شناسه خبر:74815
1402/7/27 11:16:22
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور خطاب به دهیاران:

تصمیمی که در اتاق‌ها گرفته می‌شود، در میدان پیاده نخواهد شد

سپهرغرب-گروه خبر: سمیرا گمار؛ معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور خطاب به دهیاران گفت: تصمیمی که در اتاق‌ها گرفته می‌شود، در میدان پیاده نخواهد شد؛ باید به یک تعریف مشترک از روستا آن‌هم در میدان عمل برسیم.

 مهیار نورعلی روز گذشته 26 مهرماه در همایش بزرگ دهیاری‌های استان همدان با بیان اینکه رفتار شنیع و حیوانی رژیم اشغالگر قدس در بیمارستان بی‌تابمان کرده، عنوان کرد: امروز برحسب وظیفه اینجا سخنرانی می‌کنم، وگرنه قلب‌ها بی‌تاب و دل‌ها اندوهگین است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه دهیاران در خط مقدم حکمرانی هستند و در بند کاغذبازی اداری نبوده و جهادی خدمت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای انجام راهبردهای مدیریت‌های کلان کشور باید ارتباط دوسویه شکل بگیرد گه اگر شکل نگیرد و پارازیت بیفتد، تصمیمی که در اتاق‌ها گرفته می‌شود، در میدان پیاده نخواهد شد.
 
وی تأکید کرد: ما یعنی دهیاران و ارکان حاکمیت باید به یک تعریف مشترک از روستا و روستایی برسیم، تعریف کیفی که بدانیم روستا یعنی چه؟
 
این مقام مسئول اذعان کرد: روستا محیطی است که بر همه ارکان زندگی غالب می‌شود. یکی از مسائلی که این تعریف را نادیده می‌گیرد، ساخت پارک است و یا اینکه در روستا به دنبال ماشین حمل زباله هستیم، سؤال من این است که قبلاً زباله‌ها را چه می‌کردیم؟ آیا جز این است که ما مولدسازی را از دست داده و مصرف‌گرا شده‌ایم؟ بنابراین مجبوریم این زباله‌ها که ماحصل زیست مصرف‌گرایی است، از روستا خارج کنیم.
 
نورعلی با بیان اینکه اداره امور عمومی روستا برعهده شما است، اذعان کرد: اداره امور عمومی فقط تأمین برق، آب و راه روستا نیست؛ بلکه دخالت در تمام شئون کمی و کیفی روستا و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است. از انتخابات‌ گرفته تا طلاق، ازدواج، محیط‌زیست و غیره را باید درنظر بگیرید.
 
وی تأکید کرد: روستا مولد دکتر حسابی، علامه حسن‌زاده آملی و بسیاری از دانشمندان و علما و عرفا بود. اکنون چقدر این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد؟ تأمین راه مهم است یا تربیت نسل؟ باید به این مسائل به‌طور ویژه توجه کنید.
 
* حصارهای فکری عمرانی را در ذهن خود بشکنید
 
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور افزود: توسعه پایدار نیازمند درآمدزایی بوده، برای این مهم نیاز است حصارهای فکری عمرانی را در ذهن خود بشکنید و به سمت توسعه کیفی، تأمین معیشت روستاییان و اشتغال پایدار قدم بردارید.
 
نورعلی متذکر شد: سالانه به‌طور میانگین 40 هزار میلیارد تومان پول در روستاها توزیع می‌شود، اما کافی نیست، از شما تقاضا دارم طرح‌های مولد ارائه دهید و با استفاده از تسهیلات کم‌بهره، روستا را آباد کنید.
 
وی با تأکید بر اینکه دشمن درصدد القای ناامیدی است، تصریح کرد: نخستین شرط توسعه کشور، تمرکززدایی مدیریت است که راه حل آن از دهیاری‌ها می‌گذرد. عبور از تمرکزگرایی و حرکت دهیاری‌ها بر محور یکپارچگی مدیریت، قطعاً توسعه را به ارمغان می‌آورد.
 
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور اذعان کرد: تا قبل از انقلاب، 25 میلیون نفر جمعیت روستایی داشتیم که 17 میلیون تُن مواد غذایی تولید می‌کرد، اما اکنون جمعیت روستایی دو برابر شده و مواد غذایی تولیدی 125 میلیون تُن است؛ این‌ها نشانه توسعه بوده، اما دشمن با القای یأس و ناکارآمدی، نمی‌خواهد پیشرفت را ببینید.
 
نورعلی سپس با اشاره به اینکه یأس و ناامیدی جریان‌سازی دشمن برای عقب ماندن ما از ریل توسعه است، ابراز کرد: در سخنان خود به آمارهای موثق استناد کنید و جامعه را از دلسردی و یأس نجات دهید.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در رابطه با مدیریت روستا نیز باید بگویم برای جذب نیرو در دهیاری‌ها تا پایان سال آزمون استخدامی برگزار خواهد شد، مشکل کشوری است و ان‌شاءالله با شایسته‌سالاری، حل می‌شود.
 
* حل وضعیت بیمه دهیاران پاره‌وقت
 
این مقام مسئول یادآوری کرد: لازم است بنده بر این نکته که دهیاری برای ما امنیت شغلی نمی‌آورد، چراکه دهیار منتخب شورا و شورا منتخب مردم بوده و عمر خدمتش چهارساله است، تأکید کرده و با همه اتمام حجت کنم؛ به هیچ‌کس نمی‌توان گفت شما تا ابد مسئول هستید، اما ما تسهیلاتی درنظر گرفته‌ایم که وضعیت بیمه دهیاران پاره‌وقت اصلاح شود.
 
نورعلی خاطرنشان کرد: وام 500 میلیونی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم برای ازدواج دختران دهه 60 روستایی مصوب شده، اگر این دختران ازدواج کرده و در روستا زندگی کنند، این وام به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
 
* خط اعتباری 1000 میلیارد تومانی پرداخت تسهیلات به دهیاران
 
وی بیان کرد: خبر خوش بعدی اینکه یک خط اعتباری یک‌هزار میلیارد تومانی نیز درنظر گرفته‌ایم که از طریق پست‌بانک به‌ترتیب اولویت به دهیاران پرداخت خواهد شد تا گوشه‌ای از مشکلات آنان با دریافت تسهیلات، حل شود.
 
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های وزارت کشور در پایان سخنان خود با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران روی شما دهیاران حساب باز کرده، ابراز کرد: طوری حرکت کنید که مسیر توسعه کشور تسهیل شود.
 
* دهیاران واسطه بین مردم و حاکمیت‌ هستند، نباید فاصله‌ای بین مردم و دولت باشد
 
استاندار همدان نیز در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت صدها فلسطینی بی‌گناه در بیمارستان المعمدانی غزه توسط وحوش صهیونیستی، عنوان کرد: درنده‌خوترین حیوانات نیز نسبت به هم این اعمال را انجام نمی‌دهند که این رژیم سفاک انجام می‌دهد، قطع به یقین خشم و غضب الهی دامن این رژیم خونخوار را خواهد گرفت و آه مظلومان بر زمین نخواهد ماند.
 
علیرضا قاسمی‌فرزاد سپس خاطرنشان کرد: استان همدان یک‌هزار و 60 روستای دارای سکنه دارد که 940 روستا دهیاری دارند. در این استان منطبق بر سیاست‌های دولت مردمی اقدامات خوبی انجام شده که یکی از آن‌ها مسائل مرتبط با محرومیت‌زدایی و آب‌رسانی بوده است.
 
وی تصریح کرد: مشکل آب شهری و البته روستایی استان درحال برطرف شدن است؛ به‌طوری که خوشبختانه امسال آب‌رسانی 160 روستا طی قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام خواهد شد. انجام کار با پیشرفت 70 درصدی است و به 200 روستا نیز ظرف سه سال آب‌رسانی خواهد شد.
 
استاندار همدان به آبخیزداری نیز اشاره کرد و متذکر شد: در این خصوص نیز توافق‌نامه چهارجانبه‌ای بین سازمان جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، منابع طبیعی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده و اقدامات لازم انجام خواهد شد.
 
قاسمی‌فرزاد افزود: درخصوص تهیه نقشه حدنگار (کاداستر) نیز کار 164 پلاک ثبتی انجام شده و رفع تداخلات صورت گرفته که توانستیم در این خصوص رتبه سوم کشوری را کسب کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در زمینه بازسازی مسکن نیز اقداماتی انجام شده است، اذعان کرد: بازنگری در طرح‌های هادی و مسکن اشتغال‌محور در اولویت ما بود؛ به این صورت که در احداث مسکن یک طبقه آن خانه مسکونی و یک طبقه کارگاه باشد که هم اشتغال‌ را به همراه دارد و هم ماندن در روستاها را به ارمغان خواهد آورد.
 
استاندار همدان گفت: درخصوص نهضت ملی نیز باید عرض کنم ساخت و تحویل 14 هزار واحد در دو سال، تعهد ما بوده که بیش از هشت هزار واحد در مرحله ساخت قرار دارد و 6 هزار واحد تحویل شده است.
 
قاسمی‌فرزاد به این نکته هم اشاره کرد که تجهیز پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی و حضور در نمایشگاه‌های فعال روستایی، ازجمله اقدامات صورت‌گرفته بوده و نیاز است روستا در حوزه بنیه و تجهیزات تقویت شود.
 
وی سپس در بخش دوم سخنان خود با این بیان که دهیاران واسطه بین مردم و حاکمیت‌ هستند و نباید فاصله‌ای بین مردم و دولت باشد، عنوان کرد: دهیار نه بایستی از دولت فاصله کامل گرفته و نه خودش علیه برنامه‌های دولت موضع بگیرد، باید شرایط را بسنجد و موضع انتخاب کند.
 
استاندار همدان تأکید کرد: یکی از مسائل مهم در توسعه روستا و خودکفایی این است که دهیار باید منابع درآمدی را در روستا ایجاد کرده و در همان‌جا هزینه کند.
 
* جایگاه دهیاران باید کاملاً مستقل بوده و بدون سوگیری باشد
 
قاسمی‌فرزاد در بخش پایانی سخنان خود درخصوص انتخابات با اشاره به لزوم افزایش مشارکت در روستاها، گفت: جایگاه دهیاران باید کاملاً مستقل بوده و بدون سوگیری باشد؛ مجموعه بازرسی و اداره کل روستایی روستاها را در این بخش رصد خواهند کرد.
 
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: درخصوص نظام مسائل روستایی نیز این موضوع ضرورت دارد که بخشداران به روستاها سرکشی کنند، پشت میز نشستن در دولت مردمی جایز نیست؛ بخشداری که به روستا سرکشی نمی‌کند، صلاحیت ندارد.
 
* دهیاران از حرف‌ها و مواضعی که شائبه ایجاد می‌کند، فاصله بگیرند
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز جنایات غزه خاصه حمله به بیمارستان المعمدانی را محکوم و ابراز انزجار خود را از این قضیه اعلام کرد و گفت: هیچ جنایتی نباید شکست مفتضحانه اسرائیل در عملیات طوفان‌الاقصی را کم‌رنگ کند.
 
حسن رضانیا خاطرنشان کرد: اسرائیل به دنبال عادی‌سازی رابطه خود با کشورهای مسلمان و برهم زدن نظم منطقه بود، ضمن اینکه تهاجم به نظام اسلامی را نیز در تیررس خود قرار داده بود؛ گواه این ادعا رد پای رژیم اشغالگر در حوادث سال گذشته ایران است که به لطف خدا و خروش مردم، ناکام ماند.
 
وی گفت: بلایی به‌لحاظ اقتصادی بر سر آن‌ها آمده که فرار سرمایه‌گذاران، فراخوان نیروی کار، سقوط بورس و غیره، تنها بخشی از این حوادث است؛ هیچ‌کس دیگر به قوم صهیون اعتماد ندارد. آن‌ها گفته بودند پنجمین کشور دنیا در بخش نظامی‌ هستند، اما حتی به غزه هم اشراف نداشتند و توسط مقاومت و حماس با فضاحت تمام، رسوا شدند.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی نه از سر قدرت بلکه از سر استیصال و جنون است، تصریح کرد: آن‌ها راه به جایی نخواهند برد؛ ما وظیفه دینی، شرعی و انسانی داریم که با اشاره فرمانده معظم کل قوا، فریاد سر دهیم.
 
رضانیا در ادامه سخنان خود به بحث انتخابات پرداخت و افزود: یکی از اقدامات پسندیده استاندار همدان به‌کارگیری جوانان در مناصب بود؛ بیشتر شما جوان هستید، دوستان عزیز جوان و پیشکسوت! نسبت به انتخابات تکلیف داریم.
 
وی گفت: دهیاران حکمرانان نظام در روستا هستند و باید با ایجاد رقابت، امنیت، سلامت و مشارکت مردم را به صحنه بیاورند.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه شما دهیاران باید از حرف‌ها و مواضعی که شائبه ایجاد می‌کنند فاصله بگیرید، اذعان کرد: نگاهتان به ولایت باشد تا در 12 اسفندماه شاهد حضور حداکثری مردم و لبخند رضایت ولی باشیم.
 
* فرصت جذب 33 هزار میلیارد اعتبار فراهم است
 
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها نیز در همایش با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم به روستا نگاه ویژه دارد، عنوان کرد: نگاه امروز به روستا ماشین تولید ثروت است؛ چراغ روستا با تولید در همان‌جا، روشن می‌شود.
 
مازیار عبدی خاطرنشان کرد: 33 هزار میلیارد تسهیلات تخصیص داده‌شده به روستاهای استان است که فقط باید آن‌ها را جذب کنیم؛ این همت شما عزیزان را می‌طلبد.
 
وی گفت: در حوزه معاملات یک سامانه برای بالا بردن شفافیت درنظر گرفته شده که باید آن را جدی بگیرید تا رابطه ساختاربندی بین ما و شما یعنی دولت و روستا، شکل بگیرد.
 
این مقام مسئول با اشاره به وجود 160 دهیار خانم در بین دهیاران استان و حضور پُررنگ آن‌ها در عرصه‌های گوناگون، ابراز کرد: دهیاران حلقه اتصال دولت و روستا هستند و این اتفاق در عمل هم افتاده است؛ امیدوارم با آبادانی روستاها، شاهد پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر روستاها باشیم.
 
 
 
 

شناسه خبر 74815