شناسه خبر:76355
1402/9/5 12:11:35

سپهرغرب-گروه کشاورزی: معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: یکی ازمشکلات کوددهی در کشور عدم استفاده به‌موقع کود ازسوی کشاورزها به دلیل فقدان دانش کافی در این حوزه است که بهره‌وری گندم را کاهش می‌دهد.

 
 
شمس‌الله ملازاده، در حوزه استفاده از کود و ارتقای بهره‌وری در حوزه کشت، گفت: بر اساس اعلام FAO در خاک‌های حاصلخیز با درصد متوسط، کوددهی به‌موقع می‌تواند تا 50 درصد در بهره‌وری محصولات کشاورزی مؤثر واقع شود که به‌دلیل فقر حاصلخیزی خاک ممکن است این تأثیر به درصد پایین‌تری نیز برسد.

وی افزود: برای رسیدن به بهره‌وری بالا در تولید گندم باید تمام عناصر از قبیل مکانیزاسیون، سموم در کنار کود دهی به‌کارگیری شود. اگر بارندگی زیر 300 میلی متر باشد کود نه تنها تأثیر گذار نیست بلکه عملکرد منفی نیز خواهد داشت.

معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: در اکثر مناطق کشور به طور میانگین بارش بیش از 300 میلی متر در سال است که در کل کشور سالانه این عدد 800 میلی متر است.

ملازاده تصریح کرد: کوددهی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که به‌صورت بهینه مصرف شود گاهی شنیده می‌شود که حتی مصرف بیش از اندازه کود سلامت محصول را به خطر می‌اندازد. کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی نمی‌توانند کود را خارج از سامانه به فروش برسانند. در سامانه توزیع نهاده‌ها با توجه به سطح زیر کشت هر کشاورز که توسط خود او به‌صورت خود اظهاری در سامانه بارگذاری شده، کود توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی غیر از اینکه کودهای یارانه‌ای را در سامانه توزیع نهاده‌ها، توزیع می‌کند، کودهای غیریارانه‌ای را که شامل 300 نوع هستند را در سامانه گنجانده است. قیمت‌گذاری این کودها به شکل رقابتی بوده و طبق تحقیقات انجام شده نیاز کود کشور برای حفظ بهره‌وری کنونی گندم 4.5 تا پنج میلیون تن است در صورتی که 3.5 میلیون تن از رقم مذکور توسط شرکت خدمات حمایتی تأمین می‌شود که دو میلیون و 400 هزار تن از آن به اوره اختصاص یافته که تولید داخل بوده و باقی مربوط به کودهای دیگر ازجمله پتاسیم و فسفات است که تقریباً 50 درصد آن در داخل تولید می‌شود و باقی وارداتی است.

معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: متأسفانه به‌دلیل فقدان دانش کافی نسبت به استفاده از کودهای پتاسیم و فسفات کشاورزان رغبتی برای خرید این کودها ندارند و بخشی از کودهای تهیه شده فصل کشت قبل در انبارها همچنان موجود است.

ملازاده در پایان تأکید کرد: یکی از مشکلات کود دهی در کشور عدم استفاده به موقع کود از سوی کشاورزها به‌دلیل فقدان دانش کافی در این حوزه است به گونه‌ای که در شرایط نامناسب زمانی، اقدام به کوددهی می‌شود.

 

شناسه خبر 76355