شناسه خبر:79454
1402/11/25 10:01:57
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان خبر داد:

بهره‌برداری از 422 میلیارد تومان پروژه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: در دهه فجر امسال 422 میلیارد تومان پروژه در بخش ارتباطات استان به بهره‌برداری رسید که از این مقدار 128 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و 294 میلیارد تومان نیز مبلغی بود که بخش خصوصی و اپراتورها هزینه کرده بودند.

روز گذشته نشست خبری سرپرست مخابرات منطقه همدان با اصحاب رسانه در راستای شرح پروژه‌‌های افتتاح‌شده طی دهه فجر برگزار شد.

سرپرست مخابرات منطقه همدان در این نشست با اشاره به پروژه‌‌های افتتاح‌شده در دهه فجر، عنوان کرد: افزایش پهنای باند 110 سایت همراه اول و ارتقای فناوری به فورجی و فایوجی در سطح استان، احداث 6 سایت جدید فورجی همراه اول و نصب، راه‌اندازی و توسعه 31 دستگاه تجهیزات مخابراتی در سطح استان، ازجمله این پروژه‌ها بوده است.

پیام صابری در ادامه افزود: احداث و اجرای 39 زون FTTH در راستای پروژه نجما (نهضت جهادی فیبر نوری مخابرات ایران)، توسعه پورت‌های اینترنت، آغاز به کار توسعه فیبر نوری در شهرستان‌های نهاوند، تویسرکان و کبودراهنگ که عملیات اجرایی در نهاوند شروع شده و درنهایت تکمیل پروتکشن استان ازلحاظ فیبر نوری که ظرف یک هفته آینده تکمیل شده و در این صورت قطعی به حداقل می‌رسد، ازجمله اقدامات بوده است.

وی سپس به طلب مخابرات از مردم و دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: آخرین مبلغ طلب ما 31 میلیارد تومان بوده که مربوط به منطقه است و سهم همدان دو میلیارد تومان بوده که البته بیشتر آن هم دولتی است.

سرپرست مخابرات منطقه همدان با اشاره به اینکه تعرفه‌های مخابرات از سال 88 تغییر نکرده بود، ابراز کرد: در سال 91 با تغییر پورت‌های بین شهری هزینه‌های زیادی متحمل این شرکت شد.

صابری ادامه داد: میانگین درآمد مخابرات منطقه همدان در سال گذشته نیز حدود پنج هزار تومان از هر مشترک بود که با تغییر تعرفه به 6 تا هفت هزار تومان افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت 218 هزار تومان بوده درحالی که به‌طور میانگین بیش‌ از دو میلیون تومان هزینه نصب تجهیزات است، اذعان کرد: استان همدان 560 هزار مشترک تلفن ثابت دارد که 25 درصد آن‌ها به اینترنت و شبکه ای‌دی‌اس‌ال متصل هستند.

سرپرست مخابرات منطقه همدان به این نکته هم اشاره کرد که سرقت‌ کابل‌های هوایی مخابرات در چندسال اخیر افزایش یافته و همین موارد از چند جنبه مخابرات را تحت فشار قرار داده است.

صابری در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد: بسیاری از خطوط انتقال مخابراتی استان زمینی شده، اما در برخی از نقاط مجبور به استفاده از خطوط هوایی هستیم؛ بنابراین نیاز است مردم عزیز برای جلوگیری از سرقت کابل‌های مخابراتی، با ما همکاری کنند.

* اعطای تسهیلات قابل توجه به صاحبان کسب‌وکارهای دیجیتال

در ادامه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان نیز با اشاره به اقدامات حوزه فناوری، تصریح کرد: در دهه فجر امسال 422 میلیارد تومان پروژه در بخش ارتباطات استان به بهره‌برداری رسید که از این مقدار 128 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و 294 میلیارد تومان نیز مبلغی بود که بخش خصوصی و اپراتورها هزینه کرده بودند.

عباس صادقی‌پوریانی خاطرنشان کرد: در بخش دولتی شرکت ارتباطات زیرساخت‌ 88 میلیارد تومان پروژه افتتاح کرد. از محل اعتبارات خدمات عمومی الزامی نیز 40 میلیارد تومان برای 22 پروژه روستایی هزینه شد؛ همچنین همراه اول 84 پروژه با 140 میلیارد تومان اعتبار، ایرانسل هشت پروژه با 80 میلیارد تومان اعتبار، رایتل پنج پروژه با دوونیم میلیارد تومان اعتبار و شرکت مخابرات 61 پروژه با 71 میلیارد تومان اعتبار داشتند که پروژه‌ها در طول دهه مبارک فجر افتتاح شدند و مجموعاً 422 میلیارد تومان هزینه‌کرد بخش ارتباطات بوده است.

وی حوزه ارتباطات و فناوری را از بخش‌های پیشرو در سرمایه‌گذاری استان خواند و تصریح کرد: پروژه یواس‌او (USO) در وزارت ارتباطات با هدف ارائه خدمات مربوط به تلفن، اینترنت و سایر زیرساخت‌های مخابراتی به مردم، انجام وظیفه می‌کند؛ به‌طوری که وقتی اپراتورها تمایل به هزینه کردن ندارند اما ملزم به خدمت‌رسانی هستند، یارانه‌ای توسط دولت به آن‌ها داده می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در استان همدان 107 پروژه اینترنت روستایی در دولت سیزدهم ابلاغ شده که از این تعداد 11 پروژه قبل از خردادماه امسال به بهره‌برداری رسیده و بعد از خردادماه هم 32 پروژه تا دهه فجر به بهره‌برداری رسیده و مابقی پروژه‌ها تا خردادماه سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

صادقی‌پوریانی تأکید کرد: تا پیش از این حدود 800 روستا اینترنت پهن باند سیار داشتند که با تکمیل این تعداد (107 مورد)، کمتر از 30 روستا خواهیم داشت که اینترنت پهن باند آن‌ها تأمین نشده است؛ با احتساب 107 پروژه، اینترنت پهن باند سیار در روستاهای بالای 20 خانوار استان به 98 درصد خواهد رسید.

وی سپس به پروژه فیبر نوری اشاره کرد و افزود: در این حوزه دولت متعهد است 20 میلیون خانوار را تا پایان دولت سیزدهم زیر پوشش قرار دهد که این تعداد معادل جمعیت شهری ایران است؛ در اینجا معنای پوشش، امکان ایجاد شبکه فیبری است که اگر درخواست داشتند، تا یک ماه فیبر به آن‌ها داده شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: درحال حاضر علاوه‌بر شرکت مخابرات که قبلاً فیبر را در شهرستان‌ها خریداری کرده، آنچه در همدان اتفاق افتاده این است که اپراتور دوم 58 کیلومتر فیبرگذاری کرده و در ملایر هم 12 کیلومتر اجرای فیبر داشته است. این دو شهر برنامه سال‌ جاری بوده و امیدوارم تا اردیبهشت‌ماه پروژه پوشش به پایان برسد تا به درخواست‌های شهروندان در طول یک ماه پاسخ داده شود؛ ضمن اینکه شهرهای دیگر به‌عنوان تعهد سال 1403 تا پایان دولت است.

صادقی‌پوریانی در ادامه یادآوری کرد: زیرساخت‌های آینده استان همدان در همه بخش‌‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، تولیدی و سایر موارد، نیازمند اینترنت پُرسرعت بوده و هرچقدر پیش می‌رویم، تقاضا برای اینترنت پُرسرعت بیشتر می‌شود.

وی سرعت اینترنت ای‌دی‌اس‌ال را 16 مگابیت در ثانیه دانست و گفت: این شرایط پاسخ نیازهای نسل آینده را نمی‌دهد، اما سرعت اینترنت فیبر نوری در برخی از شرایط به یک گیگابیت در ثانیه نیز می‌رسد و از این حیث می‌توان گام‌های مؤثر و رو به جلویی برداشت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان در ادامه به انتخابات یازدهم اسفندماه مجلس شورای اسلامی نیز گریزی زد و ابراز کرد: با زحماتی که بخش ارتباطات به‌ویژه در دو حوزه مخابرات و زیرساخت متحمل شده، آنتن‌دهی شبکه‌های ارتباطی در سال‌های گذشته در استان در سطح بالایی قرار داشته و با ارزیابی‌های صورت‌گرفته هیچ شعبه‌ای نداریم که در آزمون اولیه، وصل به شبکه انتخابات نباشد و به لطف خدا همه شعب انتخابات استان پوشش داده خواهد شد.

وی سپس به پرداخت تسهیلات در راستای کسب‌وکار دیجیتال اشاره کرد و توضیح داد: همه باید تلاش کنیم سهم اقتصاد دیجیتال به 15 درصد و بالاتر از آن برسد؛ برای همین تسهیلات بسیار خوبی توسط دولت پیش‌بینی شده و ما آمادگی این را داریم که هرکس در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، تا هر مبلغی که بخواهد، به وی وام پرداخت کنیم. به‌ویژه کسب‌وکارهایی که دارنده یک‌هزار دنبال‌کننده در پلتفرم‌های داخلی بوده و در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه تاکنون 42 میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

این مقام مسئول با این بیان که اقتصاد دیجیتال در آینده نزدیک بسیاری از مشاغل را متحول خواهد کرد، به بنگاه‌داری و صنعت رسانه اشاره کرد که معنای خود را از دست می‌دهند، اما بخش تحلیلی آن‌ها تقویت می‌شود‌.

صادقی‌پوریانی در خاتمه به این نکته نیز اشاره کرد که درحال حاضر بیش از دوسوم پهنای باند استان در زیرساخت آزاد بوده و استفاده نمی‌شود و با ضرورت اطلاع‌رسانی خدمات حوزه فناوری ارتباطات و مخابرات، سخنان خود را به پایان برد.

* دسترسی بیش از 62 درصد خانوارهای شهر همدان به شبکه فیبر نوری

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور نیز در ابتدای سخنان خود ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات با انجام کلیه تست‌ها و شرایط، گفت: همه آزمون‌ها برای آزمایش زیرساخت‌های برگزاری انتخابات یازدهم اسفند انجام شده و همدان در حوزه پایداری شبکه ارتباطی انتخابات جزء برترین استان‌های کشور است.

ماهیار عطار با تأکید بر اینکه این سازمان به‌عنوان پلیس و ناظر بر ارتباطات و بازوی قانون‌گذار و ناظر بر فعالیت اپراتورهای ارتباطی مخابرات فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: با توسعه پایش باندهای فرکانسی در استان همدان نظارت بر پایش فرکانس‌ها به 30 مگاهرتز ارتقا یافته است.

وی افزود: نظارت بر کمیت و کیفیت ارتباطات سیار و ثابت، آزمایش شبکه تلفن همراه در سطح جاده‌های استان به طول دو هزار کیلومتر، جمع‌بندی کیفیت و کمیت پوشش شبکه تلفن همراه، نظارت بر دفاتر پیشخوان و صدور پروانه دفاتر پیشخوان به‌صورت هفتگی و ماهیانه و نظارت بر تشعشعات تلفن همراه و پایش طیف الکترومغناطیسی ازجمله وظایفی است که برعهده ما بوده و انجام شده است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور تشعشعات مضر تلفن همراه را یکی از دغدغه‌های مردم توصیف کرد و گفت: این بخش مدام رصد شده، تخلفات احتمالی به سازمان انرژی اتمی ابلاغ و با موارد خاص به‌طور قانونی برخورد می‌شود.

عطار سپس به اقدامات صورت‌گرفته در بخش شبکه فیبر نوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بیش از 62 درصد خانوارهای شهر همدان به شبکه فیبر نوری دسترسی دارند که یکی از به‌روزترین فناوری‌های پهن باند ثابت بوده که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات پهن باند این است که بار عمده روی دوش شبکه سیار بوده و با تدبیر دولت سیزدهم و براساس استانداردهای جهانی، قسمتی از آن به بخش ثابت محول شد که سرعت بالای آن تحول چندجانبه خواهد داشت.

این مقام مسئول سپس با این بیان که آمار مربوط به حوزه ارتباطات استان در سایت تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه منتشر شده است، تشریح کرد: در 11 ماهه امسال حدود دو هزار شکایت را در سامانه 195 پیگیری کرده‌ایم، شهروندان نیز می‌توانند هرگونه شکایت خود را در حوزه ارتباطات از طریق سامانه 195 عنوان کنند.

عطار ادامه داد: شکایات درخصوص بسته‌های حذف‌شده اینترنت نیز از طریق شماره تلفن‌های 195 و 38414211 قابل طرح و پیگیری است.

وی در پایان بیان کرد: 17 مورد تخلف نیز مربوط به دفاتر پیشخوان در طول یک ماه بوده که عدم رعایت مبلغ تعرفه پُرتکرارترین مورد بررسی شکایت است.

 

شناسه خبر 79454