شناسه خبر:72340
1402/5/19 11:54:33
رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسنادرسمی استان همدان:

تبدیل کارکرد دفاتر اسناد رسمی به کسب و کار منطقی نیست

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی استان همدان گفت: منطقی نیست که کارکرد یک نهاد حقوقی (دفاتر اسناد رسمی) تبدیل به کسب و کار شود.

هفدهم مردادماه حیدر علی‌بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در ابتدای سخنان خود با اشاره به سابقه تشکیل کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی استان همدان، عنوان کرد: این کانون در سال 1396 تأسیس شده و عهده‌دار امور بیش از 165 دفتر اسناد رسمی در سطح استان همدان بوده که 165 سردفتر، 165 دفتریار و قریب به 700 نیرو از این صنف در سطح استان فعالیت می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: باید این نکته را عرض کنم که دفاتر اسناد رسمی در بین مردم به دفترخانه و محضر مشهور بوده و بر این اساس کار اصلی آن تنظیم اسناد رسمی بین مراجعین است.

 

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسنادرسمی استان همدان ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که صدور اسناد مالکیت نیز در حیطه کاری دفاتر بوده و با این وصف دایره فعالیت ما گسترده‌تر شده است. ضمن اینکه مشاوره‌های رایگان ثبتی، حقوقی و شبه قضائی نیز از سوی همکاران من در دفاتر به مردم عزیز ارائه می‌شود.

 

علی‌بابایی در ادامه سخنان خود به حذف تنظیم سند خودرو از دفاتر اسناد رسمی پرداخت و در این‌باره اظهار کرد: در یک مقطع زمانی شرکت «راهگشا» عهده‌دار مراکز تعویض پلاک خودرو به‌صورت انحصاری بود و از آن زمان بسیاری از مسئولان و متولیان امر را دچار سوءتفاهم کرد، چراکه آن‌ها فکر می‌کنند فراجا در این بین مؤثر است.

 

وی با بیان اینکه با این وضعیت مردم از جهاتی سرگردان هستند، توضیح داد: مردم این‌طور فکر می‌کنند که اگر کسی بخواهد یک وسیله نقلیه را در اختیار دیگری قرار دهد تعویض پلاک به معنای انتقال مالکیت است، در صورتی که این‌طور نبوده و فقط انتقال پلاک صورت گرفته است. اگر این انتقال در دفتر اسناد رسمی صورت بگیرد این مسئله تبیین شده و جلوی بسیاری از تخلفات و البته سودجویی‌ها را خواهد گرفت.

 

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسنادرسمی استان همدان در ادامه اضافه کرد: علاوه‌بر موارد مذکور در دفاتر اسناد رسمی، صحت و اعتبار اسناد و هویت امضاکنندگان احراز شده و در مواقعی اگر نیاز باشد بین شرکا و وراث یک فرد سهم‌الارث تعیین می‌شود.

 

علی‌بابایی به کندی روند ثبت اسناد نیز اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب در این خصوص گفت: اخیراً قطعی سامانه بسیار زیاد شده و در دوماه اخیر به کرات و روزانه چند ساعت سامانه قطع است که بعضاً موجب نارضایتی مردم شده. البته این موضوع با پیگیری معاون انفورماتیک سازمان ثبت در حال حل شدن است.

 

وی این نکته را نیز متذکر شد که به‌طور قطع مشکل مزبور به طور کامل به سازمان ثبت ارتباط نداشته و یک مسئله فراسازمانی است که باید متولیان امر در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

 

این مقام مسئول در ادامه به چند سؤال از سوی خبرنگاران پاسخ داد و گفت: در حال حاضر در همدان دفترهای صوری وجود ندارد. ضمن اینکه دفاتر به‌راحتی در همدان قابل تشخیص هستند، چراکه هر دفتری باید با اطلاع سازمان ثبت فعالیت کند. بنابراین امکان تأسیس یا تشکیل دفتر صوری وجود ندارد.

 

علی‌بابایی با ابراز خرسندی از نگاه کسب و کاری به دفاتر اسناد رسمی نیز تأکید کرد: اگر دفاتر به‌عنوان کسب و کار معرفی شوند نه‌تنها وجاهت آنان زیر سؤال می‌رود بلکه در آینده شاهد رشد قارچ‌گونه دفاتر اسناد رسمی خواهیم بود که خطر بزرگی است.

 

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که در هیچ دانشگاه و کرسی تخصصی این مسئله پذیرفته نمی‌شود که کارکرد یک نهاد حقوقی تبدیل به کسب و کار شود، تصریح کرد: این مسئله بدون تردید امنیت معاملات و روابط حقوقی مردم را با خطر مواجه خواهد کرد. چراکه به‌طور مثال شما در بانک با بخشی از سرمایه خود مواجه هستید و احتیاط می‌کنید. حال تصور کنید در دفتر اسناد رسمی که با همه سرمایه خود مراجعه کرده‌اید اگر رویکرد کسب و کاری باشد چه اتفاقات ناگواری خواهد افتاد.

 

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی استان همدان اذعان کرد: دور از تدبیر و منطق است که به این کار عظیم اهمیت نداده و آن را جزو کسب و کار تلقی کنند.

 

علی‌بابایی سپس به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) در دیدار با مسئولان قضائی در خصوص معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول، اشاره کرد و متذکر شد: ایشان در این دیدار به صراحت تأکید کردند معاملات اموال غیرمنقول با یک برگ عادی مفاسد زیادی دارد. نباید کار به جایی برسد که ما از رهبری هزینه کنیم اما متأسفانه آنقدر تساهل صورت گرفت که ایشان رسماً وارد شده و هشدار دادند.

 

وی در ادامه افزود: برخی اموال غیرمنقول قابل تشخیص نیست بنابراین تا روزی که مشکلی پیش بیاید باید کلی دستگاه قضا هزینه و وقت بگذارد تا معلوم شود به‌طور مثال این ملک متعلق به چه کسی است. برخی املاک هم با یک قولنامه دست‌نویس جابه‌جا می‌شوند و چیزی شبیه مالشویی است.

 

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی استان همدان با بیان اینکه جامعه حقوقی کشور این مسئله را به‌عنوان یک امر مبارک تلقی می‌کند که باعث حل و فصل اختلافات مردم شود بر شفاف‌سازی در این خصوص نیز تأکید کرد.

 

علی‌بابایی ابراز کرد: همه ما مکلف به ایجاد امنیت اقتصادی و آرامش روحی و روانی در جامعه هستیم بر این اساس من و همکارانم بدون هیچ محدودیتی در سراسر کشور خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌دهیم که تا جای ممکن این مقوله مهم برای آن‌ها روشنگری و شفاف‌سازی شود.

 

وی یادآوری کرد: ساعت کاری دفاتر نظیر سایر دستگاه‌های اجرایی بوده و از 6 صبح تا 13 فعال است. با یادآوری این نکته که چون ما در بعد مالی مستقل و خودگردان هستیم و سامانه تا ساعت 16 قابلیت تنظیم سند را به ما داده، تا این ساعت مجاز به فعالیت هستیم.

 

رئیس کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی استان همدان در پایان سخنان خود به آیه 282 سوره بقره نیز استناد کرده و گفت: این آیه مشهور به «تداین» بوده و اهمیت کار ما را بیان می‌کند. در این آیه صراحتاً به مؤمنان سفارش شده که اگر داد و ستد می‌کنند آن را ثبت و ضبط کنند. بر این اساس نیز استواری در داد و ستد ذیل قانون مورد تأکید و توجه است.

 

 

شناسه خبر 72340