شناسه خبر:71792
1402/5/2 10:36:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در راستای توسعه شیلات و آبزی‌پروری و به‌منظور استفاده بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی، 100 هزار قطعه بچه‌ماهی گرم‌آبی در منابع آبی استان رهاسازی شد.

احمد بختیاری روز یکشنبه ابراز کرد: در راستای توسعه شیلات و آبزی‌پروری و به‌منظور استفاده دومنظوره و بهینه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود و با توجه به بارش‌های نسبتاً مناسب فصل بهار و افزایش سطح آبگیری سدهای خاکی، آبگیرها و آبندان‌ها در سطح استان، مدیریت شیلات استان همدان با استفاده از اعتبارات عمرانی طرح توسعه آبزی‌پروری تعداد 100 هزار قطعه انواع بچه‌ماهی گرم‌آبی از مراکز تکثیر و پرورش استان گیلان خریداری و در منابع آبی استان رهاسازی کرد.

وی ادامه داد: این بچه‌ماهی‌های آب گرم در 85 استخر دومنظوره ذخیره آب و 16 منابع آبی طبیعی و نیمه‌طبیعی استان با مشارکت متقاضیان و کشاورزان علاقه‌مند رهاسازی شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: برای تأمین بخشی از هزینه خرید، حمل‌ونقل و رهاسازی این تعداد بچه‌ماهی و فعال کردن این تعداد استخر و منابع آبی، حدود چهار هزار میلیون ریال از اعتبارات عمرانی شیلات استان تأمین و پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری تعداد 250 استخر خُرد گرم‌آبی و منابع آبی فعال هستند که پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت یک‌هزار و 100 تُن انواع ماهیان گرم‌آبی به‌ویژه کپور معمولی و آمور برداشت و به بازار عرضه شود.

بختیاری یادآور شد: همچنین مدیریت شیلات استان جهت آشنایی علاقه‌مندان و پرورش‌دهندگان ماهی گرم‌آبی از ابتدای سال جاری اقدام به برگزاری چهار دوره آموزشی ترویجی اصول پرورش ماهیان گرم‌آبی در استخرهای ذخیره آب و منابع آبی به تعداد 200 نفرروز کرده است.

6 هزار و 500 تُن انواع ماهی در مزارع سردآبی و گرم‌آبی استان همدان در سال گذشته تولید شد.

با فعالیت 525 مزرعه در زمینه پرورش انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در استان، پنج هزار و 300 تُن ماهی سردآبی قزل‌آلا در 273 واحد و یک‌هزار و 200 تُن ماهی گرم‌آبی در 252 واحد پرورش کپور ماهیان در سال گذشته تولید شد.

شناسه خبر 71792