شناسه خبر:768
1397/7/2 22:57:44
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد

ارزانی از عوامل مصرف بیش از حد دارو

سپهرغرب، گروه استان‌ها: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ارزانی دارو را یکی از مشکلات و عوامل اصلی مصرف بیش از حد دارو در کشور عنوان کرد و رفع این موضوع را نیازمند فرهنگسازی بیشتر دانست.
سید حبیب‌الله موسوی‌بهار در جلسه هم‌اندیشی رئیس دانشگاه و معاونان با پزشکان مرکز آموزشی درمانی فاطمیه توصیه‌هایی در مورد مدیریت صرفه‌جویی، کنترل مصارف در سیستم درمانی و مصارف دارویی طبق دستورالعمل‌ها، خودارزیابی بخش‌های مختلف برای دریافت راهکار به منظور رفع مشکلات بیان کرد.
وی در خصوص بهره‌گیری دانشگاه از درآمد اختصاصی برای رفع مشکلات ارائه کرد و گفت: صرفه‌جویی در یک حوزه باعث استفاده از منابع برای رفع کمبود در جاهای دیگر می‌شود و آمارهای آتی مشخص‌کننده مدیریت‌های انجام شده در این حوزه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مدیریت در مصارف باید در مرکز آموزشی درمانی فاطمیه مورد توجه باشد، اظهار کرد: کاهش مخارج در سیستم درمانی وابسته به تصمیم پزشکان است و باید از سونوگرافی و عکسبرداری‌های بی‌مورد، مصرف بی‌رویه مواد و تجویز غیرمنطقی دارو جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: همه باید با هم و با مقاومت بیشتر از این بحران عبور کنیم تا از بروز هرگونه نارضایتی جلوگیری شود.
موسوی‌بهار ارزانی دارو را یکی از مشکلات و عوامل اصلی مصرف بیش از حد دارو در کشور عنوان کرد و رفع این موضوع را نیازمند فرهنگسازی بیشتر دانست.
وی بر لزوم توجه به اقدامات دستیارهای سال یک و رزیدنت‌های سال پایین در راستای کاهش هزینه‌ها و آموزشهای رزیدنتی، محدود کردن بیماران خارج استان، استقبال از پیشنهادهای مناسب پزشکان، کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستان از جمله آزمایشگاه و رادیولوژی در خصوص کاهش هدررفت منابع و داروها تاکید کرد.
مدیر مرکز آموزشی درمانی فاطمیه نیز با قدردانی از رئیس دانشگاه و معاونان برای حضور در این مرکز در مورد اقدامات بیمارستان در سال 97، برگزاری کمیته‌های اقتصاد درمان، کمیته مدیریت اجرایی و اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف داروهای پرهزینه مطالبی بیان کرد.
جواد جوزی با بیان اینکه اقدامات مدیریتی در زمینه صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: نسبت به سه ماهه سال گذشته در نتیجه تشکیل کمیته‌های مرتبط در کاهش تجویز دارو، آزمایش‌ها مداخلاتی صورت گرفت.
وی با اشاره به کارکرد بیمارستان و سقف پرداختی بیمه‌ها گزارشی از آمار مراجعات از داخل استان و ارجاع از خارج استان بیان کرد و گفت: مرکز آموزشی درمانی فاطمیه تنها بیمارستان زنان همدان است و باید این مرکز بیش از پیش برای خدمت‌رسانی مطلوب به مردم همدان مورد توجه باشد.
در ادامه پزشکان مرکز آموزشی درمانی فاطمیه در مورد مشکلات پرداختی بیمه‌ها صحبت کردند و راهکارهایی را برای بهبود وضع موجود ارائه کردند.

شناسه خبر 768