شناسه خبر:70292
1402/3/27 08:40:06
جرقه‌های امید خانه‌دار شدن همدانی‌ها:

کلنگ ساخت 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن در همدان زده شد

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: 25 خردادماه گامی مهم در جهت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با حضور مسئولین کشوری و استانی در همدان برداشته شد؛ در تاریخ مذکور کلنگ ساخت 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن در همدان زده و مقرر شد تا دو سال آینده کلید واحدهای مردم تحویل داده شود.

روز پنجشنبه 25 خردادماه شورای مسکن استان همدان و آیین کلنگ‌زنی 11 هزار واحد مسکونی در شهرک پرواز جنب فرودگاه همدان با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
   در بحث مسکن شهر همدان لازم بود اقدامی انقلابی انجام شود
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه درخصوص نهضت ملی مسکن قانونی وجود دارد که طبق آن می‌بایست سالیانه یک میلیون مسکن ساخته شود، گفت: رئیس‌جمهور نیز در این خصوص تأکید و اعتقاد دارند که بحث مسکن نباید دغدغه خانواده‌ها باشد.
اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه در وظایف بنیاد مسکن تعیین شده سالیانه 400 هزار واحد از یک میلیون مسکن مذکور را بسازد، اظهار کرد: از این میزان 200 هزار به روستاها و 200 هزار به شهرها تعلق دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر بنیاد مسکن ساخت 421 هزار واحد شهری و روستایی را آغاز کرده و 131 هزار واحد را تحویل داده؛ همچنین 290 هزار واحد (150 هزار واحد در روستا‌ها و 140 هزار واحد در شهرها) درحال ساخت است.
نیکزاد تأکید کرد: در این خصوص هم توان کاری و هم امکانات و نیروی انسانی وجود دارد تا گره مسکن ملی روزبه‌روز بازتر شود که روند اجرایی درحال انجام است.
این مقام مسئول با اشاره به استان همدان، گفت: در بحث مسکن شهر همدان لازم بود اقدامی انقلابی انجام شود؛ حدود دو ماه قبل استاندار همدان درخصوص اختصاص زمین برای تأمین مسکن مردم با همراهی وزارت راه و شهرسازی گفت‌وگو داشتند.
   طراحی شهرک پرواز همدان فاخر است
وی افزود: از آن روز متخصصین برای نقشه‌برداری ورود پیدا کردند و بحث طراحی سایت در حدود دو هفته انجام و همه ایراد‌ها رفع شد؛ طراحی این سایت بسیار فاخر بوده و در شورای عالی مسکن نیز تصویب شده است.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تمامی کاربری‌های عمومی مورد نیاز در شهرک پرواز درنظر گرفته شده است، گفت: کاربری‌هایی همچون آموزشی، درمانی و مباحث مرتبط با عبورومرور همانند تقاطع‌ها و این‌گونه موارد حتی بیش از میزان مورد نیاز، درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه درخصوص ساخت‌وساز در این شهرک بیشترین تسریع درنظر گرفته شده است، افزود: درحال حاضر 30 درصد از میلیگرد مورد نیاز این پروژه به منطقه رسیده و تخلیه شده؛ بحث بتن‌ریزی این فضا نیز ظرف دو سه روز آینده انجام خواهد شد.
   در ساخت شهرک پرواز پیمانکاران بومی در اولویت هستند
نیکزاد با اشاره به اینکه در اجرای پروژه تأکید بر استفاده از توان پیمانکاران خصوصی است و پیمانکاران بومی در اولویت هستند، اظهار کرد: این شهرک به‌عنوان شهرکی فاخر ایجاد خواهد شد که در کنار فرودگاه همدان با نام شهرک پرواز درنظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه 5 الی 10 درصد واحد‌های مذکور برای افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی درنظر گرفته شده‌اند، ابراز کرد: مسئولین همدانی سقف 10 درصد را درنظر گرفته‌اند و از مجموع 11 هزار واحد، تعداد یک‌هزار و 100 مورد به افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی اهدا خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام (ره) منعقد شده، تصریح کرد: به هریک از این عزیزان 100 میلیون تومان بلاعوض به همراه وامی که با پیگیری وزیر راه و شهرسازی به 550 میلیون تومان افزایش یافته، تعلق خواهد گرفت.
نیکزاد تأکید کرد: طراحی شهرک پرواز به شکلی است که در ادامه بتوان فاز دوم زمین را به این محدوده الحاق کرد تا بقیه افراد جامانده درنظر گرفته شوند و دیگر دغدغه تأمین مسکن نداشته باشیم؛ ما انتظار داریم ظرف 24 ماه کلید واحد‌های مردم تحویل داده شود.
   نهضت ملی مسکن نواقص و محدودیت‌های مسکن مهر را برطرف کرده
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی کشور نیز با بیان اینکه در شرایط با نوسان اقتصادی نه‌تنها پروژه‌های عمرانی متوقف نشده بلکه سرعت نیز گرفته است، گفت: ما هر هفته در استان‌های مختلف افتتاحیه و کلنگ‌زنی‌ در بحث مسکن داریم.
مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه 31 پروژه تأثیرگذار در استان‌های کشور فعال شده است، افزود: پروژه‌های نهضت ملی مسکن نواقص و محدودیت‌های پروژه‌های مسکن مهر را نیز برطرف کرده و براساس معماری ایرانی اسلامی درنظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه در مسکن ملی مناسب‌سازی‌های لازم برای جانبازان، معلولین و سالمندان نیز درنظر گرفته شده است، ابراز کرد:‌ مسئولین همدانی درخصوص مسکن ملی تلاش‌های فراوانی داشتند.
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز با بیان اینکه مسئله مسکن یک چالش اساسی برای دولت است، گفت: بخش زیادی از این موضوع از عقب‌ماندگی‌های دولت گذشته نشأت گرفته است.
ارسلان مالکی با اشاره به اینکه حدود 32 هزار هکتار زمین الحاق‌شده با کاربری مسکونی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد، اظهار کرد: مسکن‌های مهر ساخته‌شده در اراضی دولتی 590 هزار واحد بوده است که اگر با وضعیت کنونی مقایسه شود، می‌بینیم که در دولت سیزدهم برای بالغ‌بر یک‌ونیم میلیون واحد زمین تأمین شده و 590 هزار مسکن در اراضی ملی درنظر گرفته شده است.
وی در ادامه تأکید کرد: در طرح ملی مسکن همه ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های دولتی، خصوصی، بنیاد‌ها و ارگان‌ها درنظر گرفته شده است؛ در حوزه اجرایی نیز از مالکان، مردم، کارگزاران دولتی و حکومتی و قرارگاه‌ها و شرکت‌های انبوه‌ساز استفاده شده تا مشکل مسکن حل شود.
   درخصوص پرداختی‌های مربوط به وام مسکن با مردم مدارا داشته باشید
امام‌جمعه همدان نیز با بیان اینکه به همه کسانی که در طرح نهضت ملی ثبت‌نام کرده‌اند باید تبریک گفت، اظهار کرد: خبر افتتاحیه امروز پاسخی به مردمی است که در این خصوص سؤال داشتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه دغدغه مسکن برای همه وجود داشت، افزود: شرایط استان ما نیز خاص بود، بنیاد مسکن همت خوبی در این زمینه داشته و امیدواریم قدم اول از ده‌ها و صد‌ها قدمی باشد که باید به نتیجه برسند.
وی با تأکید بر اینکه خوشحالی ما زمانی مضاعف می‌شود که این خانه‌ها ساخته شده و به مردم تحویل داده شود، گفت: سرعت عمل و حمایت بانک‌ها در پرداخت وام‌ها و راه آمدن با مردم و مدارا با آن‌ها برای پرداختی‌ها در کنار مشکلات اقتصادی، مورد توجه قرار گیرد و همه در این خصوص همت کنیم؛ سرعت عمل در کارها در موفقیت امور، مورد توجه است.
   هر خانواده ایرانی باید یک واحد مسکونی داشته باشد
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه امروز روز مبارکی برای همدان است، گفت: ما اعتقاد داریم هر خانواده ایرانی باید یک واحد مسکونی داشته باشد و تا زمانی که همه همدانی‌ها یک واحد مسکونی داشته باشند، امور را دنبال خواهیم کرد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه امروز همه باهم هماهنگ شدند و دو هزار هکتار به همدان الحاق شد، اظهار کرد: در آینده دو هزار هکتار دیگر به همدان الحاق خواهد شد؛ کلنگ‌زنی 11 هزار واحد مسکونی یک اقدام ملی و حرکت بزرگ بوده که برای مردم همدان رقم خورده است.
وی در ادامه تأکید کرد: تفاهم‌نامه منعقدشده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ساخت 15 هزار واحد مسکونی برای افراد تحت حمایت در استان است که 6 هزار مسکن آن در شهر همدان احداث خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ‌زودی شاهد کلنگ‌زنی‌های جدیدی خواهیم بود، افزود: اراده ما بر ساخت 50 هزار واحد مسکونی در همدان است تا قیمت مسکن در استان کاهش یابد.
حاجی‌بابایی با اشاره به سخن رهبری درخصوص امیدآفرینی، ابراز کرد: 140 هکتار زمین استانداری که برای گردشگری درنظر گرفته شده بود، برای مردم مورد استفاده قرار گرفته که گام مؤثری در اهمیت دادن به اولویت مردم است؛ ما باید شجاعت بیان واقعیت‌ها و نقدها را داشته باشیم.
   گامی مهم در جهت تحقق نهضت ملی مسکن برداشته شد
استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه امروز روز خجسته‌ای است که در طول سال‌های بعد از انقلاب مانندی نداشته، گفت: مسکن مهر در حوزه‌های عمومی ساخته شد و امروز این فضا در دولت سیزدهم نیز فراهم شد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در همدان به 30 هزار مسکن برای نهضت ملی نیاز داریم، اظهار کرد: گام مهم این نهضت امروز برداشته شد؛ امیدواریم گام‌های بعدی نیز به‌زودی برداشته شود.
وی در ادامه تأکید کرد: کار ساخت این پروژه بزرگ به بنیاد مسکن سپرده شده بود، چراکه مناسب‌ترین مجموعه برای ساخت این واحد‌ها با کیفیت خوب و در کمترین زمان است.
استاندار همدان ابراز کرد: موضوعی که یک آرزو بود، امروز تحقق یافت که از سوی مسئولین این حوزه اعلام شد ظرف دو سال کلید واحد‌ها به مردم داده خواهد شد؛ ما اطمینان داریم که این واحد‌ها با کیفیت و قیمت مناسب تحویل داده خواهند شد.
وی در پایان افزود: شهرک پرواز در آینده یکی از بهترین شهرک‌های کشور خواهد بود، چراکه همه موارد در آن به‌طور ویژه بررسی شده است. درخصوص قیمت، بنیاد مسکن در آینده اطلاعات مورد نیاز را به مردم اعلام خواهد کرد؛ باید بدانید که بنیاد مسکن با توجه به امکانات در اختیارش، واحدهای مسکونی را با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت، در اختیار مردم قرار خواهد داد.
   شهرک پرواز در نهایت دقت طراحی شده است
معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه طراحی درنظر گرفته‌شده برای این شهرک در نهایت دقت لحاظ شده است، گفت: این شهرک انسان‌محور با کاربری‌های عمومی طراحی شده و بر محله‌محوری تأکید دارد.
فرزاد تیموری با تأکید بر اینکه از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در همدان پنج هزار و 864 نفر واریز وجه داشته‌اند، اظهار کرد: از این میزان برای یک‌هزار و 873 نفر زمین تأمین شده، اما کارهای اجرایی آن شروع نشده بود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امر مذکور باید تعیین تکلیف می‌شد، افزود: پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن که از سیاست‌های رئیس‌جمهور است، بایستی در استان محقق شود.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از شهرها با بیشترین متقاضی در استان، همدان با متقاضیانی بالغ‌بر 27 هزار نفر بود که در طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط شدند.
تیموری با تأکید بر اینکه جهت تأمین زمین برای پروژه زمین با مساحت 680 هکتار در مجاورت روستای شورین درنظر گرفته شد، بیان کرد: در آبان‌ماه سال 1400 مصوبه شورای برنامه‌ریزی گرفته و به شورای عالی برنامه‌ریزی ارسال و در دی‌ماه مصوبه این الحاق داده شد که در آن قید شده بود این 680 هکتار تکاپوی نیاز نظم و فعالیت شهر همدان را در افق طرح جامع تا 10 سال آینده، انجام خواهد داد و امکان الحاق اراضی دیگری به شهر همدان وجود ندارد.
تیموری در ادامه افزود: طراحی این 680 هکتار با شاخص‌های معماری و شهرسازی ایران اسلامی در دستور کار قرار گرفت، اما سال گذشته با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، معارضانی برای آن پیدا شدند و تصمیم گرفتیم این الحاق لغو شود. آبان‌ماه 1401 مصوبه ابطال الحاق به استان ارسال و در این مصوبه قید شد که استانداری می‌تواند نسبت به معرفی زمین‌های جدید جهت طرح نهضت ملی اقدام کند.
وی تصریح کرد: از همان زمان استاندار همدان جلسات ملی مسکن را به‌طور مستمر برگزار کردند و زمینی که امروز برای پروژه 11 هزار واحدی کلنگ‌زنی شد، تا قبل از این 140 هکتار آن در اختیار استانداری بود.
تیموری در پایان اظهار کرد: در اسفندماه گذشته مصوبات لازم گرفته شد و با پیگیری‌ها در اردیبهشت‌ماه الحاق این مصوبه انجام شد و امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شناسه خبر 70292