شناسه خبر:79782
1402/12/3 11:52:09

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته استاد دانشگاه علامه بانوان در ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌توانند زمینه‌ساز ظهور باشند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : امام زمان آن‌گونه که از قرآن و روایات نبوی و اهل بیت برمی‌آید، دارای اهداف و آرمان‌های بسیار بلندی بوده که قرار است در عصر ظهور آن‌ها را در سطح جهان پیاده کند؛ آرمان‌هایی که فقط با امدادهای غیبی و توسط مردی الهی همچون او قابل پیاده شدن است.
اما این به آن معنا نیست که در عصر غیبت هیچ مرتبه از آن آرمان‌ها قابل پیاده شدن نیست، ما می‌توانیم در سطوح گوناگون جامعه و در قشرهای مختلف جلوه‌هایی از آن‌ها را با الگو گرفتن از حضرت مهدی و یارانش، پیاده کنیم تا زمینه‌ساز ظهور او شویم. یک قشر مهم از اقشار جامعه بانوان هستند که می‌توانند با الگو گرفتن از آرمان‌های بلند مهدوی، جامعه‌ای مهدوی در حد خود و در عصر غیبت پیاده کنند و این با برداشت پیام‌هایی است که از فرهنگ مهدویت به‌دست می‌آید.
پس در این شماره از صفحه ریحانه آفرینش بر آن شدیم تا در این خصوص با دکتر زهرا البرزی، استاد دانشگاه علامه گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه مفهوم انتظار یعنی گشایش و رها شدن از تاریکی‌ها، گفت: این انتظار زمانی مثبت است که ما برای وصال آن دوست مهیا شده و از غیر او دل ببریم.
زهرا البرزی با تأکید بر اینکه ظهور منجی از اعتقادات ادیان آسمانی است اما دراین‌بین با توجه به خاتمیت دین اسلام و آموزه‌های مذهب شیعه این امر با تأکیدات بیشتری بیان شده است، ابراز کرد: پس انسان نسبت به امام عصر خود وظایفی دارد؛ نقش زنان در عصر ظهور به‌علت جایگاه ویژه آ‌ن‌ها در خانواده بی‌بدیل است. پس آگاهی از نقش‌های خاصشان در عرصه خانواده و جامعه می‌تواند زمینه‌ساز پرورش نسلی بامسئولیت و پُرانگیزه شود.
وی ادامه داد: بنابراین تبیین جایگاه و رسالت زنان در فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت مهدی (عج) براساس فرامین قرآن و سنت از مباحثی است که به‌طور مستقل کمتر به آن توجه شده است.
البرزی با تأکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر امام عصر خود مسئول هستند و برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت وظایفی برعهده دارند، عنوان کرد: بنابراین زنان هم در نقش عمومی که فارغ از جنسیت همه انسان‌ها برعهده دارند، می‌توانند در مواردی به‌طور خاص ایفای نقش کرده و زمینه ظهور را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مسئله مذکور اهمیت نقش زنان را در زمینه‌سازی برای ظهور روشن می‌کند، افزود: برای دستیابی به این امر مهم، باید به شناخت جایگاه زن و چگونگی تأثیرگذار آن در ابعاد گوناگون، بپردازیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید نقش اساسی زنان در ترویج فرهنگ مهدوی را نیز در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، اذعان کرد: ابتدا انتقال اطلاعات صحیح درباره فرهنگ مهدویت و جلوگیری از ترویج افکار و عقاید نادرستی که به‌عنوان اسلام منتشر شده، لازم است؛ در غیر این صورت چه‌بسا عده‌ای فریب ملاقات با امام زمان را خورده و تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این موضوع منجر به انحراف آن‌ها می‌شود.
البرزی با بیان اینکه نقش سیاسی زنان نیز یکی دیگر از ابعاد زمینه‌ساز ظهور است، افزود: در این بُعد گرچه امر رسالت برعهده مردان است، اما مسئولیت درون جامعه برعهده آحاد جامعه چه زنان و مردان بوده و هست.
وی با اشاره به اینکه حمایت از دین از وظایف عمومی است که در تمامی ادیان کاملاً قابل مشاهده است، اظهار کرد: بنابراین نقش زنان در کنار انبیای الهی ازجمله مسائلی است که قرآن به آن اشاره کرده و برای نمونه آسیه همسر فرعون و حضرت مریم را می‌توان مثال زد.
این استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه قرآن سه زن نمونه که در پرورش حضرت موسی دخیل بودند را نام می‌برد، تشریح کرد: مادر و خواهر ایشان و دیگری همسر فرعون یعنی آسیه که حضرت موسی را به فرزندخواندگی می‌پذیرد؛ درعین‌حال با ازخودگذشتگی و با شجاعت تمام، از فرعون می‌خواهد که نسبت به کشتن حضرت موسی اقدام نکند.
البرزی با اشاره به اینکه این سه بانو در شرایط سخت و بحرانی زمان خود به مبارزه سیاسی با فرعون می‌پردازند، اذعان کرد: با این تفاسیر حضور زنان در صحنه سیاست همچنان ادامه دارد و خواهد داشت؛ به‌طوری که در صدر اسلام حضرت زهرا در حمایت سیاسی از همسرش شبانگاهان با همسر و فرزندانش به در خانه مهاجرین و انصار می‌روند و از آن‌ها یاری طلب می‌کنند.
وی افزود: در ادامه این روند حضرت زینب است که در حمایت از امام حسین (ع) سه وظیفه مهم حمایت از رهبر خود و پس از به شهادت رسیدن این ایشان تبعیت از امام سجاد، محافظت از یتیمان و سرپرستان و درنهایت پیام‌رسانی امام و شهیدان در کوفه و شام را با آن بیان کوبنده، برعهده می‌گیرند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسلام زنانی را در دامن خود پرورش داده که نه‌تنها صحنه سیاسی را ترک نکرده‌اند بلکه همیشه به حمایت از اسلام برخاسته و در مقابل دستگاه ستمگر ایستادگی کرده‌اند، گفت: حضور زنان در صحنه سیاسی که باید همراه با پرهیزکاری باشد، زمینه حکومت جهانی امام عصر است که ازجمله آن‌ها حضور زنان در صحنه‌های انقلاب اسلامی بوده که خود زمینه‌ساز این حکومت جهانی است.
البرزی با بیان اینکه حضور زنان در صحنه‌های مختلف مثل تظاهرات علیه استکبار، انتخابات، حمایت از رهبری و مسئولان اهل کار، امر به معروف و نهی از منکر و آمادگی دفاعی از مصادیق این تأثیرگذاری در زمینه سیاست به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: علاوه‌بر این حضور زنان در مسندهای سیاسی که مخالف با شئون اسلامی نباشد و در مسیر پیشبرد اهداف اسلامی باشد، با اجرای سیاست‌های دینی و قرار دادن زن در جایگاه انسانی، می‌تواند زمینه‌ساز ظهور شود.
این استاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از نقش‌های خانم‌ها در ز‌مینه‌سازی ظهور نقش اقتصادی آنان است، افزود: برای فراهم آوردن بستر ظهور باید زمینه عدالت اقتصادی در جامعه فراهم شود و از طرفی شعور اجتماعی و اقتصادی مردم نیز بالا رود؛ به‌گونه‌ای که خود افراد در پی تحقق اقتصاد عادلانه باشند.
وی با بیان اینکه استفاده‌های ابزاری غرب از وجود زنان هشداری است برای جامعه آنان، ادامه داد: نخست اینکه حضور زن در اقتصاد و بازار کار نباید او را از شئون انسانی ساقط کند و و درواقع نباید به‌گونه‌ای باشد که آن وظیفه همسری و مادری خود را فراموش کند؛ درعین‌حال نباید به‌گونه‌ای این حضور رقم بخورد که زن به‌عنوان یک کالای بی‌ارزش در معرض دید همگان قرار گیرد.
البرزی افزود: همان‌گونه که جهاد مردان در میدان مبارزه با دشمن وجو دارد؛ جهاد خانم‌ها خوب همسرداری کردن و تربیت فرزندان است.
وی با بیان اینکه ترویج مصرف‌گرایی از سوی سوداگران غربی امروزه بیشتر متوجه زنان است که با القای مدهای مختلف و محصولات جدید زنان ما را در برخی مواقع از آن مسیر انسانی و الهی خارج می‌کند، گفت: آنچه مسلم است اینکه در زمینه اقتصادی پیشگیری از اسراف و درعین‌حال قناعت با الگوی مصرف صحیح، زمینه‌ عدالت اقتصادی را فراهم آورده که خود زمینه‌ساز ظهور و مطلوب جامعه مهدوی خواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خانم‌ها در زمینه اقتصادی بسیار خوب می‌توانند مدیریت کنند، ابراز کرد: درواقع فرهنگ ما نیز این را آموخته که مردان باید در فضای اقتصادی خانواده به‌سان سیل عمل کنند، اما زنان در برابر آن‌ها به‌سان سد بایستند.
البرزی افزود: بنابراین وقتی بحث از زمینه‌سازی ظهور است، این مهم مربوط به یک جنسیت خاص نیست و هریک از زنان و مردان براساس آن ویژگی‌‌های ذاتی، به وظایف خود عمل می‌کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد مؤثر و درواقع یکی از نقش‌های مهم خانم‌ها در زمینه‌سازی ظهور به بُعد زندگی خانوادگی آن‌ها بازمی‌گردد، عنوان کرد: درواقع زن به‌منزله محور اساسی خانواده است؛ پس باید روح و روان زن را در محیط خانواده درنظر داشت.
وی با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری زنان در خانواده با توجه به نقش‌هایی که می‌پذیرند هریک قابل تفکیک بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، تشریح کرد: زن در نقش مادری به‌عنوان مربی وظیفه تربیت نسل آینده را برعهده دارد؛ بنابراین نباید از این غفلت کند، زیرا اگر توجه لازم را به نسل آینده و تربیت آن نداشته باشد، ممکن است توطئه استکبار جهانی کودک و نوجوان را به انحراف بکشاند.
البرزی با اشاره به وظیفه اجتماعی زنان، گفت: زنان در کنار انجام وظایف فردی در خانواده، می‌توانند در جنبه‌های مختلف اجتماعی نقش خوبی را ایفا کنند؛ همان‌طور که از صدر اسلام نقش اجتماعی زنان در حمایت از امام وقت و انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی، کاملاً مشهود است.
وی با تأکید بر اینکه حضور زنان در عرصه فرهنگی نیز در قامت مبازره با تهاجم فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد، تشریح کرد: زنان در این زمینه می‌بایست مجهز به علوم انسانی و علم روز و فناوری باشند تا بتوانند در تربیت نسل آینده به‌عنوان زمینه ظهور، موفق عمل کنند.
مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، زنان به‌علت جایگاه و نقش کلیدی و حساسی که به‌عنوان همسر و مادر در خانواده دارند، در حکومت امام زمان از نقش مهمی برخوردار هستند.
درواقع زنان زیربنای سازنده بنیان‌های اخلاقی افراد خانواده و جامعه هستند؛ زیرا با تربیت اخلاقی خود و فرزندان، انسان‌هایی را به جامعه تحویل می‌دهند که بتوانند در آینده در جامعه نقش مهمی را داشته باشند و در بین منتظران حضرت قرار گیرند؛ بنابراین ضروری است که زنان زمان مهدوی مسئولیت‌هایی که در مقابل خود، خانواده و جامعه دارند را بشناسند و با آگاهی به وظایف فردی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خود عمل کنند.

شناسه خبر 79782