شناسه خبر:76662
1402/9/13 10:27:35

سپهرغرب گروه خبر: طرح نهضت ملی مسکن یکی از ابتکارات دولت برای خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن است که اجرای آن در کشور و به‌تبع آن استان کردستان اگرچه با مشکلاتی مواجه است اما در حال حاضر با اقدامات انجام‌شده، راه اجرای این طرح در استان تا حدود زیادی هموار شده است.

در حال حاضرکمبود مسکن و اجاره بالا یکی از مسائل و مشکلات موجود در جامعه است و همین امر جوانان ما را از تشکیل زندگی و ازدواج دور کرده و حتی زوج‌های جوان نیز تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند.

دراین راستا دولت سیزدهم به فکر راه‌حلی برای رفع مشکل افتاد و اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» را در سطح کشور کلید زد تا بتواند این گره را از زندگی مردم به‌ویژه جوانان بازکند.

با آغاز این طرح در کشور متقاضیان فاقد مسکن در نقاط شهری و روستایی کشور درصدد ثبت نام و طی کردن مراحل مختلف برآمدند و در این میان کردستانی‌ها نیز از قافله عقب نمانده و تعداد زیادی از مردم حتی بیشتر از سهیمه ابلاغی متقاضی این طرح شدند.

از زمان اجرای این طرح در استان کردستان کمبود زمین یکی از مشکلات عمده بود و زمان و وقت زیادی را از مسئولان و متولیان مربوطه گرفت این تلاش‌ها نتیجه داد و در حال حاضر مشکل تأمین زمین در این استان تا حدود زیادی رفع شده است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت مسکن ملی در استان کردستان و مشکلات و موانع موجود در این راه، مصاحبه‌ای را با امیرحسین جمشیدی؛ سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی انجام داده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

** به‌عنوان نخستین سؤال بفرمایید که آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در استان چگونه است؟

سهمیه استان کردستان در نهضت مسکن ملی با احتساب مسکن روستایی، استیجاری، بافت فرسوده و غیره احداث 36 هزار و 871 واحد برای گروه‌های حمایتی در طول چهار سال است.

تاکنون 208 هزار نفر برای این تعداد سهمیه ثبت‌نام کرده‌اند و 108 هزار نفر از این تعداد تأیید نهایی اولیه شده‌اند که سه برابر سهمیه ابلاغی در طول دوره چهار سال است.

هم‌اکنون هشت هزار و 500 پروژه تخصیص داده شده وعملیات ساخت آن‌ها در حال انجام است و 18 هزار و 500 واحد نیز با حضور وزیر راه و در سفر رئیس جمهور در شهرهای مختلف استان کلنگ‌زنی شده و آماده‌سازی اراضی در حال انجام است.

مجموع این تعداد حدود 27 هزار واحد است یعنی 70 درصد سهمیه اولیه که برای ما تعیین شده است.

*چه میزان زمین برای اجرای این طرح در استان نیاز است؟

زمین مورد نیاز حدود هزار و 700 هکتار است که تاکنون حدود 500 هکتار آن تأمین شده و هزار و 200 هکتار نیز در کمیسیون‌های مختلف و مربوطه همانند کارگروه امور زیربنایی، شورای برنامه‌ریزی استان و شورای عالی معماری و شهرسازی در دست بررسی است و به محض تصویب وارد چرخه می‌شود.

**چه مشکلاتی در زمینه اجرای این طرح در استان وجود دارد؟

بخش عمده‌ای از مشکلات ما مربوط به تأمین زمین بود که وقت زیادی را صرف این موضوع کردیم و بخشی از نیازها تأمین شد و مابقی در مرحله بررسی و تأیید است.

در حال حاضر عمده چالشی که داریم هزینه نامتعارف آماده‌سازی در حوزه مسکن ملی با توجه به شرایط جغرافیایی حاکم بر منطقه، تیپ خشن اراضی و هزینه‌های نامتعارف در حوزه آماده‌سازی است و درحال پیگیری هستیم که بخشی از محل مساعدت صندوق ملی مسکن تأمین شود.

بحث دیگر در زمینه مشکلات تسهیلات بانکی است که بانک‌ها در استان کردستان همکاری ضعیفی در این زمینه داشته‌اند و در جلسه شورای مسکن استان 17 هزار 400 سهمیه در بین بانک‌ها برای 14 بانک تعیین شده و تلاش می‌کنیم متقاضیان را به سمت این بانک‌ها سوق دهیم.

** در مورد نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب مسکن ملی نیز توضیحاتی ارائه دهید؟

بافت فرسوده یکی از اولویت‌های ما در طرح نهضت ملی مسکن است و اینکه نوسازی در بافت‌های فرسوده انجام دهیم یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است.

این کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به چند دلیل بسیار به نفع است، اول اینکه اگر ما زمین جدید به شهر الحاق کنیم، شهر را در سطح توسعه داده و هزینه ارائه خدمات در دستگاه‌های خدمات‌رسان همانند شهرداری را افزایش خواهیم داد و انتقال تأسیسات و زیربنایی را نیز افزایش می‌دهیم.

این در حالی است که بافت‌های فرسوده چون محدوده مصوب دارند و داخل محدوده شهری قرار دارند این هزینه‌ها را کاهش خواهند داد.

بی‌شک اگر به نوسازی بافت‌های فرسوده ورود پیدا کنیم می‌توانیم هم سهمیه نهضت ملی مسکن را تأمین کنیم و هم مازاد بر آن سهمیه تولید و عرضه مسکن را بالا ببریم و تناسب بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم.

**سهمیه استان کردستان در بافت فرسوده چه میزان است و تاکنون چه اقدامی در این زمینه انجام شده است؟

سهمیه استان در این طرح و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در طول چهار سال 12 هزار واحد است که سال گذشته دو هزار و 400 واحد در سطح استان نوسای شد و در نیمه نخست سال جاری نیز 700 واحد نوسازی شده است.

شناسه خبر 76662