شناسه خبر:70502
1402/3/31 09:55:32
رئیس خانه صنعت و معدن استان عنوان کرد

خسارت میلیاردی صنایع کرمانشاه از قطع برق

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه از خسارت جدی و میلیاردی قطعی برق به صنایع استان خصوصا صنایع بزرگ یاد کرد و گفت: تقاضا داریم صنایع کرمانشاه از خاموشی مستنثی شوند.

جهانبخش شکری با اشاره به آغاز خاموشی برنامه‌ریزی شده صنایع استان و قطعی برق شهرک‌ها و واحدهای صنعتی گفت: این خاموشی به برخی صنایع بزرگ خصوصا در حوزه سیمان و فولاد که به ناچار باعث از مدار خارج کردن کوره‌ها می‌شود، خسارت چند 10 میلیاردی وارد کرده است.
وی با بیان اینکه کاهش تولید و بیکار شدن کارگران بزرگترین پیامد قطعی برق است، افزود: وقتی صنایع ساعاتی از روز را برق ندارند، نمی‌توانند به سفارشات و تعهدات خود عمل کنند و این امر نه تنها به بازار داخلی بلکه به بازارهای صادراتی آنها که با سال‌ها زحمت به دست آمده نیز خسارت می‌زند.
رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه ادامه داد: قطع برق بنگاه‌های اقتصادی باعث کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت محصولات می‌شود که زیان آن در نهایت متوجه مصرف کنندگان است.
وی از انرژی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ملزومات یک واحد تولیدی یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه صنایع ما در زمستان با محدودیت سوخت و در تابستان با محدودیت برق مواجه هستند.
شکری با بیان اینکه سهم مصرف بخش صنعت در استانی مانند کرمانشاه نسبت به سایر بخش‌ها بسیار کمتر است، ادامه داد: در کرمانشاه 70 درصد مصرف برق مربوط به بخش خانگی است و از 30 درصد مابقی نیز بخش صنعت تنها 20 درصد سهم دارد.
به گفته رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه حجم مصرف برق صنعتی استان کرمانشاه حدود 160 تا 170 مگاوات است که در مقایسه با برخی استان‌های دیگر که تنها یک واحد آنها 1500 مگاوات مصرف برق دارد، بسیار ناچیز است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر کرمانشاه از دیرباز درگیر توسعه نیافتگی و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری بوده و اکنون فشار به صنایع باعث تشدید این مشکلات خواهد شد.
وی خواستار استثنا شدن صنایع کرمانشاه از قطع برق بواسطه شرایط اقتصادی و بیکاری استان شد تا صنایع بیش از این لطمه نبینند.
شکری درباره حرکت صنایع به سمت ایجاد نیروگاه‌های اختصاصی نیز یادآور شد: این کار بسیار پرهزینه بوده و برای اکثر صنایع صرفه اقتصادی ندارد.

شناسه خبر 70502