شناسه خبر:71161
1402/4/18 09:36:47
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

1100 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در همدان پرداخت شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: صددرصد اعتبارات اختصاصی به این استان معادل یک‌هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد مشاغل خانگی (مستقل و پشتیبان) از ابتدای سال گذشته تاکنون پرداخت شده است.

«یوسف شعبانی» روز شنبه اظهار کرد: این میزان تسهیلات مشاغل خانگی سال گذشته از طریق چهار بانک رفاه، توسعه تعاون، کشاورزی و پست‌بانک استان ابلاغ و جذب شده است.
وی مبلغ اعتبار ابلاغی بخش مشاغل خانگی امسال را یک‌هزار و 300 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: این اعتبارات در استان همدان نسبت به سال گذشته 18.2 درصد افزایش یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: پرداخت این تسهیلات در بخش‌های مختلف صنایع دستی، خدماتی، صنعتی، فرهنگی و کشاورزی با نرخ سود چهاردرصد از طریق ثبت‌نام در سایت مشاغل خانگی پرداخت می‌ شود و جامعه هدف این تسهیلات، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و شهری دارای مهارت و همچنین جوانان هستند.
شعبانی با اشاره به اینکه 620 رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط در استان همدان ثبت شده است، اظهار کرد: بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی ازجمله پرورش دام و مواد غذایی بوده است.
وی توزیع تسهیلات مشاغل خانگی را با محوریت صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برشمرد و افزود: شهرستان‌های استان می‌توانند از طریق دستگاه‌های متولی که مجوز مشاغل خانگی را صادر می‌کنند، طرح خود را به اداره کار ارسال کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه فعالان حوزه مشاغل خانگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی حمایت مالی می‌شوند، ابراز کرد: تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در صدور مجوزهای کسب‌وکار، به‌ویژه مجوز مشاغل خانگی، ازجمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه اشتغال‌زایی است.
شعبانی سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی به هر نفر را یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: بازپرداخت این تسهیلات هفت‌ساله با سود چهار درصد است.
وی با اشاره به اینکه افراد با مدرک لیسانس به بالا با رده سنی حداقل 36 سال که زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می‌توانند در واحدهایی با حداقل بیمه پرداختی مشغول به کار شوند، افزود: این افراد در حین کار آموزش می‌ببینند و تا سه ماه هزینه کارورزی را دولت پرداخت می‌کند و بعد از سه ماه اگر در واحد تولیدی جذب شدند، تا 21 ماه سهم بیمه کار فرما را دولت پرداخت می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان یادآور شد: ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل خُرد و کوچک، از سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم است.
شعبانی افزود: در طرح مشاغل خانگی، متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir ثبت‌نام می‌کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام می‌دهند که بیش از 300 رسته شغلی در این سامانه مشخص و معرفی شده است.
براساس تبصره بند 6 ماده هفت قانون سامان‌دهی و حمایت از مشاغل خانگی «بانک مرکزی» موظف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه توزیع منابع قرض‌الحسنه برای مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را با توجه به اولویت و اهمیت انواع مشاغل خانگی و سهم هر استان تعیین و در ابتدای هر سال به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.

شناسه خبر 71161