شناسه خبر:79581
1402/11/29 11:15:34

مدیرکل گمرک استان همدان از صادرات 41 میلیون دلاری در 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: در 10 ماهه امسال بیش از 88 هزار تُن کالا به ارزش 41 میلیون دلار از گمرکات استان همدان صادر شده که کاهش قابل‌ ملاحظه صادرات محصولات معدنی به چشم می‌آید.

جواد محمدی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته 75 میلیون دلار کالا از استان صادر شده بود، اظهار کرد: میزان صادرات استان نسبت به سال گذشته به‌لحاظ وزنی کاهش چهار درصدی دارد.

وی با بیان اینکه قیمت عمده محصولات کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، تصریح کرد: قیمت جهانی عمده محصولات کاهش 23 درصدی داشته و صادرکنندگان رغبت و تمایلی به صادرات نداشتند و به تبع آن میزان صادرات محصولات معدنی استان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ ضمن اینکه بخشی از کاهش صادرات این محصولات به بحث عدم خام‌فروشی مواد معدنی برمی‌گردد.

وی با اشاره به صادرات پنج کالای عمده صادراتی استان همدان، افزود: صادرات محصولات شیشه‌ای بیش از 12 میلیون و 22 هزار دلار، فروسیلیس بیش از 9 میلیون و 223 هزار دلار، وازلین صنعتی و غیر صنعتی بیش از سه میلیون و 796 هزار دلار، انواع سیم آلومینیومی و مسی بیش از دو میلیون و 997 هزار دلار و سیم بیش از دو میلیون و 296 هزار دلار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در 10 ماهه امسال بیش از پنج میلیون و 781 هزار دلار محصول معدنی و شیمیایی از استان صادر شده است، تصریح کرد: همچنین در این مدت 30 میلیون و 816 هزار دلار کالای صنعتی از استان همدان صادر شده است.

محمدی با اشاره به صادرات چهار هزار و 300 تُنی محصولات کشاورزی در استان همدان، خاطرنشان کرد: در 10 ماهه امسال 10 میلیون و 584 هزار و 992 دلار محصول کشاورزی از گمرکات استان صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان درباره کاهش صادرات کشمش از استان یادآور شد: بیش از نیمی از کاهش صادرات محصولات کشاورزی به کاهش صادرات کشمش برمی‌گردد، به‌طوری که صادرات کشمش استان در سال‌ جاری به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته؛ چراکه به‌علت سرمازدگی 70 درصد از کشمش استان از دست رفته که بخشی از کاهش ارزش دلاری صادرات به همین علت بوده است.

وی افغانستان، ارمنستان، پاکستان، عراق، ترکیه، روسیه، عمان، گرجستان، هند و ایتالیا را از کشورهای مقصد صادرات استان دانست و اظهار کرد: به اذعان بازرگانان و تجار تعهدات ارزی و مشکلات مربوط به کارت‌های بازرگانی از چالش‌های پیش‌ روی تجار است؛ به‌طوری که اظهار می‌کنند کشور عراق مبادلات ریالی دارد و ارزی به تجار نمی‌دهد و این درحالی است که باید ارز به کشور برگردد و تجار نمی‌توانند تعهدات ارزی خود را ایفا کنند.

محمدی با بیان اینکه همچنین به‌علت مالیاتی که به کارت‌های بازرگانی تعلق می‌گیرد برخی از کارت‌های بازرگانی از گردونه فعالیت خارج می‌شوند، افزود: عوارضی که در بخش‌های مختلف برای صادرکنندگان می‌بندند، باعث می‌شود جذابیت صادراتی از بین برود.

این مقام مسئول با اشاره به واردات 10 ماهه امسال، خاطرنشان کرد: در 10 ماهه امسال بیش از هشت هزار و 200 تُن کالا به ارزش 27 میلیون و 150 هزار دلار از گمرکات استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر ارزش دلاری کاهش چهار درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بیشتر کالاهای وارداتی استان مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید بوده است، اظهار کرد: انواع نخ پلی‌آمید، سیستم ترمز خودرو، ماشین‌های صیقل‌کاری، دستگاه فرز، مواد اولیه رنگ، کوره‌های پلاسما، اجزا و قطعات ماشین‌آلات، پروپیلن، کائوچو سَنتِتیک، ماشین‌های بسته‌بندی، رنگ‌کننده‌های پیگمنتی و ماشین‌های تراش‌کاری فلز ازجمله کالاهای وارداتی استان بوده است.

محمدی با اشاره به اینکه گرجستان، امارات، چین، بلغارستان، ترکیه، ایتالیا، آلمان، بلژیک، انگلستان، هند، مالزی، سوئد و روسیه از کشورهای واردکننده کالاها بوده‌اند، بیان کرد: در 10 ماهه امسال 15 میلیون و 786 هزار و 383 دلار کالای معدنی شیمیایی و 11 میلیون و 364 هزار و 490 دلار کالای صنعتی از گمرک استان وارد شده است.

 

شناسه خبر 79581