شناسه خبر:70473
1402/3/30 10:44:11

سپهرغرب، گروه سلامت: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح 2 و 3 به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.

سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: رکورد پیوند عضو سالیانه کشور در سال 1401 شکسته شد و تعداد پیوند در سال گذشته 3510 مورد بوده است.
وی با اشاره به این‌که در این اجلاس راهکار‌هایی برای ارتقای پیوند ارائه شد، افزود: دیالیز برای بیماران مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، به طوری که هزینه‌های بالایی دارد. همچنین کیفیت زندگی و طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در 5 سال یک بیمار دیالیزی 7 برابر بیمار پیوندی هزینه دارد.
وی ادامه داد: در موضوع پیوند عضو حدود 50 درصد کار فرهنگی انجام شده است. 30 درصد زیرساختی و 20 درصد هم مربوط به مباحث علمی می‌شود. در بحث فرهنگی نیازمند کمک صدا و سیما و سمن‌ها هستیم. ما درصدد هستیم تا زیرساخت‌های لازم واحد‌های اهداء و شناسایی عضو در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ایجاد کنیم و همچنین دانش کادر درمان را در خصوص فرآیند اهدای عضو (شناسایی موارد مرگ مغزی، نگهداری و سایر موارد) افزایش دهیم.
وی یادآور شد: هدف این است آمار اهدای عضو، پیوند‌های کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان را در کشور توسعه دهیم، از دانشگاه‌هایی که آمار خوبی در این زمینه داشتند تقدیر و راهکار‌هایی برای دانشگاه‌هایی که آمار کمی دارند نیز ارائه شده است.
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب ما راه‌اندازی 40 مرکز ناباروری سطح 2 در کشور بوده است که باید به عدد 64 تا آبان برسانیم. در این زمینه بر آموزش نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم تاکید شده است.
کریمی با بیان این که نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده در سطح 2 تقریبا تکمیل شده است، گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح 2 و 3 به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون ارجاع از مراکز سطح یک توسط پزشکان عمومی در بخش بهداشت در مسیر‌های مشخص به صورت الکترونیکی کاملا امکان‌پذیر شده است.
معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سطح 2 و 3 هم که مراکز تخصصی، فوق تخصصی، بیمارستانی و بستری هستند، پذیرش بیماران از طریق سامانه انجام می‌شود بنابراین اتصال سطوح یک و 2 و 3 به صورت الکترونیک انجام شده و فقط در حال تدوین و ابلاغ مشوق‌هایی برای بیمار و سیستم هستیم.

شناسه خبر 70473