شناسه خبر:69365
1402/3/1 09:26:46

سپهرغرب، گروه متن زندگی: غذا خوردن در مکان‌های مختلف آداب خاصی دارد که رعایت آنها می‌تواند تاثیر زیادی روی اطرافیان داشته باشد و باعث محترم شمرده شدن فرد در مجالس شود.

چگونه غذا خوردن در موقعیت‌های اجتماعی، خانوادگی، کاری و رسمی اهمیت زیادی دارد. اگر آداب غذا خوردن را سر میز و سفره بدانیم و اصول درستی داشته باشیم، فرد محترم و باادبی به نظر خواهیم رسید و معاشرت‌هایمان لذت‌بخش‌تر خواهند شد چرا که نحوه غذا خوردن ما در مهمانی‌ها و مجالس رسمی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی اطرافیان داشته باشد.
اگر به مهمانی دعوت شده‌اید، با رعایت نکاتی که در این بخش آورده‌ایم، به راحتی می‌توانید آداب غذا خوردن در مهمانی و مجالس رسمی را رعایت کنید و در نتیجه به بهترین شکل ممکن غذای خود را میل کنید.
 صبر کنید تا میزبان شما تعارف به خوردن غذا کند
اگر در مهمانی حضور دارید که بزرگترها و افراد زیادی بر سر میز نشسته اید، صبر کنید تا میزبان شما تعارف به خوردن غذا کند و قبل از همه غذا نکشید.
 آشفته و بی‌نظم غذا نخورید
یکی از مهمترین آداب غذا خوردن در مهمانی‌ها این است که غذا را آشفته و بی‌نظم نخورید و از یک سمت شروع کرده و تا انتها ادامه دهید و سعی کنید به هیچ وجه از وسط ظرف خود شروع به خوردن غذا نکنید.
 به نحوه نوشیدن نوشیدنی‌ها دقت کنید
در نوشیدن موارد زیر را رعایت کنید، به هیچ وجه نوشیدنی خود را هورت نکشید. در صورتی که با خوردن نوشابه ممکن است صداهای ناهنجاری مانند آروغ زدن تولید کنید به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه نوشابه و یا سایر نوشیدنی‌های گازدار را مصرف نکنید. نوشیدنی را از یک سمت لیوان بنوشید، پس از جویدن کامل لقمه و فرودادن آن، اقدام به نوشیدن کنید. با دهان پُر آب یا نوشیدنی ننوشید.
 با عجله غذا نخورید
یکی از آداب غذا خوردن که حتما باید به آن توجه کنید این است که به هیچ وجه با عجله غذا نخورید. در اوج آرامش غذای خود را میل کنید و تا جای ممکن لقمه‌های کوچکی را بردارید تا غذا خوردن شما کمی طول بکشد و خیلی زود غذایتان تمام نشود.
 با دهان پر حرف نزنید
هنگامی که غذا می‌خورید، سعی کنید اصلا با دهان پر صحبت نکنید بلکه غذای خود را قورت داده و سپس اگر لازم است جواب دیگران را بدهید.
 دستتان را بیش از حد دراز نکنید
دستتان را برای برداشتن چیزهای مختلف روی میز دراز نکنید و از دیگران بخواهید به شما نمکدان یا چیزهای دیگر را بدهند.
 از هر غذایی زیاد از حد نکشید
شما نباید بشقاب غذایتان را بیش از حد پر کرده و از انواع غذاها و دسرها و... بکشید بلکه بهتر است از هر غذایی که می‌خواهید کمی بردارید و اگر خواستید و امکان داشت، پس از اتمام آن، دوباره تکه‌ای دیگر بردارید.
 درست بنشینید
برای خوردن غذا درست بنشینید و روی میز خم نشوید، آرنج‌هایتان را در هنگام غذاخوردن روی میز پهن نکنید.
 با منو بازی نکنید
اجازه بدهید منوی غذا روی میز بماند و از بالا به آن نگاه و غذایتان را انتخاب کنید و با آن بازی نکنید و آن را بالا نگیرید و مانند یک مجله شروع به خواندنش نکنید.
برای خوردن برخی غذاها از چاقو کمک بگیرید
برای خوردن گوشت، همبرگر، مرغ و غذاهای استخوان دار از دست استفاده نکنید و از چاقو و چنگال برای خوردن این غذاها استفاده کنید.
 برای برداشتن خورشت از قاشق تمیز استفاده کنید
هرگز قاشقی که با آن غذا خورده‌اید را درون ظرف خورشت نکنید و از یک قاشق تمیز برای برداشتن خورشت استفاده کنید.
 با قاشق و چنگال به کسی اشاره نکنید
در زمانی که با دیگران بر سر سفره صحبت می‌کنید، هرگز با چنگال و قاشق به آنها اشاره نکنید.
 از ظرف دیگران چیزی برندارید
اگر در سفره خورشت، سبزی و... که برای شما در نظر گرفته شده، تمام شد از ظرف دیگران چیزی برندارید و سراغ ظرف سبزی یا خورشت شخص دیگری نروید.
 از دستمال سفره استفاده کنید
دستمال‌سفره برای تزئین نیست، از دستمال سفره استفاده و آن را روی پایتان پهن کنید اما از دستمال‌سفره به‌جای دستمال‌کاغذی استفاده نکنید.
 با دهان باز غذا نجوید
هیچ‌گاه با دهان باز غذا را نجوید و غذا را بدون صدا بجوید تا دیگران بتوانند به راحتی به خوردن غذای خود ادامه دهند.
 سر و صدا نکنید
هنگام غذا خوردن از برخورد قاشق چنگال با بشقاب یا از برخورد قاشق با دندان هایمان سرو صدا ایجاد نکنیم و آرام‌تر غذا را میل کنیم.
 در حین غذا خوردن سرفه نکنید
در حین غذا خوردن سرفه نکنید ولی در هر شرایطی اگر مجبور به سرفه کردن شدید روی خود را کامل برگردانید و با قرار دادن دستمال کاغذی در مقابل دهان خود شروع به سرفه کردن کنید.
 غذاهای داغ را فوت نکنید
به هیچ وجه نوشیدنی‌ها و یا غذاهای داغ را فوت نکنید و اندکی صبر کنید تا غذای شما سرد شده و راحت تر غذا بخورید.
 با مشت سبزی نخورید
به‌جای اینکه سبزی را مشتی بردارید، بهتر است برگ برگ و با متانت و آرامش بیشتری سبزی بخورید.
 بعد از خوردن غذا از میزبان تشکر کنید
حتی اگر غذا باب میل شما نبود، ادب حکم می‌کند، از میزبان خود گله نکنید و از او تشکر نمایید.
 به کسی زل نزنید
یکی از بهترین رفتارها در زمان غذا خوردن این است که زمانی که شخصی در حال غذا خوردن است به هیچ وجه به او زل نزنید.
 روش در دست گرفتن با چاقو و چنگال را بدانید
اگر شما یک فرد راست دست هستید، چاقو را به دست راست خود و چنگال را در دست چپ خود بگیرید. اگر شما یک فرد چپ دست هستید باید چاقو را به دست چپ خود و چنگال را در دست راست خود بگیرید.
 سوپ را اینگونه بخورید
برای خوردن سوپ حتما سعی کنید قاشق را از دیوارها به سمت خودتان بکشید و به هیچ وجه قاشق خود را پر نکنید.
 قاشق را به صورت کامل در دهان خود قرار ندهید و سعی کنید که از لبه قاشق اقدام به خوردن سوپ خود کنید و به هیچ وجه بشقاب را از روی میز بلند نکنید.

شناسه خبر 69365