شناسه خبر:68333
1402/2/7 09:02:51

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه کردستان گفت: همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی با هدف معرفی بهتر این‌منطقه به جهان، 13 و 14 اردیبهشت در این دانشگاه برگزار می‌شود.

حامد قادرزاده روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی کنفرانس بین‌المللی هورامان و همایش ملی جامعه‌شناسی مرز در سنندج اظهار کرد: همایش بین‌المللی هورامان پس از ثبت منظر فرهنگی هورامان در دستور کار دانشگاه کردستان قرار گرفت و پیش‌همایش این کنفرانس آبان‌ماه سال گذشته در اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
وی برگزاری کنفرانس بین‌المللی هورامان را در راستای تحقق شعار سال دانست و افزود: هورامان تنها در سطح منطقه و کشور اهمیت ندارد بلکه یک حوزه بین‌المللی است و اگر بخواهیم این منطقه را به جهان معرفی کنیم پیش از هرچیز باید با هم‌افزایی فکری یک چشم‌انداز مشترک در این حوزه را شناسایی و سپس ظرفیت‌ها و جایگاه واقعی آن را به درستی ترسیم کنیم.
رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: برگزاری دو همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی و همایش ملی جامعه‌شناسی مرز، برای استان کردستان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
قادرزاده با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: کنفرانسی که مدنظر ما است نیز یک فرایند تولیدی بوده و قطعاً در اقتصاد و توسعه نقشه مهمی خواهد داشت.
به گفته قادرزاده این استان می‌تواند اقتصاد مناسبی داشته باشد به شرطی که ظرفیت‌های آن را به‌خوبی شناخت و از این مواهب و ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کرد.
رئیس پژوهشکده کردستان شناسی هم گفت: توسعه بدون همراهی و همفکری مراکز علمی، جامعه مدنی و دستگاه‌های اجرایی تحقق نمی‌یابد و انتظار می‌رود دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی و به عنوان کنشگر مرزی مطالبات و تقاضای اجتماعی جامعه مدنی را مشخص و به دستگاه‌های اجرایی انعکاس دهد.
امید قادرزاده افزود: منطقه هورامانات دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند.
وی با اشاره به تعداد مقالات ارائه شده در این کنفرانس، ادامه داد: 16 پنل تخصصی در دو روز و در قالب 60 مقاله ارائه خواهد شد که 40 درصد از این تعداد مقاله را اساتیدی از اقلیم کردستان عراق ارائه خواهند داد.
رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی اظهار کرد: برگزاری این کنفرانس می‌تواند پویایی و نشاط علمی، فرهنگی و اجتماعی را در جامعه تقویت نماید و با توجه به راه‌اندازی گروه پژوهشی هورامان‌‌شناسی و رونمایی از کتاب دو جلدی تاریخ، ادبیات، فرهنگ و جامعه هورامان، می‌توان اثر نقطه‌ای این همایش را به یک پیوستار تبدیل کرد و نتایج اثربخش دائمی در جامعه برجا گذارد.
قادرزاده در ادامه با اشاره به برگزاری «دومین همایش ملی جامعه‌شناسی مرز» هم گفت: نخستین همایش ملی جامعه‌شناسی مرز، پنجم و ششم اردیبهشت 97 برگزار شد و این دومین همایش برگزار شده توسط دانشگاه کردستان است.
وی اضافه کرد: دانشگاه می‌تواند در فهم عالمانه مسائل مناطق مرزی ذی‌مدخل بوده و با کنشگری دانشگاه زمینه بازاندیشی در سیاست‌های توسعه در مناطق مرزی را با هدف بهبود حیات اجتماعی مرزنشنیان فراهم آورد.
دبیر علمی دومین همایش ملی جامعه‌شناسی یادآور شد: این کنفرانس ملی نیز در دو روز با ارائه 24 مقاله توسط صاحب نظران این حوزه انجام خواهد گرفت و مقالات نیز در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد بود.
دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به‌عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم‌اکنون دارای هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی- مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه با پذیرش بیش از 600 دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

شناسه خبر 68333