شناسه خبر:66463
1401/12/6 02:35:17

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای طرح "از فرودگاه تا دانشگاه" برای دانشجویان بین‌الملل ضروری است، چرا که 107 دانشگاه مجوز پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر را دارند.

هاشم داداش‌پور روز پنجشنبه در دیدار با هیئت رییسه دانشگاه کردستان در سنندج، اظهار کرد: جذب دانشجویان بین‌الملل از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر علوم است.

وی با اشاره به اینکه، سازمان امور دانشجویان به دنبال اقدامات تحولی برای جذب دانشجویان بین‌الملل است، افزود: حدود 94 هزار دانشجوی بین الملل در کشور مشغول به تحصیل هستند و 107 دانشگاه مجوز جذب دانشجوی بین‌الملل را دارند که این روند بر اساس آیین نامه‌های جدید این حوزه، ادامه می‌یابد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برخوردهای فرهنگی و زبانی را باید جدی گرفت، یادآور شد: باید حس بین‌المللی شدن در دانشگاه را افزایش داد و از کارمندان تا اساتید و حتی دانشجویان دانشگاه در یک مسیر تعامل فرهنگی حرکت کنند تا به فهم و زبان مشترک برسند.

وی افزود: دانشجویان بین‌الملل با در نظر گرفتن شهریه‌ای که از سوی دانشگاه اعلام شده است، نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند و با وجود افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها ضروری است برای این دانشجویان ثبات نرخ شهریه در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: سیاست‌های دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که به نفع 2 طرف باشد و هرچقدر این سیاست‌ها به سمت تثبیت برود، دانشجویان کمتر آسیب می‌بینند و این در جذب دانشجو نیز اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه کردستان موفق عمل کرده و زبان فارسی دانشجویان در سال اول تحصیل مناسب است و اگر دانشجویی نیز در یادگیری زبان مشکل دارد به این دانشجویان باید بیشتر توجه شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خوابگاه متاهلین در اغلب دانشگاه‌های کشور وجود ندارد، اظهار کرد: وزارت علوم از سال گذشته ساخت خوابگاه متاهلین را آغاز کرد تا هم به نیاز دانشجویان ایرانی پاسخگو باشد و هم دانشجویان بین‌الملل زندگی با خانواده را در دانشگاه تجربه کنند.

داداش‌پور ادامه داد: دانشگاه کردستان از دانشگاه‌های بزرگ کشور به شمار می‌رود و با وجود محرومیت‌هایی که ممکن است در استان وجود داشته باشد این موضوع در بحث آموزش عالی کمتر تاثیر داشته و این دانشگاه از نظر تعداد اساتید و زیرساخت‌های آموزشی بسیار خوب عمل کرده است.

در این جلسه هریک از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه و مدیران بخش‌های مختلف دانشگاه به طرح مشکلات و مسائل پیرامون حوزه مسئولیت خود پرداختند.

لزوم بازسازی ساختمان‌های فرسوده و خوابگاه متاهلین

سرپرست دانشگاه کردستان نیز در این نشست، ضمن معرفی دانشگاه و تاریخچه آن، به مشکلات خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاه کردستان اشاره کرد.

حامد قادرزاده افزود: تامین تجهیزات ورزشی در سالن‌ها و نیاز ضروری برخی از ساختمان‌های دانشگاه به بهسازی و بازسازی از جمله اولویت‌های دانشگاه است که از وزارت علوم درخواست داریم همکاری لازم را در این زمینه با دانشگاه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انجام این کارها هزینه نیست و سرمایه محسوب می‌شود، بیان کرد: انتظار داریم در این زمینه دانشگاه کردستان به طور ویژه دیده شود چون تنها دانشگاه استان است و در حال حاضر امکان استقرار دانشگاه دیگری در سطح استان وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه دانشگاه استعداد پیشرفت دارد، ادامه داد: دانشجویان بین‌الملل فرصتی برای توسعه و در واقع سرمایه‌های مهمی برای دانشگاه کردستان هستند.

قادرزاده اظهار کرد: تامین نیازها از جمله خوابگاه متاهلین، سلف سرویس، تجهیز مجموعه ورزشی موجب خواهد شد دانشجویان بهتر درس بخوانند و مسوولیت‌پذیر باشند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان هم گفت: طرح ایجاد اولین خوابگاه متاهلین را عنوان کرده‌ایم که در صورت انجام، در جوار آن نیز می‌توانیم قسمتی را هم به مرکز مشاورزه اختصاص دهیم.

فرزاد پارسا افزود: تامین تجهیزات بخش دانشجویی از نیازهای ضروری دانشگاه است چراکه اگر دانشجو تامین نباشد، نمی‌توانیم آرامش قابل انتظار را داشته باشیم.

خالد احمدزاده معاون مالی دانشگاه نیز دانشجویان را سرمایه‌ای برای توسعه دانشگاه دانست و افزود: در دانشگاه نیاز به تغییراتی داریم تا دانشجویان فضای آکادمیک را لمس کنند و فاصله زیادی نسبت به استانداردها نداشته باشیم.

مهدی زمستانی، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه نیز اظهار کرد: با توجه به نسبت جمعیت در دانشگاه کردستان، ایجاد مرکز بهداشت و درمان جدا از مرکز مشاوره ضروری است.

وی افزود: با وجود همه محدودیت‌ها و کمبود منابع و امکانات، مرکز مشاوره دانشگاه کردستان به عنوان مرکز فعال کشوری برگزیده شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان قبل از نشست با اعضای هیئت رئیسه از بخش‌های مختلف حوزه دانشجویی دانشگاه کردستان بازدید کرد و از نزدیک با امکانات و کمبودهای حوزه دانشجویی این دانشگاه آشنا شد.

شناسه خبر 66463