شناسه خبر:78745
1402/11/3 12:28:31

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی تولید 23 هزار تُن محصول سیر در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد کشت سیر در شهرستان مکانیزه انجام شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، عبدالحسین اکبری اظهار کرد: در سال زارعی جاری یک‌هزار و 600 هکتار سیر با پیش‌بینی تولید 23 هزار تُن محصول در اراضی بهار کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه 550 بهره‌بردار در شهرستان بهار به کشت و کار محصول سیر مشغول هستند، افزود: سیر استان مرغوبیت خاصی دارد و نسبت به سیر دیگر مناطق جهان زبانزد و معروف است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به توجه به برنامه‌های ابلاغی طرح الگوی کشت و تأکید بر توسعه محصولات کم‌آب‌بر در سال‌ جاری، خاطرنشان کرد: تمام سطوح کشت‌شده این محصول مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر سفید و قرمز برشمرد و تصریح کرد: سالانه بخشی از محصول تولیدی سیر در واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی شهرستان فرآوری می‌شود؛ اگرچه به ایجاد واحدهای فرآوری بیشتری به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده نیاز است.

اکبری با اشاره به میزان تولید این محصول و نیاز به انبارداری مناسب، گفت: مجوز دو واحد سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت پنج هزار تُن صادر شده است، به‌طوری که درحال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برداشت محصول در شهرستان بهار از اواخر خردادماه تا اواخر تیرماه صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه همه‌ساله کاشت این محصول از دهه اول مهرماه شروع شده است و تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد.

اکبری اضافه کرد: تأمین نهاده‌های مورد نیاز، برگزاری برنامه‌های آموزشی گروهی و انفرادی، بازدیدهای کارشناسی و ارائه توصیه‌های فنی همچنین نظارت و کنترل در مراحل کاشت، داشت و برداشت، ازجمله اقدامات انجام‌شده در این بخش است.

 

شناسه خبر 78745