شناسه خبر:71755
1402/5/1 11:17:15

مدیر امور آب شهرستان کنگاور گفت: به‌منظور جلوگیری از برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی، در سه‌ماهه نخست امسال تعداد 31 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز این شهرستان نصب شد.

محمدامین بختیاری روز شنبه با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی، افزود: علاوه‌بر انسداد هفت حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته، اجرائیه انسداد چهار حلقه چاه غیر مجاز دیگر نیز گرفته شده که درحال تهیه ماشین‌آلات برای انسداد و پُر کردن چاه‌ها هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: در راستای برخورد بی‌قیدوشرط با متخلفین، پروانه بهره‌برداری سه حلقه چاه مجاز دارای تکرار تخلف اضافه‌برداشت لغو و جرائم سنگین مالی خسارت به آبخوان جهت چاه‌های مجاز فاقد کنتور هوشمند و دارای اضافه‌برداشت، صادر شده است.

مدیر امور آب شهرستان کنگاور در ادامه گفت: برق 12 حلقه چاه آب شهرستان نیز امسال به‌دلیل تخلف، اضافه‌برداشت و رعایت نکردن الگوی کشت، قطع شده است.

وی با اشاره به بارندگی سال زراعی جاری که عدد 350 میلی‌متر به ثبت رسیده است، افزود: با وجود بارش‌های خوب امسال اما نرخ میانگین بارش‌ها در بلندمدت 413 میلی‌متر است که این نشان از کاهش منابع زیرزمینی در شهرستان کنگاور دارد.

بختیاری همچنین با اشاره به مشکل کاهش منابع آب شهری و روستایی، از صدور مجوز حفر هفت حلقه چاه عمیق آب شرب در شهرستان خبر داد و ابراز کرد: طی هشت ماه گذشته مجوز دو حلقه چاه آب شرب شهری و پنج حلقه چاه آب شرب روستایی به امور آب و فاضلاب تحویل داده شده است.

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم، موجب شده تا بخش قابل توجهی از منابع آبی در شهرستان کنگاور خشک شود و سطح سفره‌های زیرزمینی به‌شدت پایین بیاید و این مسئله شبه‌بحران درصورتی که مدیریت نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای این منطقه به‌بار خواهد آورد.

وی تأکید کرد که کلید مدیریت بحران آب تغییر ساختار مصرف آب در بخش کشاورزی است.

شهرستان کنگاور با بیش از 85 هزار نفر جمعیت، در 90 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

 

شناسه خبر 71755