شناسه خبر:78546
1402/10/28 11:34:34

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: ساماندهی صنوف آلاینده کردستان نیازمند تعامل و همکاری ادارات و نهادهای مرتبط است و با نگاه بخشی این مشکل حل نمی‌شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا صبح چهارشنبه در جلسه شهرک‌های صنفی و ساماندهی مشاغل و اصناف آلاینده استان که در محل سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: باید فرآیند ساماندهی صنوف آلاینده و در نظر گرفتن زمین برای این صنوف مدنظر باشد.

وی به اولویت‌بندی در واگذاری و شیوه واگذاری زمین برای صنوف آلاینده پرداخت و افزود: بهترین حالت این است که در قالب تعاونی این اقدام انجام شود تا زمینه مشارکت بیشتر شود.

وی تصریح کرد: نباید به این مسائل بخشی نگاه کرد چراکه ساماندهی صنوف آلاینده نیاز به تعامل و همکاری ادارات و نهادهای مرتبط و اعضای این جلسه دارد.

استاندار کردستان اضافه کرد: انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر به خارج شهر هدف اصلی است اما باید به‌درستی انجام شود تا در آینده منجر به ایجاد شکل نامناسبی در شهرها نشود و طراحی آن براساس المان‌ها و نمادهای معماری بومی شکل گیرد.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: از نقص‌های کار عمرانی این است که کار ماندگار انجام نمی‌شود تا بتواند به معرفی یک منطقه و شهر بپردازد در حالی که برخی شهرهای دنیا با یک پروژه معرفی و شناخته شده‌اند و باید کارهای عمرانی در استان‌ها به معرفی شهر و استان بپردازد.

وی با تأکید بر تملک، استعلام زمین و سرمایه‌گذاری در انجام انتقال صنوف آلاینده به خارج شهرها اضافه کرد: از امروز این عزم را خواهیم داشت تا بسیاری از مواردی که سابقه پیگیری دارند در سال 1403 انجام شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: 21 هزار و 272 مورد واحد صنفی آلاینده و مزاحم در استان وجود دارد که از این تعداد 17 هزار و 613 مورد نیازمند انتقال به محدوده خارج شهر هستند.

بختیار خلیقی بیان کرد: تا قبل از سال 1397 جواز تأسیس واحدهای صنفی خارج از محدوده شهر توسط اداره کل صمت و اتحادیه‌ها صادر می‌شد ولی از آن زمان تاکنون این اختیار از اداره کل صمت سلب شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 1397 تا 1402 موضوع مذکور بلاتکلیف بود و این مسئله مشکلاتی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده بود، افزود: این مسئله توسط اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در هیئت مقررات‌زدایی مطرح شد.

وی با بیان اینکه در هیئت مقررات‌زدایی موضوع مذکور به سرانجام رسید و یکی از مشکلات بازرگانی حل و فصل شد، ادامه داد: بر این اساس توسط اداره کل صمت و اتحادیه‌های صنفی جواز تأسیس واحدهای صنفی خارج از محدوده شهر صادر می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: افزایش جمعیت و پراکندگی واحدهای صنفی در سطح شهرهای استان ترافیک شهری، آلودگی و سد معبر را به‌دنبال داشته است.

خلیقی ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم در استان را ضروری خواند و گفت: آیین‌نامه ایجاد مجتمع صنفی از سال 1386 تصویب و ابلاغ و بعد از چند سال ابطال شد و در سال 1396 آیین‌نامه جدید ساماندهی اصناف تدوین شد.

وی ادامه داد: 25 رسته شغلی براساس این آیین‌نامه تدوین‌شده و شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر اقدام کنند.

  دریافت مجوز از طریق سامانه صدور مجوزها

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان در این جلسه گفت: در هیئت مقررات‌زدایی مشکل صدور مجوز واحدهای صنفی خارج از محدوده شهر نهایی شد و تا 22 بهمن امکان بارگذاری مدارک دریافت مجوز در سامانه صدور مجوزها فراهم می‌شود.

محمد مشیرپناهی با اشاره به اینکه مرجع صادرکننده مجوز شهرک‌های صنفی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است ادامه داد: اساسنامه شهرک‌های صنعتی استان هم باید به صنفی تغییر کند تا امکان صدور مجوز توسط این شرکت در استان ایجاد شود.

رئیس اتحادیه اصناف شهرستان سنندج هم در این جلسه با بیان اینکه یک دهه از بحث ایجاد شهرک‌های صنفی می‌گذرد، گفت: تاکنون مشکل انتقال واحدهای مزاحم و آلاینده در استان ما برطرف نشده است.

  اجاره واحدهای صنفی بالا است

شهاب ناصری با اشاره به اینکه ایجاد شهرک‌های صنفی در بسیاری از استان‌های کشور به سرانجام رسیده است، بیان کرد: به‌دلیل توپوگرافی منطقه و کمبود زمین در استان اجاره واحدهای صنفی بسیار بالا است و می‌طلبد تکلیف شهرک‌های صنفی مشخص شود.

رؤسای اتحادیه اصناف شهرستان‌های مختلف استان هم در این جلسه اعلام کردند ایجاد شهرک‌های صنفی مستلزم اختصاص زمین و تغییر کاربری است و با توجه به اینکه بیشتر این اراضی هم جزو زمین‌های درجه یک کشاورزی هستند و یا اوقافی اند، با مشکل مواجه شده‌ایم.

شناسه خبر 78546