شناسه خبر:76517
1402/9/9 09:24:18
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همایش صنعت روز بیمه در همدان:

سخت‌گیری بیمه‌ها در پرداخت حق مردم شایسته نیست

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: برخورد مناسب ما با مردم، بیمه را دکان عطاری زیبایی می‌کند که مردم به خرید از آن رغبت دارند؛ گاهی فرد خسارت‌دیده حق و حقوق خود را دریافت می‌کند، اما آن‌قدر اذیت شده که دیگر میلی به استفاده از خدمات بیمه ندارد.

علی استادهاشمی روز گذشته در همایش صنعت روز بیمه که در سالن اجتماعات استانداری با حضور استاندار همدان، مسئولان نظامی و اجرایی و جمعی از کارگزاران و رؤسای بیمه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در استان همدان که پرورش‌‌دهنده مشاهیر بزرگ کشور است، عنوان کرد: صنعت بیمه کشور در کنار دو ضلع بانک و بورس، سه ضلع اصلی اقتصاد هستند و بیمه با وجود قدمت نسبت به دو ضلع دیگر، هنوز نتوانسته خدمت‌گزاری خود را به مردم به نقطه مطلوب برساند؛ بنابراین تکلیف ما سنگین‌تر می‌شود.

    اشتغال‌آفرینی روزانه بیمه برای مردم

این مقام مسئول تأکید کرد: صنعت بیمه از بودجه کشور یک ریال دریافت نمی‌کند، اما به‌صورت روزانه ایجاد اشتغال می‌کند؛ به‌طوری‌ که در کشور 300 هزار نفر به‌واسطه بیمه مشغول کار هستند. در استان همدان نیز سال 1401، تعداد مراکز نمایندگی از دو هزار و 416 در سال جاری به دو هزار و 616 مرکز رسیده که با افزایش 200 مرکز، رشد قابل توجهی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی را با نیروی انتظامی آغاز کردیم، اظهار کرد: کروکی برخط یکی از این کارها بوده و صنعت بیمه تاکنون 200 میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران راننده‌محوری را دیگر موضوع مشترک خواند و ابراز کرد: بر این اساس میزان خطر یک راننده در حق بیمه لحاظ شده و از شخص به میزان خسارتی که وارد می‌کند، حق بیمه دریافت می‌شود که در تشویق و افزایش حق بیمه افراد متخلف، کارایی دارد.

استادهاشمی ادامه داد: درخصوص نقاط حادثه‌خیز نیز با توجه به بند الف تبصره 10، مقرر شد چهار همت به‌صورت اوراق توسط بیمه سرمایه‌گذاری شود تا ضمن خدمت به مردم، برای بیمه نیز سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای بزرگ صنعت بیمه، نُسخ الکترونیک است؛ اگر این اتفاق به‌طور کامل محقق شود، شبکه بهداشت و مردم از آن بهره بسیار خواهند برد.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: بیمه شخص ثالث از سال 1395 نیاز به بازنگری دارد و اگرچه دو مورد خودروهای متعارف و غیر متعارف و اُفت قیمت، بار مالی زیادی به بیمه تحمیل می‌کنند، اما درتلاشیم مجلس این مورد را به نتیجه مثبت برساند.

استادهاشمی تأکید کرد: برخورد مناسب ما با مردم، بیمه را دکان عطاری زیبایی می‌کند که مردم به خرید از آن رغبت دارند؛ گاهی فرد خسارت‌دیده حق و حقوق خود را دریافت می‌کند، اما آن‌قدر اذیت شده که دیگر میلی به استفاده از خدمات بیمه ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مطابق صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌، سالانه هزینه زیادی صرف تبلیغات می‌شود، اما برخی روش‌ها از خسارت‌های مردم جلوگیری نکرده یا برای آنان فرهنگ‌سازی نمی‌کند؛ باید شرکت‌های بیمه‌ طوری فرهنگ‌سازی کنند که بتوان افراد بیشتری را زیر پوشش قرار داد.

وی افزود: تلاش ما فرهنگ‌سازی برای فروش بیمه بیشتر به مردم است و امیدوارم ظرف 6 ماه آینده، بتوانیم به نقطه مطلوبی در این بخش دست یابیم.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: سال گذشته حق بیمه تولیدی ما 176 همت بود که از این مقدار 102 همت خسارت پرداخت شده؛ خسارت هفت‌ماهه اخیر نیز 77 همت بوده است.

استادهاشمی گفت: فقط 25 درصد مردم بیمه تکمیلی دارند که آن‌هم متفاوت بوده و شرایط واحدی ندارد؛ 75 درصد مردم هنوز بیمه تکمیلی ندارند و تلاش ما احصای اطلاعات از طریق وزارت بهداشت برای انجام وظایف بیمه است تا کاغذبازی‌ها محدود و حذف شود.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد شرکت‌ها در شخص ثالث زیان‌ده است، اظهار کرد: در این صورت خسارت‌ها کمتر پرداخت می‌شود که زیان‌ها تاحدودی جبران شود.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر چگونگی سازوکار نظارت بر شرکت‌های بیمه‌ای و تخلفات آن‌ها، توضیح داد: کلیه اقدامات براساس آیین‌نامه‌ها و با نظر معاونت نظارت و طرح و توسعه در بیمه مرکزی انجام می‌شود، اگرچه نظارت پسینی بوده و خیلی مطلوب نیست، اما درتلاشیم نظارت را هوشمند و برخط کنیم و هر آیین‌نامه جدیدی پیوست فناوری اطلاعات داشته باشد تا رصد آن برای ما و شرکت‌های بیمه‌ای راحت‌تر باشد. گاهی تخلف صورت نمی‌گیرد، بلکه انحراف از آیین‌نامه است که شرکت مرکزی هم از آن مطلع نیست؛ بنابراین با نظارت برخط می‌توان این موارد را کنترل و بر آن‌ها نظارت کرد.

   باید به نقطه‌ای برسیم که حتی یک نفر نگران زندگی بعد از بروز حادثه نباشد

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نیز در ابتدای سخنان خود بیان کرد: گمشده زندگی انسان امروز، آرامش است و هر کسی که در این راستا و تأمین آرامش مردم گام برمی‌دارد، کار خدایی می‌کند؛ نخستین وظیفه حاکمیت نیز تأمین آرامش افراد است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به حدیث «النعمتان مجهولتان الصحه و الامان»، عنوان کرد: تأمین امنیت و سلامت و ایجاد یک زندگی آرام حق مردم بوده و البته در گرو یک شبکه‌ است؛ شبکه‌ای که شامل معیشت خوب، امنیت خوب، فرهنگ خوب، مسائل اجتماعی مناسب و هر آنچه منجر به آرامش خاطر شود، است؛ در مقابل مردم نیز باید کمک‌حال حاکمیت باشند تا این کارها پیش رود.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین مؤلفه اقتدار در دنیا مردم هستند و حضور پُرشور آنان در مناسبات سیاسی و اجتماعی، امنیت آن جامعه را بالا می‌برد. مردم با حضور خود به حاکمیت اقتدار می‌بخشند، چیزی که حتی بمب هسته‌ای هم نمی‌تواند آن را ایجاد کند؛ پس همکاری مردم و حاکمیت منجر به ایجاد اقتدار و درنهایت امنیت می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما باید به جایی برسیم که حتی یک ایرانی بیم نداشته باشد که اگر زمین بخورد، کسی نیست بلندش کند؛ اگر بخواهیم در این کشور حرف نخست را در بیمه بزنیم، باید به نقطه‌ای برسیم که بعد از بروز یک حادثه، افراد بتوانند زندگی خود را ادامه دهند.

حاجی‌بابایی سپس با اشاره به اینکه گام‌های بزرگی برداشته‌ایم اما جهت ساختن زندگی آرام برای مردم با نقطه آرمانی مطلوب فاصله داریم، افزود: این کار صرفاً به دست دولت پیش نمی‌رود، بلکه حاکمیت باید اجازه دهد همه مردم وارد این عرصه شوند تا بتوان گام‌های اثرگذار برداشت.

وی سرعت و قدرت را دو مؤلفه مهم در تصمیم‌گیری‌ها خواند و اذعان کرد: همدان استان آماده‌ای است که باید محوریت دیگری را برای آن در بخش بیمه تعریف کنید.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه باید توسعه، تسهیل، ترغیب و اعتمادبخشی محور بیمه باشد، گفت: این مسئله منوط به قانون‌گذاری دقیق و مصمم بودن عوامل اجرایی است.

وی بیمه تمام‌عیار را نقطه عطف هدف‌گذاری بیمه‌ها خواند و افزود: باید حق مردم هم در زمان مناسب پرداخت شود و هم در بهترین حالت ممکن باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تقاضای ما از مسئولان کشوری این است که پول مردم استان همدان را برای خودشان هزینه کنید؛ سود و رشد توسعه برای شما، پول آن‌ها برای خودشان.

حاجی‌بابایی بیمه صددرصد را نقطه آرمانی بیمه‌ها خواند و ابراز کرد: هر چقدر بیمه‌ها تقویت شوند، نشان از اقتدار کشور و تأمین امنیت خواهد بود و ما تمام تلاش خود را در این راستا در مجلس به کار خواهیم بست.

   باغداران و کشاورزان را به استفاده از پوشش بیمه‌ای ترغیب کنید

استاندار همدان نیز در این همایش بیان کرد: صنعت بیمه می‌تواند به‌عنوان یک صنعت پیشتاز در رشد و پیشرفت اقتصاد، نقش بی‌بدیلی داشته باشد و با فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف جامعه رسوخ کند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: وقتی افراد دیگر راضی به استفاده از خدمات بیمه نیستند، ناشی از تعامل صورت‌گرفته با آنان است؛ اگر بیمه در موارد سخت در کنار افراد باشد، شاهد این برداشت‌ها نخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان و باغداران ما گزینه‌های مناسبی برای استفاده از خدمات بیمه هستند، اذعان کرد: امیدواریم با فرهنگ‌سازی و اقدام و عمل به‌موقع، ضریب نفوذ بیمه در استان افزایش داشته باشد.

استاندار همدان سپس با اشاره به اهمیت رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز، ادامه داد: در جلسات مستمر با رئیس‌جمهور، ایشان همواره بر رفع نقاط حادثه‌خیز تأکید دارند. در پایان سال 1401 نیز وزیر کشور استانداران را مکلف بر تشکیل ستاد نوروزی و رفع نقاط حادثه‌خیز کرد که مقرر شد با 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی از 52 نقطه رفع مشکل شود؛ 22 نقطه برای امسال در دستور کار قرار گرفت که تاکنون خطر 13 نقطه برطرف شده و تا پایان سال به 30 نقطه خواهد رسید.

قاسمی‌فرزاد اعلام کرد: مسئله بعدی این است که اگر صنعت بیمه روی راه‌آهن سرمایه‌گذاری کند، شاهد کاهش مخاطرات و حوادث بسیاری خواهیم بود.

   بیمه امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه خدا را شاکریم در کشوری زندگی می‌کنیم که به برکت وجود نعمت ولایت و مردم مؤمن از موقعیت بی‌نظیری برخوردار است، عنوان کرد: هدف خدمت‌گزاران بیمه ایجاد امنیت و آرامش برای افراد بوده و خدمت شما به مردم در جهت احقاق حقوق آنان، همانند سربازی است که در جبهه جنگ به احقاق حق کمک می‌کند.

کیومرث سرمدی خاطرنشان کرد: بیمه امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است؛ بنابراین باید فرهنگ‌سازی کنیم که همه مردم آن را جدی بگیرند.

وی متذکر شد: باید تلاش کنیم همه بخش‌های بیمه مانند سرمایه‌گذاری برای آینده، دغدغه مردم باشد تا بتوان توسط آن اقتصاد و امنیت را توسعه داد و تقویت کرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: ما آمادگی داریم قوانین مترقی جدیدی در صنعت بیمه ایجاد کنیم، اگر موردی بود آن را به نمایندگان مجلس ابلاغ کنید تا پیگیری شده و عملیاتی شود.

    امنیت واقعی و امنیت روانی وجه مشترک بیمه و پلیس

فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این همایش با بیان اینکه پلیس و بیمه در جهت امنیت‌بخشی و استقرار نظم در جامعه همسو هستند، گفت: هدف پلیس ایجاد و حفظ امنیت بوده و بیمه نیز در این راستا وظایفی را برعهده دارد.

سردار سلمان امیری تصریح کرد: امنیت واقعی و امنیت روانی دو بُعد امنیت بوده و جامعه بیمه در این مسیر گام‌های خوبی برداشته و در پیش دارد.

وی تأکید کرد: بیمه کاری می‌کند که امنیت روانی جامعه حفظ شود، ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه بیمه نیز باعث جلوگیری از بروز بسیاری از حوادث بوده و در جهت امنیت واقعی است.

فرمانده انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه بیمه شخص را از استرس دور کرده و سلامت افراد را تضمین می‌کند، ابراز کرد: همین امر به امنیت واقعی در جامعه کمک کرده و تعامل ما را با بیمه قوت می‌بخشد.

سردار امیری اذعان کرد: ما در بخش کروکی‌های جعلی و حوزه تصادفات، از توان بیمه و فعالان خدمت‌گزار این عرصه بسیار بهره می‌بریم و قدردان این تلاش‌ها و تعامل شایسته هستیم.

وی در ادامه افزود: بیمه در بخش فوتی تصادفی‌ها با پرداخت خسارت مادی، هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شود؛ ضمن اینکه در تصادفات منجر به جرح نیز گاهی هزینه‌ها چند برابر فوتی‌ها است.

فرمانده‌ انتظامی استان همدان سپس پیشگیری را عنصر مهم کاهش هزینه‌ها خواند و اعلام کرد: اگر اعتبارات در راستای فرهنگ‌سازی هزینه شود، قطعاً هزینه‌ها کاهش یافته و البته اثرگذاری در تأمین سلامتی افراد نیز بیشتر خواهد بود.

سردار امیری سپس با تأکید بر لزوم پیشگیری از تصادف، فرهنگ‌سازی صحیح ترافیک و اصلاح و تأمین زیرساخت‌های جاده‌ای، سخنان خود را به پایان برد.

   بیمه عمر، کمک‌حال دولت در افزایش رفاه مردم

مدیرعامل شرکت بیمه نوین نیزبا بیان اینکه نقش بیمه در اقتصاد کلان پشتیبانی از فعالان اقتصادی است، عنوان کرد: طبق قوانین بین‌المللی صادرات و واردات نیز بستگی به بیمه دارد و هر هواپیما یا کشتی‌ای که وارد یا خارج شود، زیر پوشش بیمه قرار دارد.

حسین کریم‌خان زند خاطرنشان کرد: اطمینان و آرامش دادن صنعت بیمه به مردم، به حیات آنان کمک کرده و امور را برایشان‌ تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی بیمه در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: درحال حاضر نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه، بیمه از سرمایه‌گذاران اقتصادی حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت بیمه نوین گفت: هیچ اجباری برای خرید بیمه‌نامه به‌جز شخص ثالث، وجود ندارد؛ اما دوستان و همکاران ما تک‌تک به مردم مراجعه کرده و با ارتقای فرهنگ بیمه‌ای، مردم را مجاب می‌کنند تا از سایر بخش‌ها نیز استفاده کنند.

کریم‌خان زند با اشاره به اینکه خدمات شرکت‌های بیمه‌ای مرهون وجود قوانینی است که مردم را تشویق کند، ابراز کرد: امیدوارم هزینه‌ها در این بخش قابل قبول بوده و از مالیات بر هزینه کسر شود تا با اقبال عمومی مواجه باشیم.

وی در ادامه سخنان خود ویژگی بیمه عمر را برگرداندن سرمایه در زمان عمر خواند و افزود: بیمه‌های مستمری و عمر کمک‌حال دولت هستند تا رفاه مردم را افزایش دهند؛ چراکه با بازنشستگی افراد، دریافتی‌ آن‌ها کم می‌شود و بیمه عمر می‌تواند مکمل دریافتی از دولت باشد.

مدیرعامل شرکت بیمه نوین در خاتمه متذکر شد: هزینه‌های دریافتی از مردم به‌عنوان حق بیمه در بخش تولید سرمایه‌گذاری شده و قطعاً به چرخ اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

      صنعت بیمه هیچ باری روی دوش دولت نگذاشته است

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز با بیان اینکه همدان یک استان کشاورزی و دامداری بوده و فروش بیمه‌نامه در آن سخت است، عنوان کرد: شبکه فروش در این استان زحمات بسیاری را متقبل می‌شوند.

محسن پورکیانی خاطرنشان کرد: در همه‌جای دنیا وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، دولت‌ها امدادرسانی کرده و بیمه‌ها جبران خسارت می‌کنند، اما در ایران این امر دولتی است و گاهی نارضایتی‌هایی ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید در جهت توسعه فرهنگ بیمه کمک کرد.

وی بیمه‌نامه ارزان را یکی از راه‌های گسترش بیمه در کشور خواند و گفت: صنعت بیمه هیچ باری روی دوش دولت نگذاشته و اتفاقاً باری را از روی دوش دولت برمی‌دارد.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران افزود: مالیات شرکت‌های بیمه‌ای یکی از مشکلات اصلی ما بوده و با وجود برگزاری جلسات متعدد در مجلس شورای اسلامی، این مشکل تاکنون حل نشده است. ما هزینه بسیاری از سازمان‌ها را هم پرداخت می‌کنیم، درصورتی که مسئولیتی نداریم؛ بنابراین توقع داریم حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

    هدف اصلی بیمه، حفظ کرامت انسان‌ها است

رئیس شورای هماهنگی صنعت بیمه در استان همدان نیز با ابراز قدردانی از حمایت‌های صورت‌گرفته از صنعت بیمه در استان، بیان کرد: امیدوارم با همت دست‌اندرکاران بیمه در استان باعث شویم سطح فرهنگ بیمه‌ای و ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد.

احمد جهانگیری خاطرنشان کرد: هیچ حمایتی از مردم بالاتر از صنعت بیمه نیست؛ چراکه هدف اصلی وجود پوشش‌های بیمه‌ای حفظ کرامت انسان‌ها است تا افراد در هنگام بلایا و مصائب، گردن خود را کج نکرده و آرامش خاطر داشته باشند.

شناسه خبر 76517