شناسه خبر:79947
1402/12/8 13:38:14

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: در حال حاضر میزان نزولات جوی نسبت کردستان به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته و 51 درصد سدهای استان پرآب هستند.

آرش آریانژاد اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 190 میلیمتر بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 171 میلیمتر بود.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه رژیم بارش‌های اخیر عمدتاً برف بوده و این موضوع به تغذیه منابع آب زیرزمینی کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، بیان کرد: با توجه به رواناب‌هایی که از ابتدای سال آبی جاری در استان شاهد بودیم، حدود 41 درصد سدهای استان پرآب هستند که این عدد در سال گذشته حدود 34 درصد بوده و این نشانگر میزان افزایش حجم ورودی آب به سدها است که خوشبختانه با این افزایش، نگرانی برای تأمین آب شرب شهرهای تابعه استان نخواهیم داشت.

آریانژاد عنوان کرد: در حال حاضر سد چراغ ویس سقز (برای نخستین بار از زمان احداث خود) با دبی 30 متر مکعب بر ثانیه و سد گاران مریوان با دبی 1000 لیتر بر ثانیه در استان سرریز کرده‌اند و در صورت تداوم بارش‌های مناسب احتمال سرریز سد سبدلو بانه و سد زریوار مریوان هم محتمل است.

وی، با بیان اینکه با اعمال سدهای مشترک، استان کردستان دارای 18 سد است، اعلام کرد: تعداد هشت سد از مجموع سدهای کردستان در حال بهره‌برداری بوده و 10 سد دیگر هم اجرایی است.

به گفته وی، بزرگترین سد واقع در استان کردستان سد آزاد است که 300 میلیون متر مکعب حجم دارد و بهره‌برداری از آن در اختیار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار دارد، همچنین تأمین آب شرب شهرستان سنندج، تأمین آب کشاورزی اراضی پایین‌دست 25 روستا و انتقال آب به قروه و دهگلان ازجمله اهداف سد آزاد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، ادامه داد: کوچکترین سد سبدلو بانه با حجم بیش از چهار میلیون متر مکعب است و کم‌عمق‌ترین چاه‌ها نیز معمولاً در شهرستان‌های پرآب همچون بانه و مریوان قرار دارد که در برخی نقاط عمق چاه به پنج تا 10 متر می‌رسد.

آریانژاد، افزود: با توجه به اینکه دشت‌های شرقی استان همچون قروه، دهگلان و چهاردولی به‌دلیل افت شدید منابع آب زیرزمینی به عنوان دشت‌های ممنوعه از سوی وزارت نیرو اعلام شده‌اند و همچنین به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه کشاورزان آن مناطق از منابع آب زیرزمینی، عمق چاه در برخی نقاط به بیش از 250 متر می‌رسد.

وی به بخشی از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای کردستان، از بهمن سال گذشته تا بهمن‌ماه سال جاری نیز اشاره و عنوان کرد: وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام داشت و تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی که جزو مطالبات چند ساله و به حق مردم شریف استان بود در دور دوم سفر هیئت دولت به کردستان محقق شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خاطرنشان کرد: 12 طرح و پروژه از سوی وزارت نیرو در کردستان به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار مطرح شدند که با تزریق اعتبارات نقدی مناسب و به موقع و کار جهادی شبانه‌روزی مجموعه این شرکت، این پروژه‌ها که بیش از 20 سال به تعویق افتاده بودند، به بهره‌برداری رسیدند.

آریانژاد خاطرنشان کرد: امیدوارم با حمایت‌های مثال زدنی مجموعه وزارت نیرو و مدیران ارشد استان، بتوانیم در 6 ماهه سال آتی تعدادی دیگر از این پروژه‌های اولویت‌دار این شرکت را به بهره‌برداری برسانیم.

 

شناسه خبر 79947