسیر سوخت و هوای بویلرهای فشار پایین (LP ) پالایشگاه، با ارزش قرادادی بیش از 80 میلیارد ریال با بهره‌گیری از توان شرکت‌های داخلی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: همچنین با عقد قرارداد، اقدامات لازم برای پروژه و به‌روزآوری سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز خروجی با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام یادآوری کرد: با توجه به اهمیت موضوعات حوزه امنیت و پدافند غیرعامل در راستای ارتقای سطح امنیت پالایشگاه پروژه‌هایی ازجمله بروزآوری سیستم حفاظت الکترونیک، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی راه بند امنیتی و احداث درب خروج اضطراری شرقی برای دسترسی سریع خودرو‌های آتش‌نشانی به محوطه مخازن، نیز در حال انجام است.
نوریان افزود: در راستای حفظ کیفیت محصولات تولیدی و به‌منظور جلوگیری از آلودگی گوگرد با خاک و کاهش کیفیت آن فاز نخست پروژه تسطیح و بتن‌ریزی محوطه شوتینگ گوگرد انجام گرفت.
وی ادامه داد: فاز دوم پروژه نیز برون‌سپاری شده و در راستای پایداری تولید و جلوگیری از هدر رفتن میعانات و ارتقای سطح ایمنی، برخی پروژه‌ها همچون تعمیر و بازسازی روتور پمپ شارژ آمین واحد شیرین‌سازی، تعمیر و نوسازی مخزن ذخیره سیال غیر روتین، زنگ‌زدایی و رنگ آمیزی و تعمیرات مخزن ذخیره میعانات گازی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اظهار کرد: این شرکت در حوزه مدیریت انرژی و در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست آغاز دو پروژه بسیار مهم و کلیدی با عنوان نصب سیستم بازیافت حرارت دودکش‌های توربین‌های گازی (HRSG ) با انجام مناقصه و همچنین پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل از طریق برگزاری مزایده را در بهمن ماه امسال در دستور کار دارد.
نوریان ادامه داد: انتظار می‌رود با پایان یافتن این پروژه‌ها و دستیابی به نتایج مورد انتظار، گامی مهم در جهت حفظ پایداری تولید، افزایش کیفیت محصولات، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای مسائل HSE و پدافندی در پالایشگاه گاز ایلام و همچنین توانمند سازی شرکت‌های داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه در 9 ماه امسال یک میلیارد و 174 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق شده است، افزود: این مقدار گاز تزریقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تولید و فروش هشت درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این مدت 95 هزار و 739 تن گاز اتان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد، اظهار کرد: در طول 9 ماهه سال جاری گاز اتان 66 هزار و 415 تن به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است.
نوریان از افزایش 23 درصدی تولید گاز مایع خام در 9 ماهه امسال خبر داد و تصریح کرد: در این مدت 183 هزار و 501 تن گاز مایع خام تولید که از این مقدار 123 هزار و 242 تن به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 23 درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته وی در 9 ماهه امسال 924 هزار و 278 بشکه میعانات گازی تولید شده که از این مقدار 781 هزار و 411 بشکه آن به فروش رسیده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تولید 55 هزار و 253 تن گوگرد در 9 ماهه سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به ذخیره سازی سال گذشته مقدار 63 هزار و 261 تن از طریق بورس به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد.
نوریان به عملکرد این واحد صنعتی در دریافت گاز غنی ورودی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در این مدت گاز غنی ورودی به این پالایشگاه یک میلیارد و 596 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به تعهد پالایشگاه در این مدت 9 درصد بیش از تعهد مصوب خوراک دریافت کرده است.

شناسه خبر 65719