شناسه خبر:74987
1402/8/2 12:01:07
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان:

مفاخر و مشاهیر همدان به نسل جوان معرفی شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: این استان مفاخر و مشاهیر برجسته‌ای دارد که این میراث جاودانه باید با همت دستگاه‌های اجرایی، ماندگار و به نسل آینده منتقل شود.

حسن رضانیا روز دوشنبه در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه سرآمدان بزرگی در استان همدان در قید حیات هستند و در گمنامی و بی‌ادعایی زندگی می‌کنند که خدمات ارزنده‌ای ارائه داده‌اند، اظهار کرد: این گنجینه‌های بزرگ توسط آموزش‌وپرورش برای نسل جوان شناسانده و در واحدهای درسی گنجانده شود.

 

وی افزود: از ابتدای آغاز به‌کار دولت مردمی و قوی سیزدهم تاکنون پنج هزار و 23 متر مربع کتابخانه عمومی در این استان افتتاح شده که این مساعدت و تلاش برای رشد و توسعه کتابخانه‌ها، کمک به رشد فرهنگ و بالندگی نسل جوان است.

 

رضانیا انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را پویا و رو به رشد دانست و ادامه داد: برنامه‌های هفته کتاب باید به بهترین شکل با هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان کتابخانه‌های عمومی را یکی از کانون‌های پیشران فرهنگی دانست و افزود: کتابخانه‌ها با برنامه مستمر نقش بی‌بدیل در غنای اوقات فراغت دارند و فقط مختص تابستان نیست، تا فضای عمومی فرهنگی استان سالم‌سازی شود و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

 

رضانیا ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نبود برنامه مناسب برای اوقات فراغت توسط دستگاه‌ها اعلام کرد و گفت: در طول سال به مسئله اوقات فراغت با نگاه ویژه پرداخته شود.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز برای رسیدن به وضعیت مطلوب و آرمانی باید شبکه‌ای عمل کنیم، اظهار کرد: برنامه هفته کتاب در راستای اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی با همکاری صداوسیما، آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و دستگاه‌های فرهنگی جریان‌سازی شود.

 

وی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر، تصریح کرد: رویدادهای 16 روز گذشته در منطقه پیام‌ بزرگی را برای آزادمردان جهان داشت که این جنایت‌های رژیم نحس غاصب نشانه استیصال او است که می‌خواهد پیروزی بزرگ و بی‌نظیر از یادمان برود که بزرگ‌ترین قدرت جهان در برابر کمترین امکانات، شکست خورد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به اینکه به فرموده مقام معظم رهبری شکست مفتضحانه و غیر قابل ترمیم برای رژیم غاصب رخ داد که نباید بگذاریم بزرگی و عظمت این پیروزی فراموش شود، گفت: این پیروزی با همت شهید سلیمانی‌ها رقم خورده و پیروزی‌های شیرین‌تری هم در پیش است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: 10 پروژه عمرانی در دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌ها افتتاح و بیش از پنج هزار متر مربع به زیربنای این مرکز فرهنگی افزوده شد.

 

عاطفه زارعی اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال اداره کل کتابخانه‌های همدان موفق شد رتبه برتر اجرای برنامه‌های تخصص‌محور در حوزه اعتلای اوقات فراغت جوانان، رتبه برتر در رزمایش جهادی 2020 در محلات کمتربرخوردار، رتبه سوم کشوری در حوزه برگزاری انجمن کتابخانه‌های عمومی و جایزه اول و پنجم جایزه خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور را از آنِ خود کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: 24 پروژه نیز در دست احداث و تکمیل است که برخی از آن‌ها مانند کتابخانه عمومی روستای کوزره، دهپیاز، سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه شهدای گمنام رزن، توسعه کتابخانه فاطمه‌الزهرا (س) شهر آجین شهرستان اسدآباد، کتابخانه روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

‌وی با بیان اینکه توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) مهاجران نیز در دست اقدام است، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌ها از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان بهره‌مند شدند و با تخصیص اعتبارات به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

زارعی با بیان اینکه حمایت فرمانداران از توسعه زیرساخت‌ها اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است، ادامه داد: ایجاد یک کتابخانه سیار در شهرستان اسدآباد و ساخت و توسعه کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها با همکاری و توجه ویژه فرمانداران در جریان است.

 

وی با بیان اینکه در 6 ماه نخست سال جاری 67 هزار و 879 نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: بنیاد علمی- آموزشی قلمچی نیز 100 میلیون تومان کتاب تابستان گذشته به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرده است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی استان از حیث اجرای برنامه‌های فرهنگی رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است، گفت: تابستان سال گذشته هفت هزار و 383 فعالیت فرهنگی در حوزه اوقات فراغت انجام شده است.

 

وی تأکید کرد: در ذیل دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان دو هزار برنامه فرهنگی کتاب‌محور به همت کتابداران در 118 کتابخانه عمومی در 10 شهرستان استان برگزار شده است.

 

زارعی با بیان اینکه بیش از 40 هزار نفر در دوازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: 700 اثر به دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب از 30 استان کشور رسیده است.

 

وی همچنین به افتتاح 10 خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و گفت: در ایام ماه محرم و صفر نیر دومین سری از سلسله‌نشست‌های بصیرتی حسینیه اندیشه با همکاری مؤسسه کلامی احیا و حضور اساتید حوزه علمیه، در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

 

استان همدان دارای 119 باب کتابخانه‌ عمومی شامل 71 باب شهری، 46 باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و 400 هزار نسخه کتاب است که به بیش از 60 هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد و حدود 300 کتابدار در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند. از این تعداد 107 باب کتابخانه به‌طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی است و 12 مورد به‌صورت مشارکتی با دستگاه‌های دیگر اداره می‌شوند.

 

 

شناسه خبر 74987