شناسه خبر:66368
1401/12/3 09:20:58

سپهرغرب، گروه اجتماعی: متأسفانه برخی از سلبریتی‌ها به مشکلات و گرفتاری‌های مردم زلزله‌زده به چشم محل تصویربرداری و عکاسی نگاه می‌کنند و با طراحی سناریو، دنبال اهداف خاص تبلیغاتی و رسانه‌ای خود هستند.

ظاهراً برخی از سلبریتی‌ها حاضر نیستند از هیچ سوژه و امکانی برای بیشتر دیده شدن و معروف‌تر شدن بگذرند خواه در زلزله خواه در سیل و ویرانی.
دیده شدن به هر قیمتی، یک اصل در عالم برخی از سلبریتی‌ها است و این سبک زندگی ایجاب می‌کند که همواره برای بیشتر دیده شدن و بیشتر «ویوو خوردن» دنبال سوژه بگردند. حال آیا این افراد، می‌توانند از سوژه دراماتیکی مانند زلزله و مشکلات و مصیبت مردم صرف نظر کنند؟
آش سوءاستفاده از پدیده‌های طبیعی آنقدر شور شده که برخی کشورها برای جلوگیری از سوءاستفاده سلبریتی‌ها از بلایای طبیعی و حوادث اجتماعی و نمک پاشیدن به زخم آسیب دیدگان، قوانین سفت و سختی وضع کنند و برخوردهای جدی با این رویه‌ها را در دستور کار قرار بدهند.
نمونه اخیر این موضوع، زلزله بزرگ ترکیه بود که دولت با جدیت در مقابل سوءاستفاده از پیامدهای فردی و اجتماعی زلزله توسط سلبریتی‌ها ایستاد و حتی برخی را تحت تعقیب قضائی قرار داد و اجازه نداد صحنه‌های آسیب‌دیدگی زندگی مردم در زلزله تبدیل به دکور و پشت صحنه عکس و فیلم سلبریتی‌ها و عناصر فرصت‌طلب شود.
تجربه تلخ این رفتارها اما چند سالی است که دامن مردم عزیز ایران را هم گرفته و برخی سلبریتی‌های وطنی هم دنبال گرفتن عکس یادگاری با مشکلات مردم هستند.
متأسفانه برخی افراد، به محیط زندگی و مشکلات و گرفتاری‌های مردم زلزله‌زده به چشم لوکیشن تصویربرداری و عکاسی نگاه می‌کنند و با طراحی سناریو، دنبال اهداف خاص تبلیغاتی و رسانه‌ای خود هستند.
  سؤال این است که اگر واقعاً سلبریتی‌ها بخواهند صادقانه و دلسوزانه به مردم گرفتار در زلزله یا هر مشکل دیگری خدمت کنند، چه وظیفه‌ای دارند؟
حتماً نخستین جواب، پمپاژ امید و روحیه و دلگرمی است؛ امری که نه‌تنها تقریباً در هیچ‌یک از پیام‌ها و روایت‌های برخی سلبریتی‌های وطنی اثری از آن نیست، بلکه بالعکس، امواج سهمگین سیاه‌نمایی و القای یأس و ناامیدی است که سراسر کنش‌های برخی سلبریتی‌ها را در بر گرفته است.
شوربختانه، تجربه‌های گذشته همچون زلزله کرمانشاه هم خاطره و تجربه خوبی نبود و کار به جایی کشید که برای بررسی نحوه جمع‌آوری پول‌ها و چگونگی هزینه شدن مبالغ هنگفتی که برخی سلبریتی‌ها با اعلام شماره حساب شخصی خود جمع کرده بودند، پرونده‌های قضائی در دادگاه تشکیل شد.
حالا اما، باز هم برخی سلبریتی‌ها، مصائب و مشکلات مردم شریف و نجیب در زلزله خوی را مکانی برای تجارت فالوور و سوداگری محبوبیت قرار داده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که انگار مردم فهیم و نخبگان و فرهیختگان خوی و آذربایجان، فاقد توانمندی و هوشمندی لازم برای حل مشکلات خود هستند و این سلبریتی‌ها هستند که همچون قهرمانان داستان‌های هالیوودی، خواهند آمد و مشکلات را مرتفع خواهند کرد!
جالب این است که همواره، حضور برخی سلبریتی‌ها در بحران‌ها و بلایای طبیعی، روزها پس از فروکش کردن بحران است و در ساعات و روزهای اولیه که تنها و تنها، خدمت بی‌منت برای مردم کارساز است و خبری از دوربین و … نیست، فقط نیروهای جهادی و هلال احمر و دلسوزان محلی و بومی و مردم هستند که میدان داری می‌کنند.
ای کاش برخی سلبریتی ها، به جای «شو آف» و گرفتن عکس سلفی با رنج و مصائب مردم، قدری از دستمزدهای نجومی خود را برای حضور در برنامه‌ها کم کنند و بنا به وظیفه و حرفه‌ای که بر عهده دارند، برای رضای خدا و مردم، لحظاتی شاد و امید بخش را به مردم هدیه کنند؛ لازم نیست رایگان خدمت کنند، کافی است فقط 20 درصد از دستمزدهای نجومی خود را کاهش دهند و در عمل به مردم ثابت کنند که همراه و غمخوار ایشان هستند.

شناسه خبر 66368