شناسه خبر:71372
1402/4/21 23:55:33

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: دبیرکل دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با بیان اینکه اساس کار در دومین کنگره معرفی و الگوسازی شهدای استان است، گفت: قسمت اصلی کار معرفی فرهنگ جهاد و شهادت به نسل امروز است که نیازمند کمک شهدا هستند؛ در این خصوص وظیفه اهالی رسانه بسیار سنگین‌تر است.

سپهرغرب، گروه - مینو جعفری ممتاز :  سردار مظاهر مجیدی در نشست خبری با اهالی رسانه همدان با موضوع دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان اظهار کرد: یکی از ثمرات نخستین کنگره هشت هزار شهید استان همدان، راه‌اندازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان بود که سردار شهید حاج‌حسین همدانی تلاش‌های زیادی در این خصوص کرد.

دبیرکل دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان افزود: روند رشد انقلاب اسلامی شتابان درحال گذر است و شهدایی را روزبه‌روز تقدیم می‌کنیم که این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا در راستای معرفی شهدا قدم برداریم.

وی با بیان اینکه اساس کار در دومین کنگره معرفی و الگوسازی شهدای استان است، گفت: قسمت اصلی کار معرفی فرهنگ جهاد و شهادت به نسل امروز است که نیازمند کمک شهدا هستند؛ در این خصوص وظیفه اهالی رسانه بسیار سنگین‌تر است.

   لزوم اثربخشی کنگره شهدای همدان در جامعه

سردار مجیدی با تأکید بر اینکه باید اقدامات برای کنگره را به‌گونه‌ای انجام دهیم که اثربخشی آن را در جامعه ببینیم، تصریح کرد: درتلاشیم تا کنگره دوم را به‌صورت مردمی برگزار کنیم و مردم اثربخشی آن در جامعه را متوجه شوند.

وی با تأکید بر اینکه بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید نکات زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند، گفت: ما هشت هزار شهید در استان همدان داریم که به هرکدام نگاه کنید، می‌بینید دنیایی از معنای ایثارگری در آنان وجود دارد.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان اضافه کرد: شهدای گمنامی در شهرها و روستاها هستند که وقتی وصیت‌نامه آنان را می‌خوانیم، می‌بینیم چقدر بامعنا صحبت کرده‌اند؛ باید به این نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «امروز لازم است گوشه‌های زندگی شهدا را بیان کنیم»، بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی شهدا با کار تاجرانه خود با خداوند معامله کردند، ادامه داد: امروز که سال‌ها از دفاع مقدس می‌گذرد، متوجه می‌شویم که چقدر عقب مانده‌ایم و نتوانسته‌ایم بهره ببریم؛ این تکلیف بر دوش ما است که هشت هزار شهید را معرفی کنیم.

سردار مجیدی بیان کرد: ساختار کنگره شهدای استان همدان به این شکل است که یک شورای سیاست‌گذاری آن را مدیریت می‌کند و ریاست آن به‌عهده حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان است؛ ایشان از ما خواستند تا آنجا که امکان دارد، اقشار مختلف مردم را در کنگره دخیل کنیم.

وی ادامه داد: دومین ساختار آن، ستاد اجرایی کنگره است که از 23 کمیته تشکیل شده و در این کمیته‌ها مدیران کل استان به‌عنوان رؤسا فعالیت می‌کنند؛ بنابراین مسئول اصلی استاندار است و سپاه به‌عنوان دبیر، انجام وظیفه می‌کند و درتلاش است تا رؤسای کمیته‌ها برنامه‌های خودشان را عملیاتی کنند.

  اهدای نشان پُرمعنای «سرو» به خانواده شهدای همدان

دبیرکل دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به سرکشی به خانواده شهدا در راستای کنگره، خاطرنشان کرد: در این سرکشی‌ها نشان سرو را تقدیم خانواده شهدا می‌کنیم که این نشان پُر از معنا است و جای بحث بسیار دارد که چرا به این سمت رفتیم که عکس شهدا و پرچم روی این مدال‌ها باشد؛ در ابتدا نشان سرو به خانواده‌های چهار شهید تقدیم و شرایطی فراهم شد که این سرکشی‌ها در تمام شهرستان‌ها عملیاتی شود.

وی به نقش مؤثر مردم همدان در انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و اضافه کرد: زمانی که ارتش از سمت کرمانشاه حرکت می‌کند تا مردم تهران را سرکوب کند، شهید آیت‌الله مدنی خیلی هنرمندانه و بدون کمترین تلفات، جلوی ستون نظامی دشمن را در همدان می‌گیرد و این نشان‌دهنده نقش روحانیت در ابتدای انقلاب اسلامی است.

سردار مجیدی ادامه داد: رزمندگان همدان در جبهه‌های غرب نیز نقش‌آفرین بودند و وقتی میزان تصرف نوار مرزی کشور از سمت سرپل ذهاب را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید دشمن کمترین پیشروی را در آنجا داشته است.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه وقتی دشمن بعد از عملیات رمضان نماز جمعه همدان را در روز قدس بمباران می‌کند، مردم همدان در مکانی دیگر نماز را اقامه می‌کنند که این نشان از روحیه ایثار و شهادت آنان دارد، یا رزمندگان پدافند هوایی غرب کشور با وجود آنکه می‌دانستند دشمن درحال نشانه‌گیری سایت است، از سنگر خودشان خارج نشدند که همگی این جانفشانی‌ها باید به نسل امروز معرفی شود.

دبیرکل دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان ابراز کرد: هدف‌گذاری ما در دومین کنگره این است که با توجه به هشت هزار شهید استان، تمام کارها را با یک مضربی از هشت انتخاب کنیم؛ به‌عنوان مثال در ماه رمضان هشت هزار ختم قرآن پیش‌بینی کردیم که در کل استان توزیع شد و 14 هزار ختم قرآن صورت گرفت. تمام مدیران استان نیز با نیت شهدا و عدد 8000 کارهای خود را آغاز می‌کنند تا برکت پیدا کند؛ به‌عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی همدان به نیت شهدا، هشت هزار ویزیت رایگان انجام می‌دهد.

سردار مجیدی به خدمات‌رسانی بسیج سازندگی به نیت هشت هزار شهید استان همدان اشاره کرد و گفت: ارزش فرهنگ ایثار و شهادت اینجا خودنمایی می‌کند که وقتی سیل و زلزله اتفاق می‌افتد، بسیجیان جهادگر پای کار می‌آیند که این نشان از نگاه ایثارگرانه آنان دارد.

   برگزاری یادواره‌های شهدا برای تمامی اقشار

وی با بیان اینکه تلاش شده تا یادواره‌های شهدا برای تمام اقشار برگزار شود، افزود: در استان همدان حدود دو هزار و 500 مدرسه داریم که به همت آموزش‌وپرورش حدود دو هزار یادواره شهدا با نگاه دانش‌آموزی و حدود یک‌هزار و 300 یادواره قشری برگزار کردیم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان برنامه «خلاق‌شو» را بسیار مؤثر در جذب جوانان به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: افرادی که در این برنامه شرکت کرده بودند، ظاهری متفاوت ازنظر حجاب داشتند که ما اصلاً تصور نمی‌کردیم بتوانند چنین تولیدات هنری درخصوص شهدا داشته باشند.

وی به برگزاری برنامه «فصل شیدایی» اشاره کرد و افزود: این برنامه روایتگری از صدر اسلام، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که جا دارد از سردار حسام و آقایان الهی‌تبار و صیفی‌کار که در این خصوص ما را یاری کردند، تشکر کنم. پیش‌بینی شده به مدت 15 روز هشت هزار نفر از این برنامه بازدید کنند و زمینه‌ای فراهم شده تا همه مردم حضور داشته باشند.

سردار مجیدی ادامه داد: به برگزاری برنامه‌های کنگره در شهرستان‌ها نیز توجه ویژه‌ای و ظرفیت بازدید شهرستانی‌ها از برنامه شب‌های شیدایی هم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه درنظر داریم اجلاسیه پایانی کنگره را در چهار الی 6 روز برگزار کنیم، گفت: شهیدهمدانی سفارش می‌کرد کنگره را که برگزار کردید و اجلاسیه تمام شد، فکر نکنید کار هم تمام شده است. ما هم دنبال این هستیم که مقدمات کارهای بعدی را فراهم کنیم؛ به‌طور مثال بعد از کنگره تألیف کتاب و تهیه فیلم‌ها و مستندها درخصوص شهدا ادامه دارد، چراکه بیان زندگینامه هریک از شهدا بسیار جای کار دارد.

   فارغ از هرگونه نگاه سیاسی به معرفی شهدای استان همدن بپردازیم

دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان نیز در جلسه با بیان اینکه در کنگره اهمیت ویژه‌ای برای موضوع اطلاع‌رسانی قائل هستیم، اظهار کرد: استان همدان شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده که ضروری است فارغ از هرگونه نگاه سیاسی که داریم، نسبت به معرفی شهدای استان اقدام کنیم.

سردار مهدی فرجی خاطرنشان کرد: نگاهتان نسبت به کنگره باید با توجه ویژه باشد و اگر می‌خواهید خیر و برکت در زندگی شما بیاید، باید درخصوص شهدا خالصانه عمل کنید.

   برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

رسول کرمی، مسئول دبیرخانه دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان نیز در این جلسه از برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در همدان خبر داد و گفت: استان همدان دارای شهدای گمنامی است که باید معرفی شوند؛ به‌عنوان مثال می‌توان به شهید حسین ضرابیان، شهید 12 ساله بمباران روز قدس استان همدان اشاره کرد.

شناسه خبر 71372