شناسه خبر:79458
1402/11/25 10:16:02

رئیس شبکه دامپزشکی سقز گفت: مرحله دهم طرح رایگان واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی در سال جاری در این شهرستان اجرا می‌شود.

آرام بحری اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور بومی، فاز دهم طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از توان اکیپ‌های عملیاتی بخش دولتی و بخش خصوصی به‌صورت کاملاً رایگان از روز دوشنبه مورخ 23 بهمن‌ماه با سایر شهرستان‌های استان آغاز و تا 25 این ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح ضمن رعایت ضوابط بهداشتی- قرنطینه‌ای انواع پرنده خانگی شامل مرغ، خروس، بوقلمون، اردک و سایر ماکیان با استفاده از واکسن زنده غیر بیماری‌زای مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز ادامه داد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از چرخش ویروس و انتقال آن از طیور بومی به طیور صنعتی و کمک به اقتصاد اهالی روستا عنوان و تصریح کرد: همه طیور بومی موجود در روستاها، به‌صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شوند و روستاهایی که طرح قبلی واکسیناسیون از آنها آغاز گردیده است با توجه به گذشت زمان بیشتری از واکسیناسیون قبلی در اولویت شروع واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

بحری اضافه کرد: از علائم بیماری نیوکاسل در طیور خروج ترشحات از بینی، اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو و از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، پیچ خوردگی سر و گردن به یک سمت بدن و ورم سر و گردن می‌باشد و انتقال بیماری به طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات، امعاء و احشاء پرندگان آلوده و نیز تماس آن‌ها با طیور سالم صورت می‌گیرد و طرح مذکور با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کاهش خطرات انتقال بیماری به واحدهای صنعتی بومی و پرندگان آزاد پرواز انجام خواهد گرفت.

وی از اهالی روستاها، بخشداران، دهیاران، شوراهای اسلامی خواست تا در طول اجرای فاز دهم این طرح نیز همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند تا این طرح به‌صورت کامل پایان پذیرد.

 

شناسه خبر 79458