شناسه خبر:75740
1402/8/21 11:29:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: توسعه ذخیره‌گاه جنگلی بلوط شازند نیازمند اعتبارات مکفی است.

عبدالحسین محمدی با اشاره به برگزاری جشنواره بلوط در تنها ذخیره‌گاه جنگلی بلوط استان، اظهار کرد: جنگل بلوط سرسختی شازند به عنوان تنها ذخیره گاه جنگلی استان مرکزی، در واقع باقی مانده و امتداد جنگل‌های زاگرس غرب کشور است که وسعتی حدود 210 هکتار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این ذخیره‌گاه جنگلی دارای 2111 اصله پایه درختی است، گفت: طرح توسعه ذخیره‌گاه بلوط سرسختی شهرستان شازند در سال 98 انجام شد و امروز وسعت این منطقه به 760 هکتار افزایش یافته‌ است.

محمدی با تاکید بر ضرورت حفظ این ذخیره‌گاه ارزشمند، بیان کرد: این ذخیره‌گاه در کمین آفات و بیماری‌ها قرار دارد و لازم است با انجام مطالعات کاملا علمی و استفاده از روش‌های بیولوژیکی، جهت حذف آفات و بیماری‌ها اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی، آفات و بیماری‌هایی که این ذخیره گاه را تهدید می‌کند شامل پروانه جوانه‌خوار و پروانه برگ‌خوار دانست و افزود: این منطقه تحت نظارت و رصد کامل است و یک قرق‌بان نیز مامور کنترل ذخیره‌گاه است تا در صورت وقوع حادثه یا حریق به سرعت اقدامات لازم به انجام برسد.

محمدی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به سطح ذخیره گاه و اقدامات مورد نیاز، اعتبارات موجود، بسیار اندک و فاقد همخوانی است. ذخیره گاه جنگلی بلوط، بخشی از جنگل‌های زاگرس است که باید نسبت به حفظ و نگهداری آن حساس بود و به واسطه این حساسیت، اعتبارات مکفی تزریق شود.

وی با اشاره به طرح توسعه این ذخیره‌گاه افزود: این ذخیره‌گاه فعلا به میزان 550 هکتار توسعه یافته و اگر برای حفظ آن اقدامی نشود، عملا بلوط زاگرس را در اختیار نخواهیم داشت. برای آبیاری، حف و نگهداری و کنترل آفات این منطقه باید به شکلی عملی اقدام شود تا با استفاده از این اعتبارات بتوان هرساله این سطح را افزایش داد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: شهرستان شازند در حال تبدیل شدن به یک شهرستان صنعتی است و باید در کنار این توسعه صنعتی، سطح جنگل کاری را در این شهرستان افزایش دهیم و در این راستا فرآیند کار از سوی منابع طبیعی پیش بینی شده است اما اعتبارات موجود با فرایند پیش بینی شده همخوانی ندارد و امیدواریم با تزریق اعتبارات مناسب، در کنار فعالیت صنایع، استان مرکزی به عنوان یک استان سبز معرفی شود.

محمدی گفت: خوشبختانه با وجود توسعه منطقه، آبیاری به خوبی انجام می‌شود، اما به هرحال ذخیره‌گاه در منطقه‌ای صعب العبور واقع شده و باید ضمن کاهش تردد در منطقه، سیستم آبیاری وسیعی ایجاد شود تا ضمن حفظ ذخیره گاه سطح آن نیز توسعه یابد.

شناسه خبر 75740