شناسه خبر:69607
1402/3/8 11:34:38

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: مجتمع پتروپالایش دهلران با 83 درصد پیشرفت فیزیکی بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهریار عباسی روز یکشنبه اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه ان‌جی‌ال دهلران سال 95 آغاز شد و از مهم‌ترین مزایای اجرای آن جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن 270 میلیون فوت مکعب در روز از گازهای همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه دزفول شمالی شامل حوزه‌های نفتی آذر، دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان) پایدار، دانان، دالپری و چنگوله، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تأمین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آن‌ها و اشتغال‌زایی در منطقه است.
وی مجموع ارزش محصولات صادراتی سالانه پروژه‌های دهلران را حدود یک میلیارد دلار برشمرد و افزود: ارزش محصولات در صورت تکمیل این پروژه‌ها روزانه حدود سه میلیون دلار می‌شود که می‌تواند نقشی مؤثر در توسعه منطقه دهلران داشته باشد.
معاون استاندار ایلام تأکید کرد: پروژه ان‌جی‌ال پتروپالایش دهلران هم‌اکنون برای دو هزار و 869 نفر اشتغال ایجاد کرده که 772 نفر از این تعداد تنها سال گذشته به این پروژه بزرگ صنعتی اضافه شده‌اند.
عباسی یادآور شد: شرکت پتروپالایش دهلران برای تولید c2، متان و c5 در حال احداث بوده و در دولت سیزدهم روند اجرایی این پروژه شتاب گرفته است.
وی اضافه کرد: این مجتمع ظرفیت تولید محصول c2 حدود 40 هزار بشکه در روز معادل یک هزار و 55 تن در سال، میعانات گازی c5 به میزان 850 بشکه در روز، گوگرد گرانوله حدود 400 تن در روز و گاز متان شیرین با ظرفیت 153 میلیون متر مکعب را در روز دارد.
معاون اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به سرمایه‌گذاری ارزی 545 میلیون دلار برای اجرای این پروژه بزرگ صنعتی مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و ارزی آنرا 39 هزار و 300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی پتروپالایش دهلران هم اکنون 83 درصد است و انتظار می‌رود تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری برسد.
عباسی اظهار کرد: زنجیره پتروپالایش شامل ایستگاه چشمه خوش با پیشرفت 64 درصد و ایستگاه بیات با پیشرفت 44 درصد به فاصله‌ 56 کیلومتر است، طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده ایستگاه چشمه‌خوش همزمان با راه اندازی ان.جی.ال 1300 در سال 1402 در مدار راه‌اندازی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: تأمین آب مجتمع نیز از سد دویرج دهلران به طول 43 کیلومتر با خط هشت اینچ دهه فجر پارسال راه‌اندازی شد.

شناسه خبر 69607