شناسه خبر:71339
1402/4/21 11:25:50

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: توسعه صنایع لبنی و رشد تولیدات در گرو افزایش سرانه مصرف است که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

رضا باکری در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته افزود: توسعه صنعت لبنی و افزایش تولیدات نیازمند توزیع عادلانه ثروت و افزایش توان قدرت خرید خانوارها است.

وی اظهار کرد: در مسیر رشد توسعه و تولید بایستی سرمایه‌‌گذاری شود و در افزایش توان خرید خانوار و طبقات متعدد جامعه باید رشد درآمد مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف ریشه اصلی رشد تولید است. پس بهتر است به آن بیاندیشیم تا تولید رشد داشته باشد.

**11.2 میلیون تن تولید شیرخام

رئیس انجمن صنفی گاوداران نیز در این مراسم گفت: آمار دقیقی درباره تولید شیر خام در کشور وجود ندارد، اما برای برنامه‌ریزی‌ تولید نیازمند آمار هستیم به طوری که مرکز آمار ایران میزان تولید شیر خام در کشور را 8.3 میلیون تن و وزارت جهاد کشاورزی این رقم را 11.2 میلیون تن عنوان می‌کند، که از نظر ما آمار جهاد کشاورزی دقیق‌ است.

احمد مقدسی تصریح کرد: دولت با اعطای نهاده‌های دامی با ارز 28 هزار و 500 تومانی به‌دنبال آن است که محصول نهایی ارزانی به دست مصرف‌ کنندگان برسد. اما این هزینه‌ها در مسیر دقیق خود قرار نمی‌گیرد به طوری که باعث ایجاد رانت در این بخش شده و علاوه بر کاهش کیفیت محصول، رقابت را از بین برده است.

وی اظهار کرد: تنها 20 درصد قیمت شیرخام را نهاده‌های دامی وارداتی تشکیل می‌دهند. اما با توجه به اختصاص همین ارز برای تأمین نهاده‌های دامی، دولت اختیار قیمت‌گذاری را از تولیدکنندگان گرفته و خود نرخ‌گذاری دستوری انجام می‌دهد که این موضوع به نفع تولید نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: حال در صورتی که ارز 28 هزار و 500 تومانی نهاده‌های دامی حذف شود، قیمت شیرخام از 15 هزار تومان فعلی به 20 هزار تومان افزایش می‌یابد و بخشی از مصرف‌کنندگان نمی‌توانند این محصول را خریداری کنند و مزیت صادراتی خود را نیز از دست می‌دهد.

مقدسی راهکار این مشکل را حذف ارز نیمایی واردات نهاده‌های دامی و پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر عنوان کرد.

 

شناسه خبر 71339