شناسه خبر:76282
1402/9/2 11:59:20

سپهرغرب-گروه کارو دانش: محققان ارگانوییدهای موجود را ارتقا داده‌اند و یک کولون 3 بعدی کامل با سلول‌های ایمنی ساخته‌اند که به توسعه درمان‌های شخصی‌سازی شده برای بیماری‌های مرتبط مانند بیماری التهاب روده کمک می‌کند.

تحقیق روی اعضای بدن سالم و وضعیت بیماری آنها برای درک و توسعه درمان‌های نوین و موثر کارآمد است. نسخه‌های مینیاتوری و 3 بعدی اعضای بدن یا همان ارگانوییدها را می‌توان برای بررسی مکانیسم بیماری‌ها در بافتی که شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد به کار برد. با این وجود بسیاری از ارگانوییدها یک بخش حیاتی را ندارد و به طور دقیق تر آنها به سیستم ایمنی بدن متصل نیستند.

اکنون محققان مرکز سرطان هولینگ در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی با همکاری بیمارستان کودکان سینسیناتی یک ارگانویید کولون همراه سلول‌های ایمنی تولید کرده اند.

یورگه مونرا مولف ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: ما فکر می‌کنیم این مدل جدید اهمیت زیادی دارد زیرا سیستم ایمنی و التهاب در بیشتر بیماری‌های گوارشی نقش دارند

جمعیت متنوعی از سلول‌های ایمنی در دستگاه گوارش انسان وجود دارند. بیشتر بیماری‌های روده ای به خصوص موارد التهاب روده به سیستم ایمنی بدن مربوط هستند. به همین دلیل دسترسی به این سلول‌ها هنگام انجام تحقیق اهمیت زیادی دارد.

محققان فرایند ایجاد تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) را برای تولید ارگانوییدهای کولون انسانی انجام دادند. سلول‌ها خود را به شکل لایه‌هایی مشابه بافت طبیعی روده سازماندهی کردند و جمعیتی متنوع از سلول‌های ایمنی از جمله سلول‌های شبه اندوتلیوم هموژنیک مانند را به وجود آوردند که ماکروفاژهای عملکردی را تولید می‌کنند. ماکروفاژها سلول‌های ایمنی تخصصی هستند که علاوه بر شروع، حفظ و رفع التهاب، عوامل بیماری زا را حس کرده و به آنها پاسخ می‌دهند.

جیمز ولز یکی از مولفان این پژوهش می‌گوید: نکته مهم آنجاست که این سلول‌های ایمنی تقریبا مشابه نمونه‌هایی هستند که در بدن انسان یافت می‌شوند و می‌توانند باکتری‌های بیماری زا را ردیابی و حذف کنند. این گامی مهم در تحقیقات با هدف شناسایی درمان‌های آتی برای التهاب روده و دیگر بیماری‌هایی است که روی سیستم گوارشی تاثیر می‌گذارد.

محققان مدعی هستند کولون‌های کوچک آنها شباهت زیادی به کولون انسانی دارند. مونرا در این باره می‌گوید: ارگانوییدها نه تنها حاوی لایه داخلی کولون بلکه سلول‌های پشتیبان و حتی سلول‌های ایمنی هستند که همراه بقیه بافت رشد می‌کنند. ما یک سیستم ارگانوییدی کاملتر انسانی ابداع کردیم که می‌توان برای مدلسازی التهاب در کولون به کار برد.

آنها معتقدند با انجام تحقیقات بیشتر می‌توان این ارگانویید را برای کمک به درمان‌های شخصی سازی شده برای بیماری‌های کولون به کار برد. مثلا ارگانوییدهای مذکور را می‌توان با استفاده از خون بیمارانی که در مراحل اولیه ابتلا به التهاب روده هستند، ساخت تا تاثیرگذار بودن درمان قبل از اجرای آن مشخص شود.

شناسه خبر 76282