شناسه خبر:77951
1402/10/14 13:01:03

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: جواز تأسیس میدان دام صنعتی این شهرستان در شهرک دامپروری «کرتیل‌آباد» پس از 22 سال بلاتکلیفی صادر و گره کور این شهرک در دولت سیزدهم باز شد.

«یوسف کاکاوند» روز چهارشنبه اظهار کرد: در این راستا برای 11 واحد مستقر در شهرک دامپروری کرتیل‌آباد پس از سال‌ها بلاتکلیفی، پروانه بهره‌برداری صادر شد.

وی افزود: برای 6 واحد مرغداری ماده و احیای آن‌ها پیگیری‌های لازم جهت صدور مجوز انجام شد تا به یک مجتمع مرغداری تبدیل شود که پس از چندین‌سال با کسب مجوز به چرخه تولید اضافه شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به فعالیت 97 واحد در بخش صنایع طی سال 1400 در این شهرستان، ادامه داد: سال گذشته هفت واحد جدید به ظرفیت صنایع تبدیلی اضافه کردیم که از این تعداد 6 واحد شوری و ترشی و یک واحد بستنی است.

کاکاوند با اشاره به اهتمام جهاد کشاورزی برای احیای واحدهای تولیدی، بیان کرد: در این راستا موفق شدیم از سال گذشته هفت واحد مرغ گوشتی را با ظرفیت 82 هزار قطعه در این شهرستان احیا کنیم که با توجه به جوجه‌ریزی پنج مرحله‌ای در سال، ظرفیت قابل توجهی به تولید شهرستان اضافه شد.

وی گفت: سه واحد مرغ تخم‌گذار نیز با ظرفیت 70 هزار قطعه و یک واحد بوقلمون پرواری پنج هزار قطعه‌ای در این شهرستان احیا شد که این واحد دهه فجر افتتاح می‌شود و سه واحد تولیدات پرواری و شیری نیز با ظرفیت 400 رأس، اضافه کردیم.

* تصویب 2700 میلیارد ریال تسهیلات برای مرکز پرتودهی

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر همچنین درباره طرح‌های اثرگذار این شهرستان نیز اظهار کرد: در راستای بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی که انگور یکی از آن‌ها است، عملیات اجرایی طرح پرتودهی محصولات کشاورزی با اعتباری بالغ‌بر هفت هزار میلیارد ریال هفته دولت امسال آغاز شد که چهار هزار و 300 میلیارد ریال آن آورده سرمایه‌گذار است.

کاکاوند یادآور شد: این طرح مهم و اثرگذار کشاورزی در غرب کشور نیاز به تسهیلات مورد نیاز داشت که در سفر هفته گذشته قائم‌مقام وزیر کشاورزی به شهرستان ملایر، دو هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات برای مرکز پرتودهی ملایر مصوب شد.

وی ادامه داد: این طرح هم‌اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در اسرع وقت ماشین‌آلات نصب و راه‌اندازی خواهد شد که در ماندگاری محصولات کشاورزی و توسعه صادرات اثرگذار است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: طرح‌های دیگری در حوزه صنایع تبدیلی در بخش دام و استفاده بهینه از محصولات دامی همچون کارخانه بستنی را با یک‌هزار و 500 تُن ظرفیت تولید در سال در دست اجرا داریم که 60 نوع بستنی تولید می‌کند و فاز نخست آن به‌زودی افتتاح می‌شود.

کاکاوند بیان کرد: این واحد بزرگ برای ادامه کار نیاز به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش داشت که در سفر اخیر قائم‌مقام وزیر کشاورزی به ملایر، سرمایه در گردش مورد نیاز مصوب شد و چنانچه زودتر پرداخت شود، دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

* احداث نخستین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک در ملایر

وی ادامه داد: پالایشگاه انگور نیز با ظرفیت پذیرش بالای 50 هزار تُن محصول با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که انواع و اقسام محصولات را می‌تواند پذیرش کند و سه هزار میلیارد ریال آورده سرمایه‌گذار و هفت هزار میلیارد ریال هم پیرو مصوبات سفر قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی و توجیه فنی است که تسهیلات برای این پروژه مصوب خواهد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: نخستین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک غرب کشور به وسعت 52 هکتار در این شهرستان در دست اجرا است که فاز نخست آن 10 هکتار بوده و در سفر قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی تسهیلات مورد نیاز به‌عنوان یکی از مصوبات این سفر گرفته شد.

کاکاوند همچنین به در دست اجرا بودن سه طرح «آبخیز تا جالیز» در دره جوزان، علی‌آباد دمق و ازندریان و اقدامات لازم برای تأمین اعتبار این طرح‌ها اشاره و بیان کرد: چهار طرح آزمونه (پایلوت) کشوری و لایروبی 21 رشته قنات با اعتبار 167 میلیارد ریال در این شهرستان انجام شد.

وی درباره پروژه گاوداری 6 هزار رأسی شستا در ملایر اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده این پروژه به مرحله اجرا درآمد و هم‌اکنون پیشرفت خوبی دارد؛ سوله‌ها نصب شده و با تکمیل آن به ظرفیت دامپروری این شهرستان اضافه می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: کارخانه خوراک دام و طیور شهرستان ملایر با ظرفیت 10 هزار تُن از دیگر اقدامات مهم در حوزه کشاورزی است که به بهره‌برداری رسیده و طی انعقاد تفاهم‌نامه با تعاونی دامداران، تولیدش را آغاز خواهد کرد.

* خرید 28 هزار تُن گندم در ملایر

کاکاوند همچنین به کشت 40 هزار و 800 هکتار گندم آبی و دیم و 18 هزار و 900 هکتار جو آبی و دیم در سال زراعی جاری و افزایش سطح باغ‌های انگور ملایر به 12 هزار و 738 هکتار، غرس 20 هزار و 700 اصله پیوندک به‌منظور اصلاح باغ و 180 هزار اصله نهال اشاره و بیان کرد: امسال برای نخستین‌بار 28 هزار تُن خرید گندم داشتیم که در مقایسه با سال گذشته با 14 هزار تُن خرید گندم، افزایش دو برابری داشت.

به گفته وی، در حوزه تسهیلات مکانیزاسیون امسال برای خرید 19 دستگاه از محل جهش تولید 25 میلیارد ریال و از محل کمک‌های فنی و اعتباری 53 دستگاه به مبلغ 163 میلیارد و 500 میلیون ریال به این شهرستان اختصاص یافت.

مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر 37 هزار و 520 هکتار و مساحت اراضی باغی 16 هزار و 616 هکتار بوده که درمجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود 60 هزار هکتار است.

 

 

شناسه خبر 77951