شناسه خبر:68323
1402/2/7 08:48:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: 22 هکتار از مزارع بهار زیر کشت انواع گیاهان دارویی رفته است.

عبدالحسین اکبری روز چهارشنبه افزود: گیاهان دارویی شامل آنغوزه در سطح چهار هکتار، سیاه‌دانه، گل ختمی، زیره سبز و بابونه به مساحت پنج هکتار کشت شد.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان تغییر الگوی کشت از کشت محصولات آب‌بر به سمت کشت گیاهان بسیار کم‌آب‌بر مانند گیاهان دارویی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار تصریح کرد: گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن‌ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت و خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اهمیت بالایی دارد.
   کشت 22 هکتار زعفران
همچنین مسئول تولید گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: در این شهرستان 22 هکتار زعفران کاشته شده است و محصولات به‌دست‌آمده به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
کامران دبیری افزود: کاشت زعفران در شهرستان بهار بازدهی خوبی داشته است و در یک نمونه از یک هکتار زمین تحت کاشت زعفران، 11 کیلو زعفران برداشت شد که از مرغوبیت بالایی برخوردار است؛ به‌طوری که از خراسان برای خرید این محصول مشتری دارد.
وی ادامه داد: طرح جهش کشت گیاهان دارویی در شهرستان بهار به‌صورت آزمایشی در دست اجرا است و در این طرح بذر رایگان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول تأکید کرد: همچنین در طرح جهش برای گیاهان دارویی تا 70 درصد از هزینه‌های کشت به کشاورز پرداخت می‌شود تا کشاورزان با نحوه کشت و برداشت این محصول به‌خوبی آشنا شوند.
مسئول تولید گیاهان دارویی جهاد کشاورزی بهار با اشاره به کاشت 27 هکتاری گل محمدی در این شهرستان، افزود: در این مزرعه که به‌صورت نمونه کشوری است، بخش فرآوری نیز ایجاد شده که برای کشاورز ارزش‌افزوده دارد.
وی در مورد استفاده از سموم گیاهی برای تولید محصولات نیز گفت: استفاده از این سموم برای گیاهان کم‌سابقه است و با توجه به اینکه کاشت گیاهان دارویی در شهرستان بهار است در ابتدای کار بوده، هنوز آفات‌ مختص این گیاهان به‌وجود نیامده است.
دبیری میزان کشت گیاهی دارویی آنغوره را چهار هکتار دانست و تأکید کرد: کشت آنغوزه گامی مثبت در توانمندسازی جامعه محلی و کمک به بهبود معیشت ساکنان محلی است و مصرف پایین آب، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت این محصول است.
گفتنی است، صمغ آنغوزه که از ریشه آن استحصال می‌شود، در صنعت برای تهیه چسب الماس و در پزشکی به‌عنوان ضد تشنج، ضد انگل، قاعده‌آور، بادشکن و برای درمان هیستری و دفع آفات خاکزی به‌کار می‌رود.
از گیاه آنغوزه برای درمان زخم‌های چرکی، ناراحتی‌های معده و انگل‌های گوارشی، برونشیت مزمن، تنگی نفس و خلط‌آور در مصرف سنتی استفاده شده و در صنایع غذایی، عطرسازی، رنگ‌سازی و ساخت مواد پاک‌کننده کاربرد دارد.
استان همدان با داشتن 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است؛ به‌نحوی که بخش کشاورزی 29 درصد اشتغال و 25 درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.
بخش کشاورزی استان همدان همچنین 5.4 درصد از تولیدات و 4.3 درصد از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی کشور را دارد.

شناسه خبر 68323