شناسه خبر:73528
1402/6/20 13:34:17

سپهرغرب، گروه کاردانش: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پایه‌های رویشی و نهال‌های پایه رویشی سالم و اصیل شده و در حال حاضر بخشی از نیاز کشور در این حوزه را تامین می‌کند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به تولید پایه‌های رویشی درختان میوه به روش کشت بافت و نهال‌های اصلاح شده عنوان کرد: پایه‌های رویشی تولید شده در این شرکت از مزیت‌هایی همچون سازگاری با خاک‌های آهکی، خاک‌های قلیایی، زودباردهی و افزایش عملکرد درختان ایجاد شده بر روی این پایه‌ها برخوردار هستند.

حامد محمودزاده ادامه داد: کاهش عادت سال آوری در درختان، پاکوتاه کنندگی درختان میوه و ارتقای کیفیت محصول تولید شده از دیگر ویژگی‌های این نهال‌ها به شمار می‌رود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان به نهال‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تولید پایه‌هایی همچون پایه‌های هلو، شلیل، ارقام مختلف بادام، پایه‌های گیلاس و آلبالوی گزیلا 6 و ماکسما 60، پایه آلو میروبالان، پایه سیب M7 و پایه‌های گلابی و پیرودووارف و پایه پسته برخی از تولیدان این شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

وی افزود: با توجه به لزوم تبدیل باغات سنتی به باغات اقتصادی و عقب ماندگی کشور در این زمینه نسبت به کشورهای پیشرفته، در راه تولید پایه‌های رویشی و نهال‌های پایه رویشی سالم و اصیل به عنوان اصلی ترین و مهم ترین نهاده در احداث باغات مدرن و پیشرفته گام گذاشته‌ایم و در حال حاضر بخشی از نیاز کشور در این حوزه را تامین می‌کنیم.

محمودزاده با اشاره به اهمیت و کاربرد محصولات تولیدی این شرکت در حوزه کشاورزی و باغداری گفت: مخاطبان این محصول نهالکاران و باغداران و در کل کسانی هستند که قصد احداث باغ‌های پایه رویشی و اقتصادی دارند میباشد.

وی با بیان این‌که نهال‌های پایه بذری که در داخل تولید می‌شوند از مزایای بسیار زیادی همچون سازگاری با خاک‌های آهکی و قلیایی برخوردار هستند، عنوان کرد: از دیگر مزایای این محصولات می‌توان به زودباردهی و افزایش عملکرد، کاهش عادت سال‌آوری، همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت، بهره‌مندی از میوه‌های یک‌دست، با کیفیت بالا و در مقایسه با محصولات مشابه خارجی دارای قیمت بسیار کمتر و مقرون به صرفه اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تولیدات این شرکت در مقایسه با محصول مشابه خارجی از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده و برای احداث باغات در داخل و خارج از کشور از لحاظ اقتصادی بسیار قابل توجیه‌تر هستند.

این فعال فناور درباره اشتغال ایجاد شده در این شرکت دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر در شرکت 26 نفر به صورت ثابت و شش نفر هم به صورت فصلی مشغول به کار هستند.

محمودزاده با اشاره به ضرورت حمایت تمامی بخش‌های مخاطب محصولات دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حمایت از تولیدات دانش بنیان ایفا کرده است و از جمله این حمایت‌ها می‌توان به آگاه سازی مخاطبان این محصولات از کیفیت آن‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه اشاره کرد.

شناسه خبر 73528