شناسه خبر:69004
1402/2/23 11:18:17

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصر شیرین و فرماندار خانقین عراقی طی نشستی در پایانه بین‌المللی مرز خسروی درخصوص روان‌سازی تردد زائران اربعین و استقرار زیرساخت‌های مناسب و مطلوب برای خدمات‌رسانی به زائران در دو مرز خسروی و منذریه بحث و رایزنی کردند.

محمد حیدری و فرماندار خانقین عراقی طی نشستی در پایانه بین‌المللی مرز خسروی درخصوص روان‌سازی تردد زائران اربعین و استقرار زیرساخت‌های مناسب و مطلوب برای خدمات‌رسانی به زائران در دو مرز خسروی و منذریه بحث و رایزنی کردند.
حیدری در حاشیه برگزاری این نشست که با حضور هیئتی به سرپرستی فرماندار خانقین در مرز خسروی برگزار شد، اظهار کرد: امروز در خدمت هیئتی از کشور دوست و برادر عراق به مدیریت «دلیر حسین»، فرماندار خانقین برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین 1402 بودیم که مهم‌ترین مباحث برای تردد آسان زوار گشایش درب ورود، استقرار مواکب در منذریه و همچنین استقرار یگان‌های امداد و نجات و خدمات پشتیبانی در منذریه بود.
وی همچنین دیگر مباحث این نشست را نصب سرویس‌های بهداشتی و خدمت‌رسانی در منذریه، سایر مسائل امنیتی گذرنامه و حمل‌ونقل زائران بیان کرد و گفت: طرف عراقی با گشاده‌رویی در همه مسائل نظر مشترک داشت.
سرپرست فرمانداری قصر شیرین ادامه داد: در این جلسه مقرر شد طرف عراقی پس از کسب اجازه و مجوزهای لازم از دولت مرکزی در جلسه بعدی در خانقین در سه محور اصلی دروازه مرزی و بحث مواکب و استقرار یگان‌های امداد و نجات نتیجه را اعلام کند تا اهدافی که برای اربعین 1402 داریم را با مشارکت طرف عراقی عملیاتی کرده و تحقق ببخشیم.
حیدری گفت: براساس ارزیابی‌هایی انجام‌شده توسط وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در سال 1401، مرز خسروی و منذریه رتبه دوم را از بین پنج استان مرزی محل تردد زائران اربعین و 31 ستاد استانی اربعین کسب کرد که این مرهون تلاش قصر شیرین و خسروی و خانقین و منذریه است و از تمام کسانی که کمک کردند تا اربعین را باشکوه برگزار کنیم، قدردانی می‌کنم.
وی با بیان اینکه بدون تردید هر کار بزرگی با مزایای بزرگ و اشکالاتی همراه است، افزود: تمام تلاش ما این است که با رفع نقایص و اشکالات احصاشده، برگزاری اربعین باشکوه‌تر از گذشته باشد و خدمات‌رسانی گسترده به زائران داشته باشیم.
حیدری گفت: امنیت پایدار و قابل اتکا و اطمینان برای تردد زائران از منذریه تا مسیرهای منتهی به کربلا نشان از توانمندی نیروهای مسلح و امنیتی کشور دوست و همسایه عراق دارد که این امنیت پایدار، گشایش‌های بسیاری برای حل مشکلات به روی ما خواهد کرد و نخستین موضوع، شبانه‌روزی کردن مرز است که مهم‌ترین و پُرچالش‌ترین مسئله سال گذشته ما بود.
وی اضافه کرد: بعد از اربعین تاکنون تردد زائران بدون هیچ مشکلی ادامه داشته و امنیت وجود دارد و این می‌تواند برای شبانه‌روزی کردن مرز مهم باشد.
سرپرست فرمانداری قصر شیرین خاطرنشان کرد: در طرف ایرانی 60 گیت گذرنامه داریم و مشکل ما کمبود گیت‌های گذرنامه در طرف عراقی است که با افزایش تعداد گیت‌ها، می‌توان در پذیرش زائران سرعت بیشتری داشت.
وی افزود: محدود کردن نیروهای ایرانی و نمایندگان بخش‌های مختلف متناسب با موضوعات در مرز منذریه نیز مهم است؛ ضمن اینکه ما درصدد هستیم تا با استقرار مواکب توانمند، خدمات بسیار مطلوبی به زائران کادر اداری و تمامی خدمات‌دهندگان به زائران در منذریه، ارائه دهیم.
نماینده عالی دولت در قصر شیرین گفت: آخرین نکته ما مسئله دروازه دوم مرزی است که هم‌اکنون یک درب ورود داریم و باید یک درب خروج هم داشته باشیم و با توجه به اینکه سه ماه و 25 روز تا اربعین سال 1402 فرصت داریم، باید سریع‌تر این موضوعات را به نتیجه برسانیم و جلسات مستمر با طرف عراقی در این رابطه برگزار کنیم.
   برای خدمت به زوار آمادگی کامل داریم
فرماندار خانقین (از توابع استان دیاله عراق) نیز در این جلسه اظهار کرد: آمادگی کامل داریم تا به زوار امام حسین (ع) و اربعین خدمت‌رسانی کنیم.
دلیر حسین افزود: درخصوص مسئله گذرنامه و گیت‌ها نیازمند کمک جمهوری اسلامی ایران هستیم، چون یک مسئله فنی است و در این رابطه برای کمک‌رسانی آمادگی داریم.
وی تصریح کرد: درخصوص مابقی موارد سرلشکر «شیرکو احمد جاف»، مدیر گذرگاه مرزی منذریه موارد را با حکومت مرکزی عراق مکاتبه خواهد کرد؛ چون نیازمند کسب مجوز از مقامات عراق است. ازاین‌رو پس از مکاتبات لازم نتیجه را در جلسه ماه آینده که به میزبانی خانقین عراق برگزار خواهد شد، اعلام خواهیم کرد.

شناسه خبر 69004