شناسه خبر:668
1397/6/28 13:17:04

سهیمه اقلام مصرفی هیأت‌های مذهبی که هر ساله با فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) توزیع می‌شد،حداقل امسال به تاسوعا و عاشورا نرسید و مشخص نیست در ادامه ماه‌های محرم و صفر به هیأت‌ها تعلق گیرد یا خیر؟!

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مهم دولت تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است تا کشور شرایط سخت اقتصادی و یا به تعبیر دیگر جنگ اقتصادی را پشت سر بگذارد. مسؤولان عالی رتبه دولتی در جلسات و سخنرانی‌های مختلف بارها عنوان کردند که در جنگ اقتصادی پیش رو اگر با کمترین آسیب سال جاری را پشت سر بگذاریم، خواهیم توانست از بحران بزرگی که بدخواهان جهان و دشمنان علیه ایران اسلامی به راه انداختند عبور کنیم.

متأسفانه وضعیت نه چندان عادی اقتصادی گریبان ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را گرفت و دولت موفق نشد- حداقل تا کنون-سهمیه اقلام مصرفی هیأت‌های مذهبی را که هر ساله در اختیار آنان قرار می‌داد را  برای روزهای مهم تاسوعا و عاشورا که مهمترین روزهای عزاداری برای توزیع نذری‌ها هستند؛ تدارک ببیند.

مدیران عالی رتبه سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان همدان اختصاص نیافتن این اقلام را مربوط به استان ندانستند و موضوع را متوجه تصمیمات کشوری کردند.

منصور رضوانی‌جلال، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه مایحتاج مردم به اندازه کافی وجود دارد، اعلام کرد: برای توزیع اقلامی چون برنج، روغن و گوشت به هیأت‌های مذهبی باید ستاد تنظیم بازار کشور ورود کند و از وزارت‌خانه‌ها دستورالعمل لازم ابلاغ شود.

حمیدرضا متیناعلام کرد که اگرچه سهمیه‌های دولتی برای هیأت‌های عزاداری تا کنون اختصاص نیافته است اما تدابیری اندیشیده شد تا اقلامی چون برنج و روغن با قیمت مناسب به دست هیأت‌ها برسد.

وی همچنین تأکید کرد: روغن نباتی مایع و برنج هندی اعلا حداقل در استان همدان با قیمتی مناسب تأمین شده است و هیأت‌ها می‌توانند تهیه کنند.

متین همچنین از تزریق گوشت گرم و منجمد در روزهای هفته به ویژه در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خبر داد که به صورت مداوم صورت می‌گیرد.

با تکیه بر کمک‌های مردمی برای عاشورا برنامه ریزی کردیم

یکی از اعضای شورای حسینیه‌های شهر همدان اظهار کرد: امسال به مانند گذشته برنج، روغن و گوشت به هیأت‌ها با وجود همه وعده و وعیدها تعلق نگرفت.

علی یاسینیان افزود: تنها حواله سیب زمینی در اختیار هیأت‌ها قرار داده شد تا بتوانند بخشی از نیاز خود را تأمین کنند.

به گفته این پاطوق‌دار حسینیه کوی حمام قلعه همدان نیازهای نذری روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا از محل کمک‌های مردمی و از طریق آزاد تأمین شد.

البته وی توزیع برنج و روغن نباتی مایع را که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد را  تأیید کرد که در اختیار هیأت‌ها قرار گرفته است.

خرید یک کالا هر روز با قیمت جدید

همچنین فعالان هیأت‌های مذهبی از نبود ثبات در قیمت‌ها نیز شکواییه داشتند و اعلام کردند که در دو روز متوالی روغن را با قیمت‌های متفاوتی تهیه کردند.

مسؤولان برخی از هیأت‌های حسینی اعلام کردند که تزریق سهمیه‌های دولتی حداقل برای عاشورا و تاسوعای امسال دیگر حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد.

انتظارات هیأت‌ها برآورده نشد

یکی از بازاریان و مسؤول هیأت‌های حسینی همدان : متأسفانه به دلیل مشکلات خاص کشوری  دولت نتوانست به مانند همیشه اقلامی چون برنج، روغن و گوشت  را برای نذورات اختصاص دهد.

کاظم تقی‌پور، رئیس اتحادیه مصالح فروشان ساختمانی شهرستان همدان، افزود: البته کمک‌هایی صورت گرفت اما در حد و انتظار هیأت‌های حسینی نبود.

صاحب ایام برکت می‌دهد

رئیس یکی از اتحادیه‌های شهرستان همدان و بانی یکی از هیأت‌های حسینی نیز تصریح کرد: امسال نیز به مانند هر سال و با لطف اباعبدالله الحسین(ع) مراسم عزاداری به خوبی در حال برگزاری است.

علی عدالتی‌مرفه ادامه داد: وضعیت بد اقتصادی را برای برگزاری عزاداری امسال احساس نکردیم و با توسل به نذورات مردمی به مانند همیشه به پیش رفتیم تا این مأمن و پناهگاه انسان همواره حفظ شود.

هرچند در راه اباعبدالله نمی‌توان به حساب و کتاب دنیایی اکتفا کرد اما امسال مردم به مانند همیشه تکایا و حسینیه‌ها را برپا داشتند و نگذاشتند نبود کمک‌های دولتی در همایش جهانی عاشورا خللی وارد کند.

دولت به فکر روزهای آینده

با این وجود و با بررسی شرایط و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانیم به این نتیجه برسیم که شاید دولت مجبور بود، ذخایر خود را برای سال سخت پیش رو حفظ کند و نیازهای مردم را در اولویت قرار دهد و از همین رو از تزریق مواد غذایی برای ماه‌های محرم و صفر خودداری کند. شاید باید با تأسی بر همان فلسفه کربلا این روزها را پشت سربگذاریم و با نگاه خوشبینانه به تصمیماتمسؤولان عالی رتبه کشور نگاه کنیم.

در سال‌های گذشته و بر اساس قیمت‌های پیشین آمار نشان می‌دهد که ایرانی‌ها معادل 2 هزار میلیارد تومان غذای نذری در ماه محرم توزیع می‌کنند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، سرانه مصرف سالانه برنج برای هر ایرانی 40 کیلوگرم، سرانه مصرف روغن بین 18 تا 19 کیلوگرم و سرانه مصرف حبوبات حدود 10 کیلوگرم است. با این اوصاف هر ایرانی در طول یک ماه چیزی حدود سه کیلو و 300 گرم برنج، 1.5 کیلوگرم روغن و 830 گرم حبوبات مصرف می‌کند.

بر اساس آماری که روزنامه ایران – روزنامه رسمی دولت _ منتشر کرد، مصرف اقلام اساسی مانند برنج، روغن و حبوبات در ماه محرم به‌ طور میانگین 35 درصد نسبت به ماه‌های عادی‌ سال افزایش دارد که با توجه به سرانه مصرف این دسته از مواد غذایی، در ماه محرم مصرف برنج در ایران 91‌ هزار تن، روغن 5.41‌ هزار تن و حبوبات 23‌ هزار تن بیشتر از بقیه ماه‌های‌ سال است.

همه این آمار نشان می‌دهد که دولت در نظر داشته است در ماه محرم و صفر با خودداری از توزیع اقلام اساسی بین هیأت‌های مذهبی در ادامه روزهای سال با مشکل مواجه نشود، هرچند این را هم باید بدانیم ما هر چه داریم از حسین(ع) است و هزینه برای این دستگاه یعنی ضمانت حیات مادی و معنوی‌مان، درست است هیأت‌های مذهبی و مردم از زندگی خود دست می‌کشند تا نام حسین(ع) زنده بماند و در این زمینه کم نمی‌گذارند، اما هر مجموعه‌ای از دولت گرفته تا غیر دولتی‌ها باید وظیفه خود را بدانند و آن را درست انجام دهند.

 

منبع : فارس

شناسه خبر 668