شناسه خبر:79250
1402/11/17 09:41:49

سپهرغرب، گروه اندیشه: مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: پژوهش‌های حوزه‌های علمیه در سراسر نقاط باید افزایش یابد و در مسیر نیازهای جامعه مسیر خود را طی کند.

آیت الله علیرضا اعرافی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: این همایش جلوه گری داشته‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور است و ضرورت دارد تبلیغ در کشور به مسئله پژوهش پیوند بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه به پژوهش بیش از مقدار پژوهش‌های موجود در حوزه‌های علمیه است، گفت: باید داشته‌ها و نداشته‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه احصا و ارائه تا در راستای برطرف شدن نیازهای پژوهشی حوزه های، علمیه گام‌های موثرتری برداشته شود.
آیت الله اعرافی افزود: این همایش که مهلت ارسال آثار آن از اسفند 1401 تا اول تیرماه امسال بوده، اتفاق بسیار مهمی است که رشد قابل توجه در پژوهش‌ها و آثار ارسالی به آن در سال جاری، جای قدردانی دارد.
در ادامه کسب رتبه نهم رشته حدیث در آثار پژوهش‌های حوزوی مورد اشاره اعرافی قرار گرفت و در این باره گفت: پژوهش‌های مرتبط با حدیث در ضعف قرار دارد و طلاب و پژوهش‌های حوزوی باید ورود بیشتر و مناسب تری در این زمینه داشته باشند.
 هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی مالکیت انقلاب شود
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برآمده از متن مردم و رهبری آن بوده و هیچ فردی نمی تواند مدعی شود که انقلاب برای اوست، اظهارداشت: هیچ کس نمی تواند مدعی مالکیت انقلاب شود؛، هیچ مدعی برای مالکیت انحصاری وجود ندارد زیرا تنها سهامداران انقلاب اسلامی مردم و امام خمینی(ره) و مردم با رهنمودهای رهبری فرزانه ادامه دهنده راه معمار کبیر انقلاب هستند.
وی رهبری امام (ره) و تبعیت مردم از فرمان ایشان را مهمترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی بیان و تاکید کرد: هیچ جریان دیگری در این امر سهیم نبوده و نیست.
اعرافی با بیان اینکه تاثیرات انقلاب اسلامی فرا مرزی است و تنها مربوط به ایران اسلامی نیست، اظهارداشت: پیام انقلاب همه بشریت معاصر را در بر می‌گیرد؛ برخی برمنبای تصوری غلط اعتراض دارند که چرا ایران از برخی جریان‌ها و کشورها حمایت می‌کند.
به گفته مدیر حوزه‌های علمیه کشور، پیام ناب انقلاب اسلامی و اندیشه گهربار امام خمینی(ره) در همه عالم مخاطب دارد و این نفوذ از جنس بعثت رسول گرامی اسلام است نه از جنس سلطه و اشغالگری.
نقش حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر مباحثی بود که وی در ادامه به آن پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه دارای نقشی بی همتا و بی بدیل در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی هستند.
 انقلاب اسلامی، حماسه ای نو با درون‌مایه قوی
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی هیچ جنبشی به جامعیت انقلاب اسلامی ایران نبود گفت: جنبش‌های دیگر موجود در آن زمان، درون‌مایه‌های ضعیف داشتند که نمی توانستند الگویی برای انقلاب اسلامی باشند.
وی انقلاب اسلامی را یک حماسه نو خواند که دارای درون‌مایه‌های قوی بوده است و ادامه داد: ادامه راه انقلاب اسلامی بر دوش اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه است تا نیازهای آینده نظام اسلامی را با روش‌های مناسب برطرف کنند.
اعرافی به نقش رهبر فرزانه کشور در ادامه به وضعیت مسیر انقلابی که برایش هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است، پرداخت و گفت: ایشان با بصیرت کامل و اشراف به تمامی ابعاد داخلی و خارجی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را صادر کردند که این مهم جمع‌بندی دقیق و جامع از حقایق انقلاب اسلامی است.

شناسه خبر 79250