شناسه خبر:74296
1402/7/13 11:01:03
دبیرکل حزب سبز ایران در گفتگوی اختصاصی با سپهرغرب:

پلیس مقتدر و کارآمد، ملجاء مردم و ضامن امنیت جامعه است

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: پلیس مقتدر و کارآمد، از درون مردم، با مردم، برای مردم، ملجاء مردم و ضامن تامین امنیت جامعه است.

سپهرغرب، گروه سیاسی- سمیرا گمار : تأمین نظم و امنیت از نیازها و مطالبات اساسی هر جامعه‌ای بوده و می‌توان گفت حتی اگر هیچ خطر خارجی و برون‌مرزی نتواند موقعیت کشورها را به خطر بیندازد قطعا ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی در داخل، هر کشوری را با مشکلات بزرگ مواجه خواهد کرد. بنابراین ثبات و حیات هیچ جامعه‌ای قابل استمرار نخواهد بود مگر زمانی‌که بتواند روابط اجتماعی را تنظیم کرده و امنیت را برقرار سازد. براین اساس باید گفت امنیت اجتماعی و استقرار نظم و آرامش، یک نیاز حیاتی و لازمه بقای هر جامعه است که در کشور ما این رسالت بر دوش نیروی انتظامی قرار گرفته، پس اگر امنیت، نظم، آرامش و مصونیت می‌خواهیم نخستین شرط آن توجه به اقتدار پلیس و تقویت آن است زیرا بقای جامعه در لوای استقرار امنیت بوده و تجربه ثابت کرده هرگاه بی‌توجهی صورت گرفته حیات اجتماعی با مخاطره مواجه شده است.

 

حال با توجه به اینکه کاملا روشن است جامعه بدون امنیت و پلیس قوی و کارآمد، مملو از انواع مشکلات و هرج و مرج خواهد بود و با قرار گرفتن در آستانه 13 مهرماه که در تقویم کشورمان به عنوان روز نیروی انتظامی نام‌گذاری شده است گفتگویی با دکتر حسین کنعانی مقدم دراین‌باره و الزامات اقتدار و کارآمدی پلیس در جامعه ترتیب داده‌ایم. آنچه می‌خوانید متن مصاحبه خبرنگار سپهرغرب با اوست:

 

حسین کنعانی‌مقدم در ابتدای سخنان خود بیان کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مردم‌نهادی است که کارش با مردم، برای مردم و در دل مردم است که تلاشش برای حفظ امنیت و منافع ملی است که مأموریت بسیار مهم و حساسی است.

 

وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت نیروی انتظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار سایر نهادهای نیروی مسلح نظامی و انتظامی در عین انجام مأموریت‌های محوله، مسئولیت سنگین پشتیبانی و همکاری را خصوصا در پشت جبهه‌ها بر عهده داشت. به‌طوری‌که بخش مهمی از امنیتی که امروز شاهد آن هستیم توسط این نیرو در حال تأمین است.

 

دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به نگاه جامعه به نیروی پلیس در سراسر جهان، گفت: آحاد جامعه این نیرو را یک ملجأ و پناهگاه برای خود می‌دانند، ضمن اینکه در عین حال نیز پلیس مظهر یک نیروی قدرتمند، بازدارنده، مقابله‌کننده با فساد، تباهی، تبهکاران، قانون‌شکنان و کسانی که به دنبال ایجاد ناامنی هستند، شناخته می‌شود.

 

کنعانی‌مقدم نیروی انتظامی را از نقاط قوت حکمرانی در جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: نیروی انتظامی، علاوه بر مأموریت‌هایی که در قانون اساسی و توسط فرمانده کل قوا برای آن تعیین شده است، در مرزها و ماموریت‌های امنیتی و تامینی هم حضور دارد.

 

وی در ادامه افزود: مبارزه با مواد مخدر، قاچاق، اشرار و گروه‌های ضد انقلاب، تروریست‌ها و مقابله با ورود غیرقانونی افراد و حوادثی که موجب ناامنی در داخل کشور می‌شود از جمله حوادث یک سال اخیر که اغتشاشگران با بر هم زدن نظم و امنیت کشور، به دنبال ایجاد فتنه بودند نیروی انتظامی را در خط مقدم قرار داده و همین وسعت و تعدد ماموریت موجب شده دشمن از طریق شبکه‌های اجتماعی و با جنگ روانی افکار عمومی را در خصوص اهمیت و جایگاه این نیروی پر تلاش خدشه‌دار کند.

 

این فعال سیاسی متذکر شد: بر اساس موارد مذکور باید گفت ماموریت نیروی انتظامی بسیار حساس و کاملاً مردمی بوده و بدون حمایت، پشتیبانی و حضور مردم در این نیرو، عملاً با گستردگی ماموریتی که این نیرو دارد کار سخت و بعضاً غیرممکنی خواهد داشت.

 

کنعانی‌مقدم اذعان کرد: شهدایی که نیروی انتظامی به عنوان مدافعان امنیت در صحنه‌های مختلف تقدیم انقلاب اسلامی کرده از درگیری با منافقان و گروه‌های تروریستی و داعش تا قاچاقچیان و فتنه‌گرها نشان‌دهنده عمق فداکاری و رشادت این نیرو و البته موفقیت آنان در ماموریت‌های محوله است که قطعا حمایت‌‌‌‌‌‌های مردم و مسئولان را با خود به همراه دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر سازمانی که ماموریت‌های متعدد و سختی داشته باشد قطعاً در معرض آسیب هم قرار می‌گیرد، ابراز کرد: گاهی آسیب‌ها در شرایطی خودش را نشان می‌دهد که سازمان با موفقیت مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد، در واقع می‌توان گفت نقاط ضعف و چالش درونی برای این سازمان‌ها وجود دارد که نیروی انتظامی هم از این مسأله مستثنا نیست.

 

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: نیروی انتظامی نیز در اجرای ماموریت خود، خواه ناخواه ممکن است هم مورد شیطنت بیگانگان قرار بگیرد و هم اینکه عدم آموزش صحیح یا به‌کارگیری نیروهای کم‌تجربه در مقابله با بحران‌ها دچار آسیب‌‌های مختلفی شود که قاعدتاً برای از بین بردن چنین شرایطی هم باید کادر نیروی انتظامی را مورد حمایت و پشتیبانی در کلیه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روحی و روانی قرار داد هم آموزش‌های متناسب با ماموریت را برای آنان ارتقا داد و البته راه را برای کسانی که وارد این نیرو شده و در صدد سوءاستفاده از این موقعیت هستند، بست.

 

کنعانی‌مقدم در ادامه تأکید کرد: قدرت همیشه آسیب‌هایی را برای جامعه دارد و ممکن است از آن سوءاستفاده شود بنابراین نظارت و کنترل دقیق می‌تواند مانع از چنین اقدامات مخربی باشد.

 

این فعال سیاسی با اشاره به ضرورت نظارت برمردم بر عملکرد خادمان خود از جمله دولت گفت: نظارت مردم فقط بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی محدود نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند برای تحقق نظارت بر عملکرد ناجا با ارسال پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترل و اطلاع‌رسانی مانع از سوءاستفاده از قدرت در این حوزه شوند.

 

وی توضیح داد: در نهایت این نکته را باید مورد توجه قرار داد که ذات نیروی انتظامی به لحاظ اینکه برای حفظ امنیت، نظم و انضباط جامعه بوده خواه ناخواه در مقابل اشرار و قانون‌شکنان دچار چالش‌های اجتماعی و تخریب در مقابل افکار عمومی می‌شود که رسانه‌های جمعی و کسانی که به منابر مختلف دسترسی دارند در عین حال که از ماموریت‌های نیروی انتظامی حمایت کامل دارند، در امر به معروف و نهی از منکر نیز کمک کنند تا این نیرو خودش از هر گونه آلودگی به مفاسد منزه باشد.

 

دبیرکل حزب سبز ایران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تبعات تضعیف نیروی انتظامی در جامعه نیز تشریح کرد: قطعاً اگر نیرویی که باید حافظ آرامش و امنیت و نظم جامعه بوده و پناهگاه مردم باشد و در مقابل دشمنان تمام قد بایستد خواه ناخواه باید مورد حمایت و توجه جدی آحاد مردم بوده و ملت نگذارد جایگاه این نیرو مورد خدشه قرار بگیرد تا در حوادث و فتنه‌ها مرجع و تکیه گاه مردم باشد.

شناسه خبر 74296