شناسه خبر:69702
1402/3/10 08:35:32

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: جذب نیروی محیط‌بان و رسیدگی به مشکلات این قشر، مهم‌ترین مطالبه این مجموعه است.

رضا دانش‌پژوه روز سه‌شنبه اظهار کرد: شمار نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و عرصه‌های محیط‌زیست با 60 درصد نیرو حفاظت شده است؛ بنابراین با کمبود 40 درصدی نیرو برای حراست از عرصه‌های محیط‌زیست مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: وضعیت محیط‌زیست همدان ازنظر تجهیزات موتوری مناسب است، اما سن ناوگان خودرویی و سازمانی مناطق حفاظت‌شده بیش از 10 سال بوده که اغلب با گذشت زمان فرسوده شده‌اند و نیازمند به‌روزرسانی و بهره‌گیری از خودروهای کمک‌دار است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: سیستم پایش آنلاین مناطق حفاظت محیط‌زیست با بهره‌گیری از دوربین‌های مجهز و پهپاد در دو سال گذشته متحول شده است؛ با این وجود نیازمند گسترش این تجهیزات نوین هستیم.
وی افزود: باید در کنار گشت و کنترل فیزیکی مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست، دوربین‌های پایش آنلاین در این مناطق نصب و از پهپاد برای کنترل این مناطق بهره گرفته شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان دیگر نیاز این یگان را مستقل شدن بودجه مجموعه دانست و بیان کرد: یگان حفاظت محیط‌زیست مجبور به تأمین اعتبار از سایر معاونت‌ها بوده، درحالی که این مجموعه نیمی از نیروهای سازمان حفاظت محیط‌زیست را به خود اختصاص داده است.
دانش‌پژوه ادامه داد: درصورت مستقل شدن بودجه این مجموعه، می‌توان تجهیزات و امکانات مورد نیاز یگان حفاظت محیط‌زیست را در کمترین زمان تأمین کرده و به‌موقع تحویل محیط‌بانان داد.
وی آموزش را لازمه محیط‌بانی دانست و گفت: دانش و آموخته‌های محیط‌بانان باید همواره افزایش یافته و به‌روزرسانی شود که این هدف با برگزاری دوره‌های آموزشی نیازهای مهارتی، میسر می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان به بیان نیازهای محیط‌بانان در بخش حقوقی پرداخت و مهم‌ترین مطالبه این افراد را قرار گرفتن شغل محیط‌بانی در جرگه مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان کرد.
دانش‌پژوه ادامه داد: محیط‌بانان برخلاف این تصور که آنان در محیطی آرام با دشت‌ودمن سروکار دارند، در سرما و گرمای جان‌سوز، در نقاطی سخت‌گذر و و پرتگاه‌های خطرآفرین، در بین حیوانات درنده و وحشی، 12 ماه سال درحال تقابل با شکارچیان مسلح، متخلفان و متجاوزان به محیط‌زیست هستند.
وی افزود: فعالان در حوزه محیط‌بانی پس از گذشت 20 سال فعالیت در این حرفه و تلاش برای حفظ عرصه‌های محیط‌زیست، دچار فرسودگی و ضعف بدنی شده و دیگر کارآیی لازم برای حراست از طبیعت را ندارند؛ بنابراین لازم است مجلس شورای اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی به حل این مشکل کمک کرده و شغل پُرمخاطره محیط‌بانی را در جمع حرفه‌های سخت و زیان‌آور قرار دهند.
این مقام مسئول یادآوری کرد: سال گذشته سهمیه خوبی به همدان برای جذب محیط‌بان داده شد که پس از طی فرآیند اداری و مشخص شدن نیروها، 60 درصد این افراد بعد از آشنایی با مشقات و سختی‌های کار، از فعالیت در این مجموعه انصراف دادند و سهمیه همدان نیز از بین رفت. هرچند تیرماه امسال درصورت حمایت سازمان برنامه بودجه و اداره امور استخدامی آزمونی برای جذب نیروهای جدید برگزار می‌شود.
به گفته وی یگان حفاظت محیط‌زیست سال 1379 با دستور رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفت، اما دستورالعمل آن در سال 1397 تهیه، تدوین و ارائه شد؛ با این وجود این دستورالعمل نیازهای واقعی را احصا نکرده، بنابراین نیازمند بازنگری، به‌روزرسانی و تصویب دستورالعمل‌های جدید متناسب با شرح وظایف محیط‌بانان در سازمان برنامه بودجه و انسجام در ساختار تشکیلاتی است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با تأکید بر اینکه ساختار تشکیلاتی این مجموعه ضعیف و شکننده است، ادامه داد: کمبود نیروی انسانی، تجهیزات، خودرو و اعتبارات موجب ضعف یگان حفاظت محیط‌زیست شده است.
وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی باید قوانینی را ارائه و مصوب کند تا زمینه لازم برای حفاظت از این نعمت خدادادی مهیا شود.
محیط‌بانان همدان حراست از 63 هزار هکتار از مناطق حفاظت‌شده این استان را عهده‌دار هستند.

شناسه خبر 69702