شناسه خبر:77892
1402/10/13 11:01:03

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت که پرونده عشایر ایل زوله امسال در کمیسیون ماده 49 سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیگیری خواهد شد و با احتمال زیاد به دلیل استفاده 50 ساله آن‌ها از مراتع دشت آزادگان خوزستان منجر به نتیجه می‌شود.

«علی‌جعفر رضایی» روز سه‌شنبه افزود: عشایر زوله بیش از 50 سال از مراتع دشت آزادگان خوزستان استفاده کرده‌اند اما متاسفانه طی این مدت برای دریافت مجوز چرای دام پیگیری لازم را نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: عشایر استان کرمانشاه که امسال به سمت خوزستان حرکت کردند با مشکلاتی رو به رو شدند چراکه مردم محلی جلو آنها را گرفته و مانع ورودشان به مراتع دشت آزادگان شدند.

مدیر کل امورعشایری کرمانشاه یادآور شد: در نشست شورای تامین دشت آزادگان که با حضور نماینده استاندار خوزستان برگزار شد، مصوب شد که عشایر کرمانشاهی امسال نباید به این استان وارد شوند.

وی گفت: این موضوع باعث شد که حدود 40 خانوار ایل زوله در شهرستان‌های هرسین، صحنه و کنگاور بمانند و سرمای زیر صفر درجه را تحمل کنند.

رضایی افزود: با پیگیری‌ انجام شده و مکاتبه استاندار کرمانشاه با وزیر کشور، معاون امنیتی وی و استانداری خوزستان، عشایر ایل زوله هفته گذشته به خوزستان کوچ کردند و در نزدیکی دشت آزادگان به صورت موقت ساکن شدند تا سال بعد مشکل آنها حل شود.

وی با بیان اینکه عشایر کرمانشاه 6 ماه در مراتع داخل استان هستند و 6 ماه دیگر به مناطق قشلاقی می‌روند، گفت: حدود 2 هزار و 500 خانوار در مناطق گرمسیری نفت شهر قصرشیرین مستقر می‌شوند و حدود هزار و 200 خانوار در ایلام و 100 خانوار در خوزستان و حدود 25 خانوار هم به لرستان می‌روند.

مدیرکل امور عشایری کرمانشاه اظهار کرد: همه ساله حدود 60 خانوار از ایله زوله به منطقه خوزستان و دشت آزادگان کوچ می‌کنند.

شناسه خبر 77892