شناسه خبر:71228
1402/4/19 09:11:49

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه یکی از ظرفیت‌های خوب و کم‌نظیر استان را ترانزیت از مرزهای رسمی عنوان کرد و گفت: باید شرایط و بسترهای لازم را در این راستا فراهم کرد تا از این پتانسیل بهره لازم را برای پیشرفت استان ببریم.

«محمدطیب صحرایی» روز یکشنبه در نشستی که با حضور مدیران گمرک با هدف بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی استان در استانداری کرمانشاه برگزار شد، مشکلات و کاستی‌های موجود در مرزهای استان را دغدغه جدی خود دانست.
وی افزود: باتوجه به ضرورت‌های موجود نمی‌شود دست رو دست گذاشت و منتظر ماند تا آنچه می‌خواهیم حاصل شود و بعد باطرف عراقی مذاکره کنیم. کاری که می‌بایست انجام شود این است که مذاکرات خود را با طرف مقابل دنبال و به موازات آن آمادگی‌های لازم را فراهم کنیم.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: با همت جمعی و تلاش همگانی نبایستی حتی یک روز فرصت را از دست داد بلکه باید نسبت به تجهیز مرزها گام برداشت.
وی گفت: باید آن بخش از ساماندهی مرز را که به‌طور مستقیم با گمرک است با تلاش و جدیت این مجموعه به سرانجام رساند و در آن بخشی که گمرک بطور غیرمستقیم با آن ارتباط کاری دارد، با ارایه پیشنهاد، نظر و مشاوره در کمک به ساماندهی عمومی، جمعی مرز عمل کرد.
صحرایی از مدیران گمرکات استان خواست فهرستی از نیازها و کارها همراه با موعد زمانی که قابل رصد باشد تهیه کنند
سرپرست ناظر گمرکات کرمانشاه نیز در این جلسه استقرار حوزه نظارت گمرکات استان در مرکز شهر را معضلی دست و پا گیر در روند مبادلات تجاری و ارایه خدمات گمرکی عنوان کرد.
«علی‌اصغر عباس‌زاده»، با اشاره به چندین اقدام و راهکار انجام شده در سال‌های گذشته برای برون رفت از این مشکل افزود: باوجود تلاش‌های 10 سال گذشته گمرکات استان، کماکان این معضل مرتفع نشده است.
وی با اشاره به عزم جدی این حوزه نظارت برای برون رفت از این مشکل اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت پارک لجستیک در کرمانشاه و استقرار گمرک به عنوان مهمترین عنصر در محل این پارک نه تنها مشکل استقرار گمرک در مرکز شهر مرتفع خواهد شد، بلکه نقطه عطفی در توسعه مبادلات تجاری استان خواهد بود.
مبادلات مرزی باید ساماندهی شود
سرپرست حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه در ادامه با توجه به موقعیت راهبردی مرز بین‌المللی پرویزخان و نقش این مرز در تجارت استان، عدم توجه و تمکین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به دستورالعمل ساماندهی مبادلات مرزهای زمینی را علت بر زمین ماندن طرح جامع پایانه پرویزخان عنوان کرد.
وی اظهارکرد: با اجرای این طرح از سوی سازمان مذکور، کمبود امکانات و کاستی‌های این مرز مرتفع خواهد شد و شاهد رونق بیش از پیش مبادلات تجاری در این مرز خواهیم شد.
عباس‌زاده، باتوجه به مکاتبات وزارت امور اقتصاد و دارایی و دیوان محاسبات و با اشاره به مصوبات هیئت وزیران در خصوص طرح جامع پایانه پرویزخان، ضمن تاکید بر لزوم اجرای این طرح، خواستار تمکین سازمان‌های مسوول در اجرای مقررات مربوطه شد.
وی در ادامه باتوجه به حجم بالای فعالیت در مرزهای استان، نبود هماهنگی سازمان‌های مستقر در مرزهای زمینی با گمرک و عدم استقرار نماینده دیگر دستگاه‌های ذی‌مدخل در امر تجارت در مرز را از معضلات موجود در سر راه تجارت استان عنوان کرد.
سرپرست حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه، برگزار نشدن جلسات ستاد تجارت فرامرزی در استان را منجر به پراکندگی موضوعات و مسایل تجارت کرمانشاه در دیگر کمیته‌ها و منتج به نتیجه نرسیدن آن بیان کرد.
وی، ایجاد پردیس بین‌المللی مدرسه بازرگانی با همکاری یکی از دانشگاه‌های استان با استفاده از ظرفیت مرکز آموزش گمرکات کرمانشاه در رونق تجارت استان را مفید به فایده دانست.
عباس زاده، همچنین به نبود زیرساخت‌های لازم و کافی در مرزهای استان و نامناسب بودن مسیرهای منتهی به مرز اشاره کرد و خواستار توجه دستگاه‌های ذی‌مدخل در این خصوص شد.

شناسه خبر 71228